۱۲ آذر ۱۴۰۲، ۲۱:۱۷

مدیرکل محیط زیست آذربایجان غربی:

کلید حل مشکل دریاچه ارومیه در دستان وزارت جهاد کشاورزی است

کلید حل مشکل دریاچه ارومیه در دستان وزارت جهاد کشاورزی است

ارومیه - مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی کلید حل مشکل دریاچه ارومیه را در دستان وزارت جهاد کشاورزی دانست.

به گزارش خبرنگار مهر، سعید شهند عصر یکشنبه در مراسم بزرگداشت روز جهانی خاک در ارومیه کلید حل مشکل دریاچه ارومیه را در دستان وزارت جهاد کشاورزی دانست و افزود: امروز وضعیت منابع آب و خاک در حوضه آبریز دریاچه ارومیه با دهه‌های گذشته متفاوت است و دیگر کاشت محصولات پر آب بر و استفاده از روش‌های سنتی آبیاری به هیچ عنوان توجیه علمی ندارد و باید نسبت به مصرف بهینه و درست منابع مان حساسیت و توجه بیشتری داشته باشیم.

وی روز جهانی خاک را فرصتی برای آگاهی بخشی عمومی درباره ضرورت‌های حفاظت از خاک و مدیریت پایدار منابع خاکی عنوان کرد و گفت: تمامی مواد غذایی مورد نیاز انسان‌ها از خاک به دست می‌آید و در استان آذربایجان غربی که از قطب‌های کشاورزی در کشور است، اهمیت مقوله حفاظت از خاک دوچندان است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی ادامه داد: در راستای توجه عموم مردم جهان به مساله حفاظت از خاک، سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) از سال ۲۰۰۲ روز ۵ دسامبر را به‌عنوان روز جهانی خاک تعیین کرده است و " خاک و آب، منشأ زندگی " به عنوان شعار امسال انتخاب شده است.

شهند با بیان اینکه افزایش تولید محصولات و توسعه اراضی کشاورزی می‌بایست متناسب با منابع خاکی و آبی کشور باشد گفت: در سال‌های اخیر رشد خوبی از لحاظ تولید محصولات کشاورزی در این استان صورت گرفته است اما باید به این امر مهم توجه داشت که این افزایش تولید به گونه‌ای باشد که منابع زیست محیطی ما کمترین آسیب را متحمل شوند زیرا امکان بازیابی این منابع در کوتاه مدت بسیار مشکل است.

وی با اشاره به تصویب قانون حفاظت از خاک در سال ۱۳۹۸ بیان کرد: مطابق این قانون مسئولیت ممانعت از تخریب خاک برعهده وزارت جهاد کشاورزی و مسئولیت ممانعت از آلودگی خاک بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست است و ۹ سازمان و ۴ وزارتخانه به صورت مستقیم تکلیف دارند تا با اقدامات خود از مقوله آلودگی و تخریب خاک جلوگیری کنند و این موضوع بیانگر اهمیت مساله حفاظت از خاک است.

کد خبر 5956858

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • AE ۰۰:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۳
      2 0
      واقعا ،عجب کلیدی
    • مصطفی IR ۰۳:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۳
      0 0
      نخیر اصلا وابدا کلیپس دست وزرات جهاد نیست فقط کلیپس دست آبیاری و جهاد کشاورزی وشرکت برق شهرستان شاهین دژ است چون درسه سال گذشته دوهزارچاه درحریم با بستر یا محدوده نزدیک زرینه رود حفرشده یا افزایش پانصددرصدی چاههای مجازدربهره برداری شده برای رودخانه انحراف غیرمجازداده شده بااطلاع آبیاری وجهادشاهیندژ
    • IR ۰۴:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۳
      3 2
      من کارشناس و مهندس نیستم..ولی میتوان با انتقال آب از دریایی عمان دریاچه ارومیه را نجات داد...مگر‌چطور کار ب ارومیه انتقال دادن...بخاطر‌همین خداوند منان...۳قسمت آب ویک قسمت خشکی خلق کرده‌...کاش بجایی سد سازی..این پروژه را...دو دهه پیش اجرا میکردیم..البته که هر موقع ماهی را از آب بگیرم..تازه هس...
      • NL ۲۱:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۳
        0 0
        البته اگرابی باشدتاماهی بگیریم
    • احمد IR ۰۹:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۳
      0 0
      شکر خدا یکی آمد و این کلید گم شده را پیدا کرد!!!!!! ولی اون هم میگه پیش من نیست به من ندادن. شاید پیش حسن کلید مونده اون یک کلید شاه کلید با خودش داشت که همه قفل ها را باز می کرد.
    • احسان IR ۰۹:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۳
      0 1
      باسلام پیرو خبر حوضچه دریاچه ارومیه پیگیری بفرمایید که حق آبه زمین های آبی کجا میرد
    • IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۳
      2 0
      چرا داری داستان تعریف میکنی؟ بنده خودم شاهده پر کردن چاه‌های آب دریا یودم _ اگه میخواهین آب دریا برگرده باید آن سنگهای یک تنی را از چاه دریا دربیارین ، والسلام.
    • IR ۱۱:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۳
      0 0
      هروقت دریای خزر باندازه اقیانوس اب داشته باشه شاید سرازیر بشه ونجات پیداکنه
    • حییدر IR ۱۴:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۳
      3 0
      من کارشناس نیستم این سدها را لطفا باز کنید ببیند اب دریاچه پر می‌شود یا نه حرفای بیخود نزنید
    • بیرجندی IR ۰۷:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
      0 0
      انتقال آب از دریای سیاه از طریق ترکیه به دریاچه ارومیه از لحاظ شیب مناسب بالا دست بودن از دریای عمان که با پمپاژ باید انجام شود بسیار بهتر است