۱۶ مهر ۱۴۰۲، ۱۴:۰۱

در گفت‌وگو با مهر مطرح شد؛

از نبستن کمربند ایمنی و انجام حرکات خطرناک تا شناسایی ۱۲۶ گلوگاه

از نبستن کمربند ایمنی و انجام حرکات خطرناک تا شناسایی ۱۲۶ گلوگاه

رئیس جدید پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ کمرنگ شدن بستن کمربند ایمنی و انجام حرکات خطرناک در زمان خلوتی معابر را از دغدغه های پلیس راهور قلمداد کرد.

خبرگزاری مهر - گروه جامعه، زهرا فرزام: موضوع ترافیک تهران از آن موضوعاتی است که حتی اگر ساکن شهر تهران هم نباشید حوصله شما را سر خواهد برد چه برسد به آنکه ساکن باشید هر روز در آن غوطه ور شوید.

این ترافیک معمولاً در شش ماهه دوم سال زجرآور تر می‌شود و در نگاه اول بسیاری از مردم پلیس را مسئول حل مساله ترافیک می‌دانند فارغ از آنکه به طور قطع در مساله ترافیک دستگاه‌ها و نهادهای مختلفی دخیل بوده و وظیفه دارند.

برای آنکه از چند و چون ترافیک تهران با خبر شویم به سراغ سرهنگ سید ابوالفضل موسوی پور رئیس پلیس راهنمایی رانندگی جدید تهران بزرگ رفتیم که چند روزی است به این سمت منصوب شده و پیش از این جانشین پلیس راهور تهران بزرگ بوده است.

مهر: جناب سرهنگ وضعیت ترافیک تهران چگونه است؟

سرهنگ موسوی پور: ترافیک تهران هر ساله در نیمه دوم سال دغدغه همه است؛ ترافیک رفت و آمدی است که همه گرفتارش می‌شوند.

وی افزود: ظرفیتی که معابر تهران دارد با بیش از هزار کیلومتر بزرگراه، ۵ هزار و ۸۰۰ تقاطع، ۲۰ میلیون سفر روزانه و ۱۳ میلیون جمعیت شناور؛ نزدیک به ۹ میلیون خودرو و موتور سیکلت در تهران وجود دارد که این تعداد موتور سیکلت تقریباً با تعداد خودروها برابری می‌کند.

مشکل ما زمانی است که حداکثر موتور سیکلت ها و خودروها در شهر تهران به دلایل مختلف به حرکت در می‌آیند، در نیمه اول سال معمولاً سفرهای بین شهری بیشتر است تا درون شهری و در نیمه دوم سال سفرهای آموزشی اضافه می‌شود به سفرهای عادی، استفاده از خودرو تک سرنشین که معضلی است برای پلیس و همچنین نکته اساسی در بحث افزایش رفت و آمد ها و ترافیک است.

ما در نیمه دوم سال معمولاً ۳۰ درصد افزایش رفت و آمد ها در سطح شهر داریم و از طرفی هم روزها کوتاه‌تر و سفرها فشرده‌تر می‌شوند.

طرح ترافیک که بعد ظهر ساعت ۱۸ تمام می‌شود بلافاصله سفرهای بعدی شروع می‌شود که ما ورود و خروج خودروها را در این ساعت شاهد هستیم‌. ما هر ساله یک ساعت قبل و بعد از اذان معمولاً پیک ترافیکی را داریم که این ساعت در نیمه دوم سال تغییر می‌کند ولی معمولاً در ساعت ۱۸ تا ۲۰ شب اوج تراکم ما در محورها است.

مهر: با توجه به این موضوع برنامه ریزی برای رفع این مساله از چه زمانی آغاز شد؟

سرهنگ موسوی پور: ما از ۲ ماه قبل یعنی از یک مرداد ماه بحث برنامه‌ریزی برای نیمه دوم سال را شروع کردیم که خیلی از موضوعات برای ما قابل پیش بود و ما بر اساس آنها در بحث کارگروه‌ها با شهرداری، آموزش پرورش، پلیس راهور که در آن عضو هستیم هماهنگی‌های لازم و پیش بینی‌ها را انجام دادیم.

از نبستن کمربند ایمنی و انجام حرکات خطرناک تا شناسایی ۱۲۶ گلوگاه

الان در سطح شهر در چند نقطه تجمیع مراکز آموزشی را داریم به عنوان مثال در محدوده اسلامی، توحیدی غرب منطقه ۴ کامرانیه، دژم جو، شیبانی که می‌شود شرق منطقه ۱ داخل خیابان موسیوند، میدان اعجازی تجمیع مراکز آموزشی را شاهد هستیم که چند هزار نفر به یک نقطه مراجعه می‌کنند همچنین داخل خیابان یخچال، کی نژاد، وارسته در منطقه ۳ نقاطی هستند که تجمیع مراکز آموزشی را داریم و از طرف دیگر ما در خیابان خاقانی داخل خیابان عطاری مقدم که عرض خیابان ۶ متری است دانشگاه داریم که محلی برای پارک خودرو وجود ندارد.

اینها موضوعاتی است که به تراکم در محورها در یک ساعاتی خاص مشکل ایجاد می‌کند؛ و دلیل تراکم در بعضی از نقاط و در بعضی از ساعات همین موضوع تجمیع مراکز آموزشی است‌، که این نقاط شناسایی شده‌اند؛ مراکز آموزشی که در حاشیه معابر اصلی هستند که نزدیک به ۲۰۰ و ۳۰۰ مدرسه است و هم مراکز تجمیع آموزشی همه اینها را شناسایی کرده‌ایم.

مهر: آیا در تهران گلوگاه ترافیکی هم داریم؟

سرهنگ موسوی پور: در تهران گلوگاه داریم. گلوگاه‌های ترافیکی را هم مشخص کردیم مثلاً در بزرگراه شهید همت که تردد می‌کنید در بعضی از مقاطع بار ترافیکی رها می‌شود در محدوده جنت آباد، پل اشرفی، پل یادگار، گاندی اینها گلوگاه‌های ترافیکی یا تداخل بار هستند که خروج از محور با تنگی معبر انجام می‌شود.

۱۲۶ نقطه گلوگاه ترافیکی را شناسایی کردیم و در این نقاط در پیک ترافیک همکاران ما مستقر می‌شوند که بتوانند بار ترافیکی را مدیریت کنند همچنین در تقاطع‌ها و میدان‌های مهم در سطح شهر همکاران ما مستقر هستند؛ محورهایی که بار ترافیکی سنگین دارد حتماً باید زمان بیشتری بدهیم به چراغ‌ها که بتوانیم بار ترافیکی محور را بیشتر جذب کنیم اینها همه برنامه‌ریزی و پیش بینی شده است.

از نبستن کمربند ایمنی و انجام حرکات خطرناک تا شناسایی ۱۲۶ گلوگاه

مهر: جناب سرهنگ موضوع ترافیک مهر همیشه دغدغه تهرانی‌ها بوده است در این خصوص برایمان توضیح دهید

سرهنگ موسوی پور: ما در دو هفته اول مهر ماه تا ترافیک منظم شود حداکثر نیروهایمان را به کار می‌گیریم یعنی ما نیروهای ستادی در نقطه مشخص کردیم صبح ساعت ۶ تا ۲۰ شب این نیروهای ستادی ما مستقر هستند تا کمک بدهند به همکاران انتظامی که همیشه در خیابان‌ها حضور دارند

۳ پیک ترافیک وجود دارد بار صبحگاهی بار بین روز و بار عصرگاهی مثلاً در بار بین روز که مربوط به ساعت تعطیلی مدارس می‌شود ما یک ساعت قبل یعنی از ساعت ۱۱ و یک ساعت بعد تا ۱۵ به دلیل تردد سرویس‌های مدارس و یا خودروهای والدین نیروهایمان مجدد در آن نقاط برای کنترل و مدیریت ترددها مستقر می‌شوند.

الحمدالله امسال بنا به گفته‌های مسئولین مدارس مکان‌هایی که سال قبل مشکل داشتند امسال خیلی کم شده، ما در تیرماه امسال اقدامی انجام دادیم با توجه به اینکه سال‌های قبل ما در چند محور مشکلاتی داشتیم در محدوده دولت، یخچال، کی نژاد، پاسداران، توحیدی، اسلامی و پایدار فر به عبارتی شرق منطقه ۳ و غرب منطقه ۴ ما آمدیم و یک منطقه راهنمایی ایجاد کردیم به هر حال منطقه ۳ و ۴ خیلی گسترده است شریعتی، میرداماد، ولیعصر به نیروی بسیار زیادی نیاز دارد و همچنین نقاط ترافیکی در این مناطق خیلی بیشتر از دیگر مناطق است؛ که ما اینها را شناسایی و تبدیل به یک منطقه کردیم و تقریباً از ابتدای شهریور ماه این مناطق رسماً آغاز به کار کردند تا محورها را خوب بشناسند تا برای مهر ماه آماده شوند که الحمدالله بازخورد خوبی هم از مدارس گرفتیم و حتی برخی مدیران مدارس بنر تشکر و قدردانی از پلیس برای رفع این مشکل زده بودند.

امسال متفاوت‌تر از سال‌های قبل ما در این محدوده‌ها حاضر شدیم با نیرو و توان بسیار بیشتری نسبت به سال‌های قبل و با یک مدیریت مستمر در آن نقاط توانستیم وضعیت ترافیکی را به خوبی مدیریت کنیم و درگیری‌های ترافیکی خیلی مقطعی و کوتاه شده بود.

این پیش بینی‌ها و برنامه‌ریزی ها از قبل در تابستان انجام دادیم که ثمره‌اش را در این دو هفته دیدیم.

از نبستن کمربند ایمنی و انجام حرکات خطرناک تا شناسایی ۱۲۶ گلوگاه

مهر: جناب سرهنگ بسیاری از مردم از پلیس توقع رفع ترافیک را دارند آیا این توقع صحیح است؟

سرهنگ موسوی پور: ما نمی‌توانیم بگوییم که ترافیک وجود ندارد پلیس راهور تهران بزرگ وظیفه دارد وضعیت موجود را مدیریت کند؛ تعداد چراغ‌ها و دوربین‌هایی که در اختیار ما است وضعیت معابر، تونل، پل و هر چیزی که ما داریم باید بر اساس وضعیت موجود ترافیک را مدیرت کنیم که در پیک ترافیک که صبح، ظهر و بعد از ظهر ایجاد می‌شود گره ترافیکی ایجاد نشود و بار ترافیکی به عبارتی منظم جذب شود.

در بعضی از مقاطع ما طرح‌های ترافیکی انجام می‌دهیم که از دید شهروند که عبور می‌کند می‌گوید چرا پلیس این کار را انجام می‌دهد به عنوان مثال پل فجر تقاطع غیر هم سطح مدرس- همت اگر ما این مقطع شرق به غرب شهید همت را محدودیت مقطعی ایجاد نکنیم و بخواهیم خود به خود بار ترافیکی جذب شود شاهد ترافیک پر حجم خواهیم بود.

عمدتاً اگر این طرح‌های ترافیکی مقطعی را انجام ندهیم محورهای جانبی درگیر می‌شوند و آن پیک ترافیکی ۲ ساعته می‌شود ۶ ساعت و کار ما سخت‌تر و شهروندان اذیت می‌شوند.

عمده بار ترافیکی و تردد ما از مدرس به همت غرب است به دلیل اینکه اکثر شرکت‌ها و اماکن تجاری در آن محدوده هستند و اگر ما این محدودیت‌های مقطعی را اجرا نکنیم در عرض ۵ دقیقه ترافیک شدید در بزرگراه‌ها شاهد خواهیم بود و تمام تقاطع‌ها درگیر می‌شود.

مهر: آیا واقعاً ترافیک تهران پایش می‌شود؟

سرهنگ موسوی پور: بله؛ ۳۷ مرکز پایش تصویری در سطح شهر داریم علاوه بر مراکز که در خود راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ وجود دارد و به صورت کلی همه محورهای سطح شهر کنترل می‌شود در مقیاس کوچک‌تر ولی با همان امکانات و تجهیزات در ۳۷ مرکز در سطح شهر که مدام محورها را رصد و کنترل می‌کنند و بار ترافیکی تنظیم و مدیریت می‌کنند هم وجود دارد.

عمدتاً وقتی از پیک ترافیکی ۸ شب عبور می‌کنیم تقریباً ساعت ۹ شب بار ترافیکی در اکثر محورها روان است ولی از ۹ و نیم تا ۱۰ شب اکثر محورهای ما خلوت و سرعت‌ها افزایش پیدا می‌کند و ما نگران حرکات مخاطره‌آمیز سرعت و سبقت که اکثراً هم قشر جوان هیجانی اند، هستیم.

مهر: جناب سرهنگ اخیراً شاهد برخی رفتارهای غیر عادی از سوی رانندگان هستیم. برای این موضوع هم برنامه‌ای دارید؟

سرهنگ موسوی پور: بزرگراه‌ها محل تردد همه مردم و حق استفاده همه است و قوانینی و مقرراتی وضع شده و همه باید به حقوق شهروندی احترام و قوانین را رعایت کنند؛ به عنوان مثال کسی که با خانواده از مسیر بزرگراه در حال عبور است راننده‌ای با صدای ناهنجار و سرعت زیاد از جلو او رد می‌شود و ایجاد رعب و وحشت برای آن خانواده ایجاد می‌کند.

خیلی کم هستند این افرادی که به نوعی تخلف می‌کنند، در ۶ ماه بیش از ۲۲۰۰ راننده متخلفی که با سرعت بالای ۵۰ کیلومتر حرکت کرده بودند در سطح شهر از طریق دوربین‌ها شناسایی و احضار کردیم و با آنها برخورد شد همچنین آموزش‌هایی دیدند و تعهد دادند زیرا در صورت تکرار پرونده آنان می‌رود مرجع قضائی و اخلال در نظم محسوب می‌شود و در نهایت تخلف تبدیل به جرم می‌شود.

ما وظیفه خود می‌دانیم که با این قشر بسیار اندک برخورد قاطعانه کنیم برابر مقررات و قوانینی که وضع شده است؛ حداقل ۷۲ ساعت توقف در پارکینگ و تسویه حساب خلافی و جرایم و احضار مالکین و بعد از طی مراحل قانونی ترخیص خودرو انجام می‌شود که اینها حداقل‌ها است.

از نبستن کمربند ایمنی و انجام حرکات خطرناک تا شناسایی ۱۲۶ گلوگاه

در ترافیک نیمه دوم سال ما هم روزها شاهد ترافیک هستیم و هم شب‌ها که باید برای ۲۴ ساعت شبانه روز بر حسب شرایط ترافیک برنامه‌ریزی کنیم. همکارانمان در تقاطع‌ها، میادین، گلوگاه‌ها، بزرگراه‌ها می‌ایستند و ترافیک و تردد خودروها در سطح شهر مدیریت و رفتارهای ترافیکی را کنترل می‌کنند.

مهر: در برخی مواقع شاهد تردد کامیون‌ها و برخی تخلفات حادثه ساز و حتی عبور از خط سرعت هستیم. در این خصوص چه برنامه‌ای داشته اید؟

سرهنگ موسوی پور: کامیون‌ها موضوع جدی هستند چون شب‌ها اجازه تردد دارند اینها به نوعی می‌خواهند با سرعت غیرمجاز جبران زمان کنند که ما روش جدیدی به کارگیری کردیم که در مبدا اینها را کنترل شوند. در سطح شهر مناطقی را ابلاغ کردیم نقاطی که در آنها حفاری و گودبرداری می‌شود را شناسایی کردیم و نیروهایمان را در نزدیک‌ترین تقاطع در آن نقطه مستقر کردیم و در همان جا کامیون‌ها از نظر نداشتن حفاظ و صاف بودن لاستیک و شرایط راننده بررسی و شناسایی می‌شوند بعد اجاره ورود داده می‌شود.

تیم‌های محسوس و نامحسوس ما در نقاط مستقر هستند در یک سری نقاط آشکار حضور داریم و باید دیده شویم تا مردم احساس امنیت و آرامش کنند و در همان بزرگراه‌ها به صورت ناآشکار و نامحسوس هم حضور داریم و رفتار رانندگان را کنترل می‌کنیم و برابر با مقررات برخورد می کنیم‌.

ضمن اینکه دوربین‌ها هم در سطح شهر به هر حال رفتار این گونه رانندگان را ثبت و ضبط می‌کنند و ما هم در قرارگاه به این گونه تخلفات هم رسیدگی می‌کنیم.

مهر: بارها دیده شده در چهار راه و تقاطعی گره ترافیکی رخ می‌دهد و چندین بار چراغ سبز و قرمز می‌شود اما یک خودرو هم حرکت نمی‌کند. بسیاری از رانندگان معتقدند در این زمان وجود یک مأمور راهور می‌تواند مشکل را مرتفع کند.

سرهنگ موسوی پور: خیلی کم پیش می‌آید که همچنین اتفاقی در تقاطع‌ها بیفتد و مأمور حضور نداشته باشد مگر اینکه چراغ خراب شده باشد و تا نیروی ما به آنجا برسد گره ترافیکی ایجاد می‌شود.

در برخی از خیابان‌های اصلی مثل خیابان آزادی علی رغم اینکه چراغ سبز است ولی بار ترافیکی به حدی سنگین است که چراغ بلافاصله زرد و قرمز می‌شود ولی مرکز تقاطع هنوز انباشته از خودرو است.

توصیه و آموزش ما به مأمورین این است که وقتی می‌بینند مسیر رو به رو کشش ندارد علی رغم اینکه چراغ هم سبز است مأمور باید مانع حرکت خودروها شود. اگر حرکت بار ایجاد شد و چراغ سبز بود مجدداً بار را بر حسب سرعت خودرو رها کند و دیگر در مسیرهای جانبی گره ترافیکی ایجاد نمی‌شود و مرکز تقاطع خالی می‌شود؛ در خیلی از تقاطع‌ها مرکز تقاطع شطرنجی است یعنی توقف ممنوع اگر حرکت بار باز و چراغ سبز باشد خودروها می‌توانند عبور کنند.

مهر: به نظر می‌رسد پلیس در موضوع ترافیک تنها نیست و باید با نهادهای دیگری هم همکاری کند این همکاری در چه سطحی قرار دارد؟

سرهنگ موسوی پور: ما در کل سال اداره مهندسی ترافیکی داریم. در یک بازه زمانی ۴ ماهه بیش از هزار نقطه را به صورت مشترک بازدید میدانی انجام دادیم تمام موارد به صورت مشترک بررسی می‌شود و می‌رود در کمیته تخصصی که شهرداری و پلیس حضور دارند پیگیری می‌شود و به یک نتیجه گیری می‌رسند. همکاری در این بخش کاملاً صد درصد و دوطرفه است و همیشه به یک خروجی مشترک می‌رسیم و کاملاً با هم دیگر هماهنگ هستیم.

موضوعاتی که ما برای مهر ماه دیده بودیم مثلاً بحث عدم‌ممنوعیت تردد کامیونت‌ها تا ۱۰ صبح بود که اطلاع رسانی‌ها انجام شده بود ولی در روز اول مهرماه در ۷۹ نقطه در سطح شهر نزدیک به ۸۹۱ کامیونت متوقف کردیم با توجه به این که از قبل اطلاع رسانی شده بود.

از نبستن کمربند ایمنی و انجام حرکات خطرناک تا شناسایی ۱۲۶ گلوگاه

کامیونت‌ها اول صبح در معابر اصلی می‌ایستند بار خالی می‌کنند و چند متر جلوتر از آنجا مدرسه وجود دارد که باعث می‌شود تمام سرویس مدارس و والدین با ترافیک توقف دوبله کامیونت مواجه شوند همین موضوعات کوچک اثر بزرگی دارد.

مهر: یکی از اتفاقات مبارکی که در ۲۰ ماه گذشته در تهران شاهد بودیم برگزاری جشن‌های غدیر و جشن میلاد حضرت رسول بوده است که ابداعی نو محسوب می‌شود پلیس راهور چه عملکردی در این حوزه داشته است.

سرهنگ موسوی پور: در برگزاری جشن‌های مناسبتی ما نظر ترافیکی را می‌دهیم مراسمی که می‌خواهد برگزار شود پیش بینی هایی و برنامه‌ریزی هایی برای آن انجام می‌شود.

مهر: برای ترافیک تهران مساله خاصی را پیش بینی می‌کنید؟

سرهنگ موسوی پور: یکی از موضوعات اساسی که در حال کمرنگ شدن است بستن کمربند ایمنی و استفاده از تلفن همراه در حین رانندگی است که منجر به تصادفات فوتی می‌شود.

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ گفت: شهروندان باید بستن کمربند ایمنی را جدی بگیرند؛ حوادث و تصادفات همیشه هست هر چقدر شما رعایت کنید ممکن است فرد دیگری با سرعت بالا از شما سبقت بگیرد و باعث حادثه شود. متأسفانه استفاده از تلفن همراه بسیار زیاد شده و باعث حواس‌پرتی راننده می‌شود. و یک حواس‌پرتی کوچک کافی است تا حادثه رخ دهد.

کد خبر 5905464

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha