۱۷ آبان ۱۴۰۲، ۱۰:۵۶

پرفروش‌ترین ساندویچ پانل در ایران کدام است؟

پرفروش‌ترین ساندویچ پانل در ایران کدام است؟

یکی از عوامل مهم در انتخاب نوع ساندویچ پانل برای ساخت دیوارها و سقف، توجه به شرایط اقلیمی محل احداث ساختمان است.

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، در سال گذشته میزان مصرف ساندویچ پانل در صنعت ساختمان کشور به بیشترین مقدار خود در طول تاریخ رسید. رقم بالای مصرف ساندویچ پانل باعث تعجب برخی از ناظران صنعت ساختمان شد. شواهد نشان می‌دهند که روند افزایش استفاده از ساندویچ پانل برای ساخت جداره‌ها (دیوارها و سقف) در سال جاری و سالیان آینده همچنان ادامه خواهد داشت. خوشبختانه میزان تولید ساندویچ پانل در کشور به بیش از ۱۰ میلیون مترمربع در سال رسیده است. شرکت ماموت و سایر تولیدکنندگان ساندویچ پانل در کشور برنامه‌های زیادی برای افزایش متراژ تولید دارند و مشکلی از جهت تأمین نیاز داخلی وجود ندارد.

امروزه ساندویچ پانل نه تنها در تهران و شهرهای بزرگ بلکه در شهرهای کوچک و مناطق روستایی هم به کار گرفته می‌شود. هم سازندگان و هم کارفرمایان از فواید بکارگیری ساندویچ پانل آگاهی یافته‌اند و از همین رو این متریال در برخی حوزه‌ها از جمله ساخت انواع سوله‌ها به انتخاب اول سازندگان و پیمانکاران تبدیل شده و جای مصالح بنایی (سفال و آجر) را گرفته است. در برخی کاربری‌های دیگر مانند سردخانه‌ها و اتاق‌های تمیز ساندویچ پانل تنها متریال قابل قبول محسوب می‌شود. با توجه به تنوع بالای ساندویچ پانل یکی از دغدغه‌های مهم سازندگان و معماران انتخاب بهترین نوع ساندویچ پانل برای هر پروژه است.

آشنایی با ویژگی‌های ساندویچ پانل و مزیت‌های آن

برای درک تفاوت میان انواع ساندویچ پانل ابتدا باید با ساختار این متریال و ویژگی‌ها و مزیت‌های آن آشنا شد. ساندویچ پانل یک متریال کامپوزیتی می‌باشد بدین معنی که تولید آن از طریق ترکیب چند ماده اولیه انجام می‌شود. طراحی ساختار چند لایه ساندویچ پانل نتیجه‌ی مستقیم توجه به نیازهای ساختمان‌های مدرن بود. تفاوت اصلی ساندویچ پانل با مصالح بنایی، قابلیت‌های چندگانه آن می‌باشد. هر یک از مصالح بنایی تنها یک ویژگی شاخص و مزیت اساسی دارند. در نقطه مقابل اما ساندویچ پانل متریالی با کارکردهای متعدد محسوب می‌شود که همزمان پاسخگوی بسیاری از نیازهای ساختمان است.

مهم‌ترین مزیت‌های این متریال که تمام انواع ساندویچ پانل از آن برخوردار هستند شامل موارد زیر است

جلوگیری از اتلاف انرژی از جداره‌ها

افزایش سرعت ساخت دیوارها و سقف

ممانعت از عبور صدا و مقابله با آلودگی صوتی

حفظ کیفیت و کارایی در مجاورت با رطوبت

قابلیت دمونتاژ و باز کردن

پرفروش‌ترین ساندویچ پانل در ایران کدام است؟

موارد ذکر شده مزایای مشترک پانل‌های ساندویچی هستند. هر یک از انواع ساندویچ پانل علاوه بر این مزیت‌ها دارای برخی ویژگی‌های اختصاصی نیز می‌باشند. سازندگان و پیمانکاران برای احداث هر پروژه ساختمانی باید با در نظر گرفتن شرایط و نیازهای خاص آن پروژه نوعی از ساندویچ پانل را که بیشترین انطباق را با این نیازها داشته باشد شناسایی کرده و برای اجرای دیوارها و سقف مورد استفاده قرار دهند.

انواع ساندویچ پانل و مشخصات هر یک

تمام انواع ساندویچ پانل ساختار کلی مشابهی دارند اما کاملاً یکسان نیستند. تولیدکنندگان ساندویچ پانل این متریال را در ۴ نوع اصلی تولید می‌نمایند: دیواری، سقفی، سردخانه‌ای و اتاق تمیز (کلین روم). تفاوت این ۴ نوع پانل ناشی از محل کاربرد و استفاده آنها می‌باشد. سقف و دیوار به عنوان جداره‌های اصلی تمام ساختمان‌ها شرایط متفاوتی دارند و به همین دلیل ساندویچ پانل دیواری سطح مقطع متفاوتی نسبت به ساندویچ پانل سقفی دارد. برآمدگی‌هایی بر روی پانل سقفی قرار دارند که اصطلاحاً گام نامیده می‌شوند. ساندویچ پانل دیواری فاقد گام است. پانل‌های سردخانه‌ای و اتاق تمیز هم هر کدام مشخصات فنی خاص خود را دارند.

جنس و ضخامت ورق، نوع و دانسیته (چگالی) فوم، ضخامت ساندویچ پانل و رنگ آن از جمله مهم‌ترین تفاوت‌ها میان انواع ساندویچ پانل هستند. هر یک از این فاکتورها، هم بر روی ویژگی‌های پانل و هم بر قیمت آن اثر می‌گذارند. ورق مورد استفاده در تولید ساندویچ پانل معمولاً از جنس گالوانیزه، آلوزینک یا آلومینیوم و دارای ضخامت‌های ۰.۴، ۰.۵ یا ۰.۷ میلیمتر می‌باشد. پلی استایرن و پلی یورتان دو نوع ماده عایقی هستند که به‌طور گسترده در فرآیند تولید ساندویچ پانل به کار می‌روند. تولیدکنندگان معمولاً ساندویچ پانل را در ضخامت‌هایی بین ۳ تا ۱۵ سانتی‌متر تولید و عرضه می‌نمایند.

پرفروش‌ترین ساندویچ پانل در ایران کدام است؟

پروفروش‌ترین انواع ساندویچ پانل در ایران

یکی از عوامل مهم در انتخاب نوع ساندویچ پانل برای ساخت دیوارها و سقف، توجه به شرایط اقلیمی محل احداث ساختمان است. با توجه به اینکه هر یک از مناطق ایران آب‌وهوای متفاوتی دارند، طببیعاً پرفروش‌ترین ساندویچ پانل در استان‌های شمالی کشور مانند گیلان و مازندران متفاوت از شهرهای مرکزی (اصفهان و کرمان) است. در مناطق جنوبی و شمالی کشور که در مجاورت دریا قرار دارند به علت رطوبت زیاد ساندویچ پانل آلوزینک پرفروش‌ترین نوع پنل محسوب می‌شود. در سایر مناطق که میزان رطوبت کمتر بوده و در نتیجه خطر زنگ‌زدگی جدی نیست ساندویچ پانل گالوانیزه فروش بیشتری دارد و در اکثر پروژه‌ها برای اجرای دیوارها و سقف از ساندویچ پانل گالوانیزه استفاده می‌شود.

پرفروش‌ترین انواع ساندویچ پانل از جنبه ضخامت، پانل‌های ۴ و ۵ سانتیمتری هستند. البته در برخی از مناطق کشور و همچنین برای بعضی از کاربری‌های حساس‌تر ممکن است از ساندویچ پانل با ضخامت‌های بیشتر از جمله ۶، ۸، ۱۰، ۱۲.۵ و ۱۵ سانتیمتر استفاده شود. با توجه به اینکه پلی یورتان هم از جنبه کارایی و هم از حیث قیمت بهتر از سایر انواع عایق است، ساندویچ پانل با فوم پلی یورتان بیشتر از سایر انواع پانل برای ساخت جداره‌های ساختمانی به کار گرفته می‌شود. میانگین دما و میزان تابش آفتاب در هر منطقه مهم‌ترین عامل در تعیین رنگ ساندویچ پانل در آن منطقه می‌باشد.

بررسی رابطه قیمت ساندویچ پانل و کارایی آن

بدون شک قیمت هر متریال یکی از فاکتورهای مهم در انتخاب آن است. هر پروژه ساختمانی بودجه‌ای محدود و مشخص دارد. سازندگان و پیمانکاران در زمان انتخاب مصالح برای هر پروژه بیش از سایر مشخصات به قیمت متریال توجه می‌کنند. هر یک از انواع ساندویچ پانل قیمت متفاوتی دارند. قیمت ساندویچ پانل به عوامل متعددی از جمله جنس مواد اولیه و ضخامت پانل بستگی دارد. میزان کارایی و کیفیت ساندویچ پانل لزوماً وابسته به قیمت آن نمی‌باشد. در تمام پروژه‌ها لازم نیست از گران‌ترین نوع ساندویچ پانل استفاده شود. در بسیاری از ساختمان‌ها بکارگیری ساندویچ پانل گالوانیزه با ضخامت ۴ سانتیمتر تمام نتایج مورد نظر را به همراه خواهد داشت. این ساندویچ پانل قیمت متعادل و به‌صرفه‌ای دارد.

خرید و فروش ساندویچ پانل

در زمان خرید ساندویچ پانل توجه به چند نکته الزامی است. اولاً اینکه برای خرید ساندویچ پانل باید ابتدا متراژ متریال مورد احتیاج را محاسبه کرد. دوم اینکه متعلقات و فلاشینگ‌های مرتبط با نصب پانل را نیز باید در همین مرحله تهیه نمود. اکثر مصالح و متریال‌های ساختمانی پس از استفاده در اجرای ساختمان، دیگر قابلیت باز کردن و استفاده مجدد ندارند. اما ساندویچ پانل را می‌توان در صورت نیاز حتی چند سال پس از نصب اولیه باز و دمونتاژ کرده و در محلی دیگر مجدداً به کار برد.

این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

کد خبر 5933557

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha