۷ بهمن ۱۴۰۲، ۱۱:۱۰

سیم‌های خاردار در مرز مکزیک تنش داخلی را در آمریکا تشدید کرد

سیم‌های خاردار در مرز مکزیک تنش داخلی را در آمریکا تشدید کرد

به‌دنبال تصمیم فرماندار تگزاس برای مقابله با دستور دولت آمریکا مبنی بر برداشتن موانع و سیم‌های خاردار در مرز آمریکا و مکزیک، سطح تنش در واشنگتن بالا گرفت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از گاردین، پس از تصمیم گرِگ ابوت، فرماندار تگزاس درباره گسترش موانع مرزی و افزایش سیم‌های خاردار به منظور جلوگیری از مهاجرت غیرقانونی از مکزیک به خاک آمریکا، دعوای دولت جو بایدن و ایالت تگزاس بر سر کنترل مرز آمریکا-مکزیک و سطح تنش داخلی در این کشور بالا گرفت.

دیوان عالی آمریکا دوشنبه هفته گذشته با پنج رای مثبت مقابل چهار رای منفی، اختیار برداشتن سیم‌های خاردار حلقوی که به دستور ابوت در امتداد مرز تگزاس کشیده شده است را به دولت فدرال واگذار کرد. با این حال، ابوت که جزو جمهوری‌خواهان تندرو محسوب می‌شود، در حال تشدید برنامه‌های خود برای حصارکشی در بخش‌هایی از مرز آمریکا و مکزیک است.

دیوان عالی آمریکا این هفته برای ماموران فدرال تاییدیه برداشتن سیم‌های خاردار را صادر کرد زیرا به گفته این نهاد، اجرای قانون مهاجرت در حوزه اختیارات دولت فدرال است. اما ابوت گفته است که هیچ چیز جلوی او را نخواهد گرفت و گارد ملی تگزاس به منظور نصب سیم‌های خاردار بیشتر اعزام شده‌ است. گارد ملی اساسا بخشی از ارتش آمریکا محسوب می‌شود و تحت نظر رییس جمهور این کشور قرار دارد اما صرف نظر از موارد خاص که رییس جمهور به طور مستقیم اختیار را به دست می‌گیرد، در سایر موارد گارد ملی هر ایالت زیر نظر مستقیم فرماندار آن ایالت عمل می‌کند.

مسائل مهاجرتی همانطور که دیوان عالی در سال ۲۰۱۲ تایید کرده است، به طور رسمی در حیطه تصمیم‌گیری دولت فدرال قرار دارد. ابوت به دفعات به «ماده تهاجم» که در قانون اساسی تگزاس و آمریکا به عنوان نوعی مفر پیش‌بینی شده، متوسل شده است و مهاجران را به دشمن ملت تشبیه کرده است.

فاطما معروف، حقوقدان و مدیر مرکز حقوق مهاجران در تگزاس، می‌گوید که تصمیم ابوت برای نصب موانع بیشتر در مرز مشترک با مکزیک، ظاهرا با هدف تقابل با حکم دیوان عالی اتخاذ شده است. معروف می‌گوید که دیوان عالی به سود دولت فدرال رای داده است تا همچنان کنترل نواحی مرزی را در اختیار داشته باشد.

فاکس‌نیوز به نقل از یکی از مقامات اداره گمرک و حفاظت مرزی آمریکا نوشت که ماموران فدرال قصد ندارند تا سیم‌های خاردار نصب‌شده در بخشی از مرز آمریکا و مکزیک را بردارند. این در حالی است که ضرب‌الاجل وزارت امنیت کشور آمریکا به تگزاس برای «برداشتن تمام موانع به منظور دسترسی به پارک شلبی در شهر ایگل‌پَس» جمعه منقضی خواهد شد.

این مقام که نخواست نامش فاش شود، به فاکس نیوز گفت: حرف آخر این است که گشت مرزی هیچ برنامه‌ای برای حذف موانعی که تگزاس در امتداد مرز کشیده است، ندارد. موضع ما همچنان همان موضع قبلی است. اگر برای واکنش اضطراری نیاز به دسترسی به یک منطقه داشته باشیم، موانع را حذف می‌کنیم. در آن شرایط هم با اداره امنیت داخلی تگزاس و همچنین ارتش این ایالت هماهنگ خواهیم کرد.

ابوت، رییس جمهور آمریکا را به خودداری از اعمال قانون مهاجرت متهم کرده و بارها افزایش شدید و افسارگسیخته ورود مهاجران غیرقانونی از مرز مکزیک به آمریکا را «تهاجم» توصیف کرده است.

۲۵ فرماندار جمهوری‌خواه پنجشنبه هفته گذشته در نامه‌ای سرگشاده از ابوت حمایت و اعلام کردند که دولت فدرال «به تگزاس حمله کرده و آن را تحت پیگرد قرار داده است چون تگزاسی‌ها برای حفاظت از شهروندان آمریکایی در مقابل سیل بی‌سابقه مهاجران غیرقانونی، ورود مواد مخدر مرگبار همچون فنتانیل و همچنین تروریست‌ها به کشور ما، تدابیر امنیتی را تشدید کرده‌اند.»

کارین ژان‌پیر، سخنگوی کاخ سفید اقدامات ابوت را «شیرین‌کاری سیاسی» خوانده و او را به ایجاد «شرایطی خطرناک» در مرز آمریکا متهم کرده است.

کد خبر 6005574

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha