۷ آبان ۱۴۰۲، ۱۳:۱۴

مدیرعامل بنیاد هدایت:

مسجد تنها سنگر مردم در مقابل حملات نظام سلطه است

 مسجد تنها سنگر مردم در مقابل حملات نظام سلطه است

شهرکرد_مدیرعامل بنیاد هدایت گفت: اگر مسجد نباشد، مردم سنگر دیگری برای پناه از حملات نظام سلطه ندارند.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام و المسلمین سید ناصر میر محمدیان پیش از ظهر یکشنبه در دیدار با نماینده ولی‌فقیه در چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: همه به اهمیت و محوری بودن مسجد ایمان دارند.

وی با بیان اینکه اگر مسجد نباشد تمدن بزرگ ایمانی ما امکان شکل‌گیری ندارد تصریح کرد: اگر مسجد نباشد، مردم سنگر دیگری برای پناه از حملات نظام سلطه ندارند.

مدیرعامل بنیاد هدایت بیان داشت: به دستور شورای انقلاب فرهنگی متنی تحت عنوان سند ملی مسجد تنظیم شد و به این بهانه سه سال بر روی این موضوع کار و در جمع‌بندی موضوع مشکل اصلی در حوزه راهبری مسجد عنوان شد، بدین معنا که نهادهای مختلف تأثیرگذار در بحث مسجد با هم هم‌افزا نیستند.

میر محمدیان یادآور شد: اما مشکلات جدی‌تری هم وجود دارند که یکی از آن‌ها این است که ما ساز و کار پای کار آمدن مردم در بحث مسجد را نداریم و ساز و کارهای قبلی را به دلیل بد عمل کردن از دست دادیم به همین دلیل عملاً مردم خود را مسئول مسجد نمی‌دانند.

وی تاکید کرد: مردم به دنبال رفع مشکلات مسجد با حضور مسئولان هستند، مشکل دیگر در این زمینه تعریف غلط از مسجد است، مردم مسجد را جایی آرام برای عبادت می‌دانند، اما همه هنر اسلام بر این است که ساختار متفاوتی به محل عبادت مسلمانان داده است و آن را محل تلاقی دنیا و آخرت و حل حوائج مادی و معنوی انسان‌ها قرار داده است.

مدیرعامل بنیاد هدایت بیان داشت: اسلام بارها تاکید کرده که در این دین رهبانیت جایی ندارد و در همه لایه‌ها فقط به دنبال عبادت نیستیم و دنیا و آخرت در این دین به هم تنیده است.

میر محمدیان با اشاره به اینکه در ابتدای انقلاب همه کارها در مسجد انجام می‌شد اما در دهه هفتاد مساجد تا حدودی از رونق افتادند، در دهه هشتاد برای ایجاد تغییر و تحول در مساجد، به سمت کارکرد تربیتی مسجد گام برداشته شد، اما در دهه نود افت در این زمینه دیده شد و در مرحله بعد کارکردهای اجتماعی مساجد برای احیا مد نظر قرار گرفت.

وی بیان داشت: نه مسجد تربیتی و نه مسجد اجتماعی هیچ‌کدام به تنهایی یک مسجد کامل نیست، چراکه مسجد هویت فاخرتر و کامل‌تری را در اسلام دارد که باید کشف شود.

مدیرعامل بنیاد هدایت بیان خاطرنشان کرد: اگر ما نتوانیم بین ارمان‌ها و میدان رابطه برقرار کنیم موفق نخواهیم بود، در مورد امام جماعات باید کار به نحوی در میدان صورت گیرد که مردم او را بپذیرند.

میر محمدیان ادامه داد: در قرارگاه ملی مسجد تقسیم کار به این صورت انجام شد که دبیرخانه مستقلی ذیل امام جمعه که مسئول مساجد است ایجاد شود، در این تقسیم کار حوزه راهبری بر عهده امام جمعه شامل عزل و نسب امام جماعت و هیئت امنا، منازعات، تشویق‌ها و… قرار دارد، حوزه نرم‌افزاری مساجد بر عهده سازمان تبلیغات اسلامی و حوزه سخت‌افزاری بر عهده اوقاف و امور خیریه قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: بحث انتخاب طلبه بر عهده حوزه علمیه است، حوزه مردمی مساجد هم بر عهده بسیج و کانون‌های فرهنگی و… قرار دارد.

مدیرعامل بنیاد هدایت افزود: در بخش نرم‌افزاری از تولید دانش تا گفتمان‌سازی، توانمندسازی و… در نظر گرفته شده است، اما تأمین منابع و پای کار آمدن مردم نیز باید مدنظر قرار گیرد.

میر محمدیان یادآور شد: اگر از ۶ هزار خدمت دولت که به مردم ارائه می‌شود ۶۰ خدمت در مسجد ارائه شود شاهد تقویت مساجد هم در بحث حضور مردم و هم در زمینه مالی خواهیم بود.

کد خبر 5924586

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha