۱ آبان ۱۴۰۲، ۱۳:۲۹

معاون استاندار خراسان جنوبی:

بسته بندی واحدی در صنعت زرشک خراسان جنوبی نداریم

بسته بندی واحدی در صنعت زرشک خراسان جنوبی نداریم

بیرجند- معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی گفت: متأسفانه بسته بندی واحد و متحد الشکل در صنعت زرشک نداریم.

به گزارش خبرنگار مهر، جواد اشرفی ظهر دوشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در جشنواره زرشک امسال تلاش می‌شود استاندارد سازی، تعریف معیارها و شاخص‌هایی برای زرشک و تشخیص آن به عنوان یک محصول با کیفیت تدوین شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان‌جنوبی افزود: متأسفانه معیار چندان درستی برای سنجش و بررسی استاندارد این محصول نبوده است و سعی می‌شود مانند سایر محصولات نظیر پسته، عسل و… عیار خاصی برای آن تعریف کنیم.

اشرفی تأکید کرد: تعریف معیار و شاخص استاندارد در سطح بین‌المللی اولین اقدام جدی است که در یک سال آینده باید به آن برسیم و اینکه چه مدل با چه کیفیتی را تعریف کنیم که این استاندارد قابلیت پذیرش در سطح بین‌المللی و جهانی و قابلیت صادرات داشته باشد.

وی ادامه داد: کشاورز محصولی را تولید و قصد صادراتش را دارد که بعد از ارسال محصول، به دلیل نداشتن شاخص و استاندارد، دچار یک سردرگمی شده و بخشی هم که صادر می‌شود با مشقت‌های خاصی همراه بوده است.

اشرفی با اشاره به اهمیت فرآوری و صنایع تبدیلی و تکمیلی زرشک یادآور شد: در فرآیند فرآوری زرشک در بسیاری از روش‌ها مبتنی بر علم و دانش روز نیستیم هر چند گفته نمی‌شود که در شرایط حداقلی هستیم.

وی با تاکید بر اینکه باید شرکت‌های دانش‌بنیان بیشتر به زرشک بپردازند، افزود: در این رابطه شرکت‌های دانش بنیان به خوبی در بخش‌های مختلف دان‌کردن، شستشو و خشک‌کردن زرشک ورود کردند و بخشی از محصول فرآوری می‌شود هر چند هنوز به سطح فرآوری ایده‌آل نرسیدیم.

معاون استاندار خراسان جنوبی یادآور شد: بسته بندی واحد و متحدالشکل در صنعت زرشک نداریم و محصولات کشاورزی را نمی‌توان با هر نوع بسته بندی وارد بازار کرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان‌جنوبی تصریح کرد: مشکلات ۳۰۰ ساله تولید زرشک را نمی‌توان در مدت یک یا دو سال تغییر داد ولی به تدریج به سمت نقطه ایده آل حرکت خواهیم کرد.

به گفته وی نکته بعدی و مورد توجه حوزه غذا، دارو و مسائل بهداشتی است که در استان محصول با کیفیت در این زمینه با محوریت زرشک تولید می‌شود اما باید پذیرفت که برای صادرات این محصول تقویت استانداردهای لازم را می‌طلبد.

کد خبر 5919591

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha