۴ بهمن ۱۴۰۲، ۱۱:۰۰

پیروزی ضعیف ترامپ در انتخابات اولیه نیوهمپشایر با چاشنی «زنگ خطر»

پیروزی ضعیف ترامپ در انتخابات اولیه نیوهمپشایر با چاشنی «زنگ خطر»

رییس جمهور سابق و نامزد کنونی انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا در انتخابات اولیه جمهوری‌خواهان در نیوهمپشایر نیز به پیروزی دست یافت؛ پیروزی که به نوعی ضعف حمایت از او را نیز عیان کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، دونالد ترامپ، رییس جمهور سابق آمریکا که نامزد پیشتاز جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ این کشور محسوب می‌شود، در انتخابات اولیه این حزب در نیوهمپشایر، با کسب اکثریت آرا، نیکی هیلی، دیگر نامزد جمهوری‌خواه را شکست داد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس دیشب پیش از اتمام انتخابات، پیروزی ترامپ را اعلام و پس از شمارش ۸۳ درصد آرا، پیروزی ۵۴ درصدی رییس جمهور سابق را برآورد کرد. در سوی مقابل، هیلی که سابق بر این فرماندار کارولینای جنوبی بود و تنها نامزد حزب جمهورخواه برای به چالش کشیدن ترامپ به شمار می‌رود، ۴۳ درصد آرا را از آن خود کرد.

ترامپ در نطق پیروزی خود پس از شمارش آرا با قدردانی از حامیانش، هم هیلی و هم جو بایدن، رییس جمهور آمریکا را هدف طعنه قرار دارد و گفت که «هیلی شب خیلی بدی داشت و قرار هم نیست که برنده شود.»

وی درباره بایدن نیز افزود: ما در سه ماه گذشته تقریبا در تک‌تک انتخابات مقابل جو بایدنِ فاسد پیروز شدیم. بایدن قادر نیست دو جمله را کنار هم بچیند یا حتی پلکان خروجی سِن را پیدا کند!»

هیلی به‌رغم عملکرد متزلزل در انتخابات اولیه نیوهمپشایر و همچنین آیووا، متعهد شد که همچنان در رقابت بماند و گفت که «با توجه به اینکه هنوز چندین ایالت دیگر باقیمانده، همچنان رقابت ادامه دارد.» وی همچنین با تبریک به ترامپ، خطاب به او گفت: لیاقتش را داشتی!

حزب دموکرات نیز انتخابات اولیه این حزب در نیوهمپشایر را هم برگزار کرد و بایدن با اختلاف قابل توجه، دین فیلیپس و ماریان ویلیامسون را شکست داد. هرچند که به دلیل مناقشه بر سر زمان‌بندی انتخابات نیوهمپشایر بین دموکرات‌ها و حزب ملی، نام بایدن در برگه‌های رای وارد نشد اما در کارزار انتخاباتی مستقلی که حامیانش راه‌اندازی کردند، برنده اعلام شد.

بایدن پیروزی خود در این انتخابات را «تجلی بی‌سابقه تعهد به رویه دموکراتیک» خواند و در ادامه بار دیگر درباره پیروزی دوباره ترامپ در انتخابات و بازگشت به کاخ سفید، هشدار جدی داد.

وی گفت: حالا کاملا واضح است که ترامپ نامزد جمهوری‌خواهان خواهد بود. و پیام من به کشورم این که خطر به اوج رسیده است. دموکراسی ما، آزادی‌های فردی ما، از حق انتخاب تا حق رای، همه و همه در معرض خطر است؛ آن هم در برهه‌ای که بعد از پاندمی کووید-۱۹ به قوی‌ترین شکل ممکن احیا شده است!

خبرگزاری رویترز در واکنش به پیروزی ترامپ نوشت که این دستاورد، هرچند حمایت ضعیف رای‌دهندگان مستقل و همچنین برخی از جمهورخواهان از وی را پنهان کرد اما براساس داده‌های صندوق‌های رای و همچنین برآورد تحلیلگران، حمایت ناچیز مستقلان از رییس جمهور سابق نشانه‌ای هشدارآمیز برای او در انتخابات نوامبر ۲۰۲۴ خواهد بود.

رویترز نوشته است که براساس داده‌های مرکز مطالعاتی «ادیسون»، به نظر می‌رسد که بخش قابل توجهی از رای‌دهندگان نیوهمپشایر و به عبارت بهتر، نمایندگان منطقه‌ای این ایالت، تمایلی به ترامپ نداشته و حامی هیلی هستند.

حدود ۳۵ درصد رای‌دهندگان در نیوهمپشایر خود را میانه‌رو یا لیبرال می‌دانند و این دسته از رای‌دهندگان در انتخابات ماه نوامبر بسیار حیاتی محسوب می‌شوند. براساس داده‌های به‌دست آمده پس از شمارش آرا، از هر پنج نفر تنها یک نفر از این افراد به ترامپ رای دادند و سه چهارم آرا به نام هیلی نوشته شد.

براساس گزارش سی‌ان‌ان، در انتخابات اولیه نیوهمپشایر ترامپ ۱۲ بر ۹ هیلی را شکست داده است. اختلافی که وال‌استریت‌ژورنال آن را برای ترامپ در انتخابات ماه نوامبر هشدارآمیز و زنگ خطر توصیف کرده است.

کد خبر 6003375

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha