۲۷ آبان ۱۴۰۲، ۱۸:۱۰

رییس سازمان دارالقرآن عنوان کرد؛

انتخاب ۱۲ آیه عفاف و حجاب در طرح ملی حفظ موضوعی «مستورا»

انتخاب ۱۲ آیه عفاف و حجاب در طرح ملی حفظ موضوعی «مستورا»

کتاب طرح ملی حفظ موضوعی قرآن کریم با عنوان «مستورا» و پوستر این طرح در مراسمی با حضور حجج اسلام محمد قمی رییس سازمان تبلیغات اسلامی و سیدمهدی خاموشی رییس سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب طرح ملی حفظ موضوعی قرآن کریم با عنوان «مستورا» و پوستر این طرح در مراسمی با حضور حجج اسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و سیدمهدی خاموشی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد.

در این مراسم که با حضور علی تقی‌زاده رئیس سازمان دارالقرآن الکریم، محمدمهدی بحرالعلوم مسئول دبیرخانه ملی حفظ قرآن کریم و محمدعلی خواجه‌پیری پیشکسوت قرآنی و جمعی از خبرنگاران در سالن جلسات سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد، رئیس سازمان دارالقرآن گفت: ۱۵۰ تا ۲۰۰ آیه در این طرح مد نظر است که همراه با مفاهیم آیات است و در چند گام تعریف شده است.

انتخاب ۱۲ آیه عفاف و حجاب در طرح ملی حفظ موضوعی «مستورا»


علی تقی زاده افزود: گام اول مربوط به ۱۲ آیه و فراز است که تا قبل از ماه رمضان اجرایی می‌شود و مسابقه‌ای هم برای آن در نظر گرفته شده است.

وی گفت: در این مرحله شش جلسه آموزشی برای علاقه‌مندان در کلاس‌های حضوری برگزار می‌شود و در پایان به شرکت کنندگان گواهینامه اعطا می‌شود.

تقی زاده افزود: همچنین آموزش غیر حضوری مانند فیلم‌های آموزشی در فضای مجازی و در دو پیام رسان روبیکا و شاد منتشر می‌شود.

وی گفت: موضوع و آیات برای همه مردم است، اما در مرحله اول برای دانش آموزان رده متوسطه برگزار می‌شود و سپس برای عموم مردم و نیز برای اقشار خاص است.

تقی زاده افزود: گام دوم مربوط به ۳۰ آیه و فراز برای پس از ماه رمضان است و گام‌های بعدی هم در دست تدوین است.

وی گفت: در همین زمینه کتاب مستورا چاپ شده که برای تبیین این موضوع است و کتابچه‌ای هم از کتاب اصلی با ۱۲ فراز و آیه برای مرحله اول برداشت و منتشر شده است.

رئیس دارالقرآن کریم افزود: برای هر گام هم مسابقه نهایی در نظر گرفته شده است تا مردم تشویق شوند.

وی گفت: این طرحی جهادی است و همه باید در این طرح شرکت و دیگران را هم برای شرکت در آن تشویق کنند. همچنین در برنامه محفل دو، پویشش بر حفظ موضوعی و گفتمان سازی آیات قرار گرفته است.

انتخاب ۱۲ آیه عفاف و حجاب در طرح ملی حفظ موضوعی «مستورا»

طرح مستورا با رویکرد جدید و جامعیت در عرصه حفظ موضوعی ورود پیدا کرده است

در ادامه محمد مهدی بحرالعلوم به عنوان کارشناس طرح به بیان نکاتی در این خصوص پرداخت و گفت: حفظ عمومی در سازمان دارالقرآن از اولویت ویژه ای برخوردار است و حفظ ترتیبی و موضوعی را با رویکرد نتیجه گرا در این زمان دنبال می‌کنیم.

وی ادامه داد: حفظ موضوعی در چند گام تعریف شده که گام نخست امروز و در قالب کتاب و طرح مستورا رونمایی می‌شود. گام دوم در ماه مبارک زمان تعریف شده و گام‌های بعدی نیز در زمان مناسب در خصوص آنها گفتگو خواهد شد.

بحر العلوم بیان کرد: در رونمایی امروز دو کتابچه که رویکرد تبیینی دارد مورد توجه قرار می‌گیرد. این کتابچه‌ها که به ازای هر آیه انتخاب شده است.

وی افزود: در این حوزه برای فعالیت‌های سه نوع فعالیت تدارک دیده شده است. کلاسهای حضوری که طرح تفصیلی آن به ادارات کل استان‌ها ابلاغ شده‌است. فرایند دوم آموزش‌های غیر حضوری در شبکه‌های مجازی است. از دو پیام رسان روبیکا و شاد فیلم‌ها پخش می‌شود. مسابقاتی نیز در همین شبکه‌ها در قالب فیلم‌های آموزشی از موضوع و تبیین و حفظ آیات برگزار خواهد شد و همچنین از ۱۲ آذر ماه مسابقه نهادی برگزار می‌شود که اصل جوایز مستورا از این طریق به شرکت کنندگان اهدا می‌شود.

بحر العلوم با اشاره به اینکه سه سطح تبیینی وجود دارد، اظهار داشت: موضوع برای همه یکی است ولی تبیین‌ها برای دانش آموزی، عموم مردم و اقشار خاص و فرهیختگان انجام شده است.

وی با تاکید بر همکاری دستگاه‌های مختلف حاکمیتی و مردمی گفت: در این طرح وزارت آموزش و پرورش، حوزه‌های علمیه، هیأت اندیشه ورز بانوان، بنیاد هدایت، سازمان اوقاف و امور خیریه ما را همراهی خواهند کرد.

این استاد پیشکسوت قرآنی با بیان اینکه طرح حفظ موضوعی قرآن کریم یکی از شاخص‌ها و برنامه‌های ابلاغی سازمان دارالقرآن الکریم است، گفت: این امر با هدف گفتمان‌سازی و حفظ موضوعی قرآن کریم در دستور کار این سازمان قرار گرفته است.

وی با اشاره به مشارکت ستاد راهبری حفظ ملی قرآن گفت: در ستاد راهبری چند کارگروه داریم و یکی از کارگروه‌ها حفظ موضوعی است. در این طرح سعی بر نزدیکی داشتیم. آن کارگروه به مبانی و تعریف اصول می‌پردازد. ستاد راهبری هم حفظ موضوعی را به طور جدی مورد بحث قرار دارد.

بحر العلوم افزود: از آنجایی که مخاطب در مستورا سنین بالای دبیرستان را تشکیل می‌دهد برای کودک برنامه‌ای در این طرح دیده نشده است و باید بررسی‌های همه جانبه دیگری رخ دهد.

انتخاب ۱۲ آیه عفاف و حجاب در طرح ملی حفظ موضوعی «مستورا»

این کارشناس حفظ قرآن در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه آیا این طرح با طرح‌های مشابه در گذشته بررسی شده است یا نه؟ گفت: حفظ موضوعی پیش از این نیز بوده اما طرح مستورا با رویکرد جدید و جامعیت ورود پیدا کرده است. دستگاه‌های مختلف و کتاب‌هایی که به حفظ موضوعی پرداخته اند، بررسی شده است تا به این طرح امروز رسیده است. بودجه‌ای که سازمان تبلیغات هزینه کرده بسیار اندک است. کل جریان مستورا پایلوت فعالیت‌های ماه مبارک رمضان است.

وی در ادامه به پاسخ سوال خبرنگار مهر مبنی بر فرایند مشارکت رسانه ملی در این طرح گفت: هم شبکه رادیویی قرآن شخصاً به عنوان کارشناس حضور داشته و این ۱۲ فراز را خواهم آورد. در شبکه معارف طرحی را بر این فرایند خواهد داشت و رسانه ملی هم با پخش تیزرها و مسابقه‌هایی ورود پیدا خواهد کرد. تعدادی طراحی تیزر و موشن گرافی در حوزه مفاهیم و سوالاتی که حول محور این آیات از صدا و سیما برگزار می‌شود، پخش خواهد شد.

*علی حدادی اصل

کد خبر 5941953

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha