۱۴ آذر ۱۴۰۲، ۱۱:۲۸

تدوین ترازنامه عمومی دولت ها/ اموال دولت ها احصا شد

تدوین ترازنامه عمومی دولت ها/ اموال دولت ها احصا شد

خزانه دار کل کشور از تدوین ترازنامه عمومی دولت ها خبر داد و گفت: ما به دنبال این هستیم مشخص کنیم هر دولت چه چیزهایی تحویل گرفته است و چه چیزهایی را در پایان دوره خود تحویل داده است.

به گزارش خبرنگار مهر، سید رحمت الله اکرمی، خزانه دار کل کشور در آئین نکوداشت روز حسابدار اظهار کرد: تا چندی پیش هدف اساسی حسابداری در بخش عمومی، صرفاً ایفای مسئولیت پاسخگویی بود اما هم اکنون سودمندی در تصمیم نیز به نقش حسابداری در مالیه عمومی افزوده شده است.

وی افزود: برای رسیدن به یک نظام مالی جامع و کامل که زمینه ساز ایجاد شفافیت و عدالت اقتصادی راه بسیار درازی در پیش وجود دارد.

اکرمی گفت: از جمله اقداماتی که در مالیه بخش عمومی صورت گرفته شامل تدوین استاندارهای بخش عمومی، تدوین نظام حسابداری بخش عمومی بر اساس مبنای تعهدی و به روز رسانی مستمر آن، تشکیل کمیته راهبری اجرای استاندارها، تهیه صورت‌های مالی تلفیقی در سطح دولت، عملیاتی سازی حساب واحد خزانه، انجام فرایند حسابرسی ادعای مطالبات از دولت، نظام نامه آموزش حرفه‌ای ذی‌حسابان، راه اندازی پروژه سامانه رصد منابع عمومی و کمک به بهبود شفافیت و اصلاح ساختار نظام حسابرسی می‌شود.

تدوین ترازنامه عمومی دولت در دستور کار خزانه داری

رئیس خزانه داری کل کشور گفت: یکی از اقداماتی که ما در صدد تحقق آن هستیم تشکیل ترازنامه عمومی دولت‌ها است. به بیانی دیگر ما به دنبال این هستیم مشخص کنیم هر دولت چه چیزهایی تحویل گرفته است و چه چیزهایی را در پایان دوره خود تحویل داده است.

اکرمی افزود: ما در سال‌هایی نمی‌دانستیم اموال و یا دارایی‌های یک دولت چه چیزهایی است، اما امروز با تلاش‌های وسیعی که صورت گرفته و با تهیه ترازنامه‌ها اموال دولت‌ها احصای شده است.

به گفته وی، لازمه اینکه ما از اموال و دارایی‌های دولت بهینه استفاده کنیم یا خیر این است که مسیر احصای، شناسایی و سند دار شدن این دارایی‌ها طی شود.

اکرمی در ادامه با اشاره به چالش‌هایی که در حرفه حسابداری وجود دارد، گفت: عدم وجود ساختاری جامعه برای نظام مند کردن حسابداران، عدم استفاده مناسب از فناوری اطلاعات، عدم یکپارچگی داده‌ها، چابک نبودن حرفه در برابر تغییرات محیطی، تغییر انتظارات کارفرمایان در بخش حسابرسی، رقابت نادرست و غیرمنطقی در بخشی از بدنه حسابرسی و عدم کفایت و تناسب آموزش حسابداری و حسابرسی در دانشگاه‌ها از جمله چالش‌های مقابل این حرفه به حساب می‌آیند.

رئیس کل خزانه داری کشور اضافه کرد: راه اندازی سازمانی همچون سازمان نظام مهندسی، سازمان نظام پزشکی می‌تواند نقش قابل توجهی در تفکیک بخش عمومی و خصوصی در جامعه حسابداران ایفا کند. همچنین از طرفی باید هر چه زودتر شاهد ورود فناوری اطلاعات در حرفه حسابرسی باشیم.

وی گفت: سیاست گذاران و رؤسای دستگاه‌های اجرایی باید بدانند که هزینه کردن برای حسابرسی، هزینه نیست. بنابراین باید دیدگاه‌ها نسبت به حسابدار و حسابرسی تغییر کند.

کد خبر 5958269

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha