۱۶ بهمن ۱۴۰۲، ۲۱:۳۶

مدیرکل گمرک یزد:

تراز تجاری استان یزد مثبت است/کمرنگی صنایع دستی در سبد صادرات یزد

تراز تجاری استان یزد مثبت است/کمرنگی صنایع دستی در سبد صادرات یزد

یزد- مدیرکل گمرک استان یزد از رشد ارزش صادرات و تراز مثبت تجاری استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدحسین سلمانی، بعدازظهر دوشنبه در نشست خبری به مناسبت ایام الله دهه فجر اظهار کرد: در سال جاری بیش از ۲ میلیون و ۶۲۱ هزار تن کالا به ارزش ۴۲۵ میلیون دلار از گمرک یزد به خارج کشور صادر شده که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته به لحاظ ارزش ارزی ۶ درصد و از نظر ارزش ریالی ۵۲ درصد رشد را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به صادرات حدود ۹۰ قلم کالا از گمرک یزد به خارج کشور گفت: کاشی و سرامیک، مقاطع فولادی، شیشه ساختمانی و مظروف، ترکیبات کربن و مولیبدن عمده ترین کالاهای صادراتی یزد هستند.

سلمانی ادامه داد: کشورهای هدف صادراتی استان یزد عمدتاً کشورهای همسایه نظیر عراق، پاکستان، ترکیه، امارات و بعضاً کشورهای آسیای دور و اروپایی هستند.

وی با بیان اینکه نیازمند تنوع بازار و سبد کالاهای صادراتی هستیم، افزود: گمرک در این زمینه آماده ارائه تسهیلات و راهنمایی و مشاوره است.

ارزش صادرات یزد با تناژ آن تناسب ندارد

مدیرکل گمرک یزد افزود: در گذشته کالاهایی نظیر فرش ماشینی، فرش دستی، پسته و صنایع دستی در سبد کالاهای صادراتی استان پر رنگ بود اما اکنون در سبد کالاهای صادراتی یزد کالاهای حجیم با ارزش پایین قرار دارد و ارزش صادرات استان با تناژ آن متناسب نیست.

مدیرکل گمرک یزد با بیان اینکه تراز تجاری استان همواره با تفاوت چشمگیری مثبت بوده است، افزود: در ۱۰ ماهه امسال ۱۱۲ هزار تن کالا به ارزش ۲۵۳ میلیون دلار از گمرک یزد به کشور وارد شده است.

وی تاکید کرد: بخشی از کالاهای صادراتی و وارداتی استان از سایر گمرکات کشور ترخیص می‌شود که در این زمینه می‌توان به صادرات محصولات گلخانه‌ای تولیدی استان از گمرکات مستقر در مرزهای شمالی اشاره کرد.

مواد اولیه و ماشین آلات عمده‌ترین کالاهای وارداتی استان یزد

سلمانی با اشاره به اینکه مواد اولیه و ماشین آلات خط تولید عمده ترین کالاهای وارداتی استان هستند، عنوان کرد: واردات استان کاملاً در اختیار تولید، اشتغال و صادرات است و امکان ورود موقت مواد اولیه بدون حقوق و عوارض و استرداد حقوق و عوارض گمرکی از رویه‌های مهم گمرک یزد است.

مدیرکل گمرک یزد ادامه داد: مواد اولیه در ورود موقت با ارائه تضمین بدون حقوق و عوارض به کشور وارد می‌شود و محصول تولیدی پس از تکمیل، تعمیر یا فرآوری به خارج از کشور صادر می‌شود.

مدیرکل گمرک یزد عنوان کرد: درآمد گمرک استان در ۱۰ ماهه امسال به بیش از ۹ هزار میلیارد ریال رسیده که این رقم در مدت مشابه سال گذشته ۷.۳ هزار میلیارد ریال ثبت شده است.

کد خبر 6015788

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha