۷ مهر ۱۴۰۲، ۱۴:۰۱

در پنجمین نشست «چارچوب مسکو»؛

کاظمی قمی: اشغالگران در برابر مشکلات مردم افغانستان سکوت کرده‌اند

کاظمی قمی: اشغالگران در برابر مشکلات مردم افغانستان سکوت کرده‌اند

نماینده ویژه رئیس‌جمهور ایران در امور افغانستان در پنجمین نشست «چارچوب مسکو» اعلام کرد: اشغالگران در برابر مشکلات مردم افغانستان سکوت کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، حسن کاظمی قمی نماینده ویژه رئیس جمهور ایران در امور افغانستان در جریان پنجمین نشست «چارچوب مسکو» در شهر «کازان» در روسیه با موضوع افغانستان صحبت کرد.

نماینده ویژه رئیس جمهور ایران در امور افغانستان در سخنانی تصریح کرد: افغانستان ثروتمند و مردم غیور آن متحمل خسارات جبران ناپذیری شده‌اند. امروز نیروهای اشغالگر- ایالات متحده آمریکا و نیروهای هم پیمان آن- در برابر همه مشکلاتی که با دخالت نابجای خود متوجه افغانستان و مردم شریف آن ساختند، سکوت اختیار کرده‌اند.

حسن کاظمی قمی ادامه داد: از نگاه جمهوری اسلامی ایران ضروری است که کشورهای همسایه افغانستان با اتحاد، خیرخواهی، نوع دوستی و همچنین اتخاذ مواضع مشترک و یکسان تلاش کنند تا شرایطی آغاز گردد تا منطقه بتواند بدون اتکا به عنصر بیگانه مسیر دشوار مبارزه با چالش‌های خود را طی کند.

وی در ادامه افزود: مسئولیت بزرگی بر عهده دولت موقت کنونی افغانستان است. (دولت موقت کنونی افغانستان) باید در اجرای تعدادی از وظایف از جمله تأمین نیازهای تمام اقوام ساکن در افغانستان، افغان‌های حاضر در کشورهای همسایه و نیز مشکلات مهاجرت داخلی اقوام، تضمین رعایت حقوق گروه‌های مختلف قومی و زبانی و برابری جنسیتی تلاش کند.

نزدیک به ۲ سال از خروج کامل نیروهای اشغالگر خارجی به سرکردگی تروریست آمریکایی از افغانستان و به دست گرفتن قدرت توسط طالبان سپری می‌شود و این کشور با تبعات دو دهه اشغالگری محور غربی از جمله بحران جدی اقتصادی و انسانی مواجه است.

اشغالگران غربی در سال ۲۰۰۱ به بهانه پناه دادن طالبان به اسامه بن لادن سرکرده گروهک تروریستی القاعده به سرکردگی نیروهای تروریست آمریکایی به افغانستان حمله و این کشور را اشغال کردند؛ اما سرانجام

طالبان در ۱۵ آگوست سال ۲۰۲۱ قدرت در افغانستان را در دست گرفت.

کد خبر 5898277

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha