۲ بهمن ۱۴۰۲، ۱۲:۲۸

توسط نشر مرکز؛

تاریخ فشرده انگلستان چاپ شد

تاریخ فشرده انگلستان چاپ شد

کتاب «تاریخ فشرده انگلستان؛ امپراتوری و تجزیه از انگلوساکسون‌ها تا برگزیت» نوشته جیمز هاؤز با ترجمه حسن افشار توسط نشر مرکز منتشر و راهی بازار نشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «تاریخ فشرده انگلستان؛ امپراتوری و تجزیه از انگلوساکسون‌ها تا برگزیت» نوشته جیمز هاؤز به‌تازگی با ترجمه حسن افشار توسط نشر مرکز منتشر و راهی بازار نشر شده است. این‌کتاب در کنار آثار دیگری چون «تاریخ فشرده آلمان»، «تاریخ فشرده اتحاد شوروی» و «تاریخ فشرده چین» قرار می‌گیرد که این‌ناشر چاپ کرده است.

جیمز هاؤز مولف این‌کتاب دانش‌آموخته زبان و ادبیات آلمانی در دانشگاه‌های آکسفورد و کالج دانشگاهی لندن است. او پس از فارغ‌التحصیل‌شدن از این‌رشته، در دانشگاه‌های مینوث، شفیلد و سوانزی به تدریس زبان آلمانی مشغول شد و ۶ رمان هم برای شرکت انتشاراتی جاناتان کیپ منتشر کرد. او سال ۲۰۰۵ کتابی به‌نام «انگلستان صحبت کن» نوشت که در آن اتفاق بریگزت (خروج انگلستان از اتحادیه اروپا) را پیش‌بینی کرد و کتابش هم مبنای فیلمنامه اقتباسی اندرو دیویز شد.

کتاب دیگر این‌مولف، «انگلیسی‌ها و هون‌ها» نام دارد که سال ۲۰۱۵ چاپ و نامزد دریافت جایزه کتاب‌های سیاسی سال شد. او در حال حاضر استاد راهنمای نویسندگی خلاق در دوره کارشناسی ارشد در دانشگاه آکسفورد بروکس است.

«تاریخ فشرده آلمان» که نشر مرکز پیش‌تر منتشر کرده، کتاب دیگری از همین‌نویسنده است. «تاریخ فشرده انگلستان» سال ۲۰۲۰ منتشر شد که خود مولف این‌گونه معرفی‌اش می‌کند:

«سال ۱۹۴۴ مادرم راهی مدرسه‌اش در کریکل‌وود لندن بود که صدای شیرجه بمب‌افکنی را بالای سرش شنید. خودش را در پیاده‌رو روی زمین انداخت. با یک‌قیقاج هواپیمای نازی، خرده‌شیشه و سنگ‌ریزه بود که مثل باران دورتادور او فرو ریخت، اما او زنده ماند تا داستانش را بگوید. پسران من هم داستان را از او شنیده‌اند. یکی از آنها، اگر بخت بلندی داشته باشد، سال ۲۰۹۴ خواهد توانست به نوه‌هایش بگوید از شیرجه‌رفتن یک‌بمب‌افکن در لندن در ۱۹۴۴ چه حسی به انسان دست می‌دهد، چون مادربزرگ پدرش برای او گفته است.

داستان خانوادگی پلی می‌زند به درازای یک قرن و نیم. با داستان خودتان امتحان کنید. هفت نسل بلند به پس _ صفی کوتاه در ورودی ابدیت، پیر و جوان، دست در دست _‌ برگشته‌ایم به نبرد هیستینگز. گذشته ما در گوشمان زمزمه می‌کند، بشنویم یا نشنویم، و مایی را که هم‌اکنون هستیم می‌سازد. با وضعیت کنونی انگلستان، خوب است کمی بهتر خود را بشناسیم. اما از کجا آغاز کنیم؟‌ خوب، کمابیش تا دقت یک‌ساعت می‌دانیم که کی انگلستان از ورای باستان بیرون آمد و قدم در تاریخ نهاد. سپیده‌دم ۲۷ اوت سال ۵۵ پیش م _ حدود پانزده نسل بلند در گذشته _ ناوگانی شبانه به ساحل اِبزفلیت در کِنت رسید. سرنشین‌اش کسی نبود جز ژولیوس سزار.

کتاب پیش‌رو ۵ بخش اصلی دارد که به‌ترتیب عبارت‌اند از: «از ژولیوس سزار تا ویلیام فاتح (۵۵ پ م _ ۱۰۸۷ م)»، «انگلستان دو زبانه (۱۰۸۷ _ ۱۵۰۹)»، «انگلستان و امپراتوری (۱۵۰۹ _ ۱۷۶۳)»، «انقلاب صنعتی (۱۷۶۳ _ ۱۹۱۴)» و «وداع با عقاب‌ها و شیپورها (۱۹۱۴ تا امروز)».

در قسمتی از این‌کتاب می‌خوانیم:

تنها یک‌برنده

در «اعتصاب عمومی سال ۱۹۲۶» میلیون‌ها عضو اتحادیه‌های صنفی پشت معدنچیان درآمدند که درگیر جنگ نافرجامی برای حفظ دستمزدهایشان بودند. اعتصاب در جنوب زود شکسته شد، ولی در معادن زغال‌سنگ تا ماه‌ها دلیرانه ادامه یافت تا سرانجام شکست خورد.

پیش از جنگ جهانی اول، صنایع در انگلستان از سر نیاز به نیرو به معادن زغال‌سنگ وابسته بودند. ولی با برقی‌سازی کامل (اداره برق مرکزی در ۱۹۲۵ تاسیس شد) و ایجاد خطوط تلفن پیشرفته، اکنون کارخانه‌ها می‌توانستند در هر جایی مستقر شوند. مدیران ترجیح می‌دادند شرکت‌های جدیدشان _ یا دست کم دفترهای جدیدشان _ را دور از کشمکش‌های ناگوار صنایع شمال و نزدیک مرکز اجتماعی، مالی و بین‌المللی سیتی باز کنند.

«رکود بزرگ» سال‌های ۱۹۲۹ تا حدود ۱۹۳۵ که موجب سقوط بازار سهام آمریکا و انجماد بزرگ‌ترین منبع وام سرمایه‌ای در جهان شد، ضربه‌ای نهایی به «انگلستان شمالی» بود.

این‌کتاب با ۳۲۰ صفحه مصور، شمارگان هزار نسخه و قیمت ۲۸۵ هزار تومان منتشر شده است.

کد خبر 6001394

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha