۲۰ اسفند ۱۴۰۲، ۹:۳۲

یادداشت مهمان؛

خودسوزی افسر آمریکایی یعنی باید منتظر شوک بزرگ بود

خودسوزی افسر آمریکایی یعنی باید منتظر شوک بزرگ بود

تحلیل‌های راجع به خودسوزی افسر نیروی هوایی آمریکا مقابل سفارت رژیم صهیونیستی به این سمت و سو می‌رود که ارتش آمریکا باید منتظر شوک بزرگی باشد.

خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ و ادب: علی معروفی آرانی پژوهشگر حوزه یهودیت و صهیونیسم به‌تازگی یادداشتی با عنوان «به ازای هر صد میلیون انسان فقط یک آرون بوشنل بیدار وجود دارد» نوشته که برای انتشار در اختیار خبرگزاری مهر قرار گرفته است.

مشروح متن این‌یادداشت را می‌خوانیم؛

جسارت بوشنل هر چند پسندیده نیست ولی نشان از روح بزرگی است که توان تحمل ظلم را نداشته است گاهی جان یک انسان فدای آزادگی هزاران انسان می‌شود، باشد که از این منظر در محاسبه حق قرار گیرد. بوشنل تروریست نبود. او خشونت‌آمیز عمل نکرد و در حمایت از هیچ گروه تروریستی چیزی نگفت. اعتراض بوشنل در حالی که افراطی بود، اما هدفش آسیب رساندن به کسی غیر از خودش نبود، و هدف آن خدمت به جمعیت غیرنظامی تحت محاصره و تهدید به نابودی غزه بود. پوچ است که خودسوزی می‌تواند به عنوان یک اقدام تهدیدآمیز یا خصمانه برای دیگران تلقی شود.

تحلیل‌های راجع به خودسوزی افسر نیروی هوایی آمریکا مقابل سفارت رژیم صهیونیستی به این سمت و سو می‌رود که «ارتش آمریکا باید منتظر شوک بزرگی باشد» چرا که جوانان زیادی در آن حضور دارند که مخالف مشارکت در نسل‌کشی غزه‌اند.

روان‌شناسان می‌گویند خودکشی معمولاً زمانی رخ می‌دهد که فرد، از فرط رنج یا افسردگی یا مردن را به زنده ماندن ترجیح می‌دهد. به عبارتی «مردن» را انتخاب می‌کند تا خود را از شرایط غیرقابل تحملی که در آن می‌بیند نجات دهد. بوشنل چون افسر بوده است، چیزهایی دیده یا به اطلاعاتی دست یافته که اولاً ما ندیده‌ایم ثانیاً، توان تحمل آنها را نداشته است. دلیل «عذاب وجدان» یا برای اینکه «کاری برای مردم مظلوم غزه کرده باشد» یا هر دو، دست به خودکشی پُرسروصدا زده است. خودش می‌گوید «می‌خواهم یک حرکت اعتراضی بکنم. البته در مقایسه با بلایی که رژیم صهیونیستی بر سر مردم فلسطین می‌آورد چیزی نیست.

وقتی برای اولین بار خبر هارون بوشنل، هواپیمای آمریکایی را شنیدیم که در مقابل سفارت رژیم صهیونیستی برای اعتراض به نسل کشی غزه و خواستار فلسطین آزاد خودسوزی کرد، به یاد راهبان بودایی افتادیم که در جنگ ویتنام خودسوزی کردند.. همچنین به یاد نورمن موریسون سرباز آمریکایی، پدر سه کودک و فعال صلح افتادیم که در سال ۱۹۶۵ در مقابل وزارت دفاع آمریکا خودسوزی کرد.

این اولین مرتبه نیست که حامیان فلسطین مقابل نهادهای وابسته به رژیم صهیونیستی در اعتراض به یورش‌های هوایی و زمینی علیه ملت فلسطین خود را به آتش می‌کشند. در ماه دسامبر، یک معترض در مقابل کنسولگری رژیم صهیونیستی در آتلانتا، واقع در مرکز ایالت جورجیا آمریکا نیزخودش را به آتش کشید.

خودسوزی به‌عنوان نوعی اعتراض سابقه‌ای طولانی دارد. در طول جنگ ویتنام و در تونس نیز مبنای اعتراضات معروف به بهار عربی شد. اعتراضات در آمریکا در واکنش به کشتار فلسطینیان به‌دست رژیم صهیونیستی در غزه، به مرزی بی‌سابقه رسیده است. دین فیلیپس، رقیب دموکرات بایدن، هفته قبل گفت: تلفات جانی در غزه او را «مریض» کرده و وعده داد در صورت انتخاب به عنوان رییس‌جمهور، به طور یکجانبه کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسد. این نامزد که خود یهودی است، با اشاره به جنایات اسراییل در غزه گفت: «این دلخراش‌ترین، وحشتناک‌ترین و مشمئزکننده‌ترین تصاویری است که تا به حال در زندگی‌ام دیده‌ام.» هرچند دولت بایدن می‌گوید که مخالف شدت اقدامات تل‌آویو در غزه است، ولی منتقدان این واکنش‌ها را نمایشی توصیف کرده‌اند.

چنین افرادی مانند بوشنل که دچار وجدان درد می‌شوند و اقدام به چنین کاری می‌کنند به دو دسته تقسیم می‌شوند.دسته اول شامل کسانی است که می‌توانند ببینند و بدانند کار آمریکا و متحدانش در سراسر جهان اشتباه است، اما سکوت را انتخاب می‌کنند. آنها سکوت خود را با برچسب زدن به افرادی که شجاعانه صحبت می‌کنند به عنوان "بیمار روانی" توجیه می‌کنند تا از رویارویی با بزدلی اخلاقی خود اجتناب کنند.

دسته دوم شامل افرادی است که فعالانه از سیاست خارجی ایالات متحده حمایت می‌کنند، صرف نظر از ماهیت مرگبار و مخرب آن. برای هر دو مقوله، اقدامات آرون بوشنل هر دو دسته را برای مقابله با خشونت شدیدی که توسط دولت ایالات متحده و رسانه‌های غربی تداوم یافته بود، به چالش کشید و در نمایش عادی سیاست خارجی ایالات متحده اختلال ایجاد کرد. دنیا مجبور شد ببیند خشونت واقعاً چقدر زشت و آزاردهنده است.

مرگ آرون بوشنل بدون شک تأثیرگذار بوده است، چه مردم بخواهند آن را بپذیرند و چه نخواهند و برای سیاست خارجی ایالات متحده مناسب است یا خیر.

یوسف منیر، عضو برنامه فلسطین‌اسراییل در مرکز عربی در واشینگتن‌دی‌سی می‌گوید: «این (واکنش بایدن) مثل نشان دادن یک فنجان آب به آتش با سطح هشدار ۵ است در حالی که به کسی که آتش را افروخته، سوخت می‌رسانید.» یک کاربر شبکه اجتماعی نوشته است: «به ازای هر میلیون انسان (فقط) یک آرون بوشنل وجود دارد.» هدیل هاشم در مقاله‌ای با اشاره به خودسوزی بوشنل در شبکه BNN نوشته است: «این حادثه احساسات عمیق و توجه جهانی پیرامون درگیری اسراییل و فلسطین را روشن می‌کند.» حتی منتقدین خودسوزی، گفته‌اند «سوگوار درگذشت او (بوشنل)» هستند و از عبارت «شجاعانه» برای آن استفاده کرده‌اند. سایت crimethinc. com در تحلیلی از خودسوزی بوشنل نوشته است: «بیایید بپذیریم که نوع فعالیت اعتراضی که تا کنون در ایالات متحده انجام شده است برای وادار کردن دولت ایالات متحده به توقف نسل‌کشی در غزه عمل نکرده است.» برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی، پست‌هایی را برجسته کرده‌اند که به نظر می‌رسید سرویس امنیتی اسرائیل موساد را در حال تمسخر این خلبان امریکایی نشان می‌دهد.

دیگر نمی‌خواهم شریک نسل‌کشی در غزه باشم. جمله‌ای کلیدی بود که نشان داد، نیروهای مسلح آمریکا در جنگ غزه مشارکت دارند و بعضاً شاهد یا مجری جنایات ترسناکی هستند که در غزه رخ می‌دهد. قتل عام ۳۰ هزار نفر طی کمتر از ۱۵۰ روز که ۹۰ درصد آنها غیر نظامی و نزدیک به ۱۲ هزار نفرشان هم کودک و نوزادند، حتماً انسانی را که یک «جو» وجدان داشته باشد، تکان می‌دهد.

اما مساله مهم دیگر این رویداد، تأثیری است که این خودسوزی می‌تواند در میان نیروهای مسلح آمریکا داشته باشد. اهمیت و پیام دیگر اقدام بوشنل این است که این خلبان آمریکایی با سوزاندن خود در مقابل سفارت رژیم صهیونیستی در واشنگتن، سیاست جنایتکارانه بایدن و میزان مشارکت وی در نسل کشی ملت فلسطین در غزه را افشا کرد تا تمامی جهانیان متوجه شوند حمایت آمریکا از رژیم صهیونیستی علی‌رغم مانورهای آن برای میانجیگری به حدی است که برای خود آمریکایی‌ها هم غیر قابل تحمل شده است.

نکته مهم‌تر در این باره که ممکن است از چشم تحلیلگران و رسانه‌ها دور بماند نیز «زمان» خودسوزی بوشنل است؛ زیرا دولت آمریکا که به دلیل حمایت بی‌حد و حصر از رژیم صهیونیستی با اعتراض‌هایی در داخل و خارج مواجه است، در برهه فعلی به گونه‌ای وانمود می‌کنند که حامی آتش‌بس است و تلاش می‌کند تا افکار عمومی جهان را فریب داده و خود را یک طرف میانجیگر در این جنگ نشان دهد تا مانع افشای حمایت‌های در پس پرده از نسل کشی در غزه شود، اما شواهد چیز دیگری را نشان می‌دهد و اغلب کارشناسان معتقدند که تجاوزات و اقدامات وحشیانه رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین در نوار غزه با چراغ سبز آمریکا صورت می‌گیرد و اگر آمریکا مخالف این اقدامات بود تل‌آویو نمی‌توانست مرتکب این جنایات شود.

بنابراین طبق آنچه گفته شد، آرون بوشنل از درون تشکیلات نظامی واشنگتن و به عنوان یک فرد مطلع از حمایت‌های مخفیانه با این خودسوزی به نحوی دست بایدن را برای جهان رود کرد تا همه متوجه شوند که اظهارات مقامات محور مقاومت درباره نقش آمریکا در جنگ غزه و اینکه واشنگتن را عامل اصلی این جنگ معرفی می‌کنند صحت دارد. حال باید منتظر ماند و دید که آیا جهان به طور کلی و مردم آمریکا به طور خاص متوجه خواهند شد که این سرباز آمریکایی چه کرد؟

مراسم‌های زیادی را در شهرهای مختلف آمریکا برای بزرگداشت بوشنل شجاع برگزار کردند و مردم و شهروندان آمریکایی عبارات و پیام‌های خود را بصورت پلاکارد و دل نوشته در عصر سرد و دلگیر واشنگتن بر آن جاری و ثبت کردند. با نزدیک شدن به پایان مراسم بیداری و محو شدن آخرین شمع‌ها در غروب سرد فوریه، یک چیز کاملاً روشن بود: مرگ بوشنل، که پنتاگون آن را «رویداد غم انگیز» نامید، احتمالاً فشار بیشتری را بر دولت بایدن برای مهار متحد خود اسراییل و تحمیل یک آتش بس الزام‌آور در غزه وارد خواهد کرد.‌

کد خبر 6050868

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • بیابانی IR ۱۰:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
      14 0
      آرون بوشنل یک راد مرد مسیحی کاسه ی صبرش به سر آمد .آن کس که درمیان طوفان وبمباران رسانه های آمریکایی صهیونیستی خود را به آتش کشید تا آتش غم درونش را بیرون بکشد .
      • شوراب IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
        17 0
        ایده و طرز فکرش جوانمردانه و انسانی بود و خیلی تاثیر گذار بود ولی کارش رو نمیشه تایید کرد ای کاش دست به خودسوزی نمی‌زد خیلی ناراحت شدم
      • لردگانی IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
        7 0
        به نظرم عامل بیداری ملتها و ان شاء الله نابودی رژیم صهیونیستی شود
      • یونس IR ۱۰:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
        7 0
        چرا خودسوزی. در هر حال خداوند قرین رحمت قرارش بده
      • لالایی IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
        8 0
        سلام موندم چرا در آمریکا مردم نمیریزن تو خیابون ورژیمشون رو سرنگون نمیکنن !!!!!!! کاری که در تونس اتفاق افتاد.
      • تبریزی IR ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
        7 0
        خداوند بخشنده و مهربان روح آرون عزیز رو در آرامش و رحمت قرار بده ان شاء الله دوستان مسلمان و مسیحی و کلیمی و یهودی و اهل کتاب برای شادی و آمرزش آرون عزیز و دوست داشتنی دعا کنید
      • تبریز قهرمان IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
        9 0
        بهترین جمله که گفت این بود و با این جمله دنیا و آخرتش را تضمین کرد من در قتل عام شریک نخواهم بود
      • عقاب مغان IR ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
        7 0
        یک عمدی در ترجمه حرف های خلبان موقع آتش گرفتن هست فیلمش رو دیدم به نظرم داشت می گفت« مردم کشته شدن » نمی گفت فلسطین را آزاد کنید در واقع فقط می خواست مردم را نکشند این معنی به انسانیت نزدیک تره در کل مرد بزرگی بود کاری کرد که هیچ کدام از ما ذره ای از اون رو انجام نخواهیم داد
      • هستی جلالیان IR ۱۱:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
        8 0
        بوشنل به عنوان مدافع ارزش‌های انسانی و مظلومیت ملت فاجعه زده فلسطین در برابر سیاست‌های ظالمانه دولت آمریکا نام خود را ماندگار کرد، درست همان طور که راشل کوری فعال آمریکایی که بلدوزرهای صهیونیستی او را در سال ۲۰۰۳ در رفح زیر گرفتند، نام خود را در تاریخ ماندگار کرد.
      • جیلاردی IR ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
        6 0
        «آرون بوشنل»؛ خلبانی که دست دولت بایدن را رو کرد زنده باد این مرد بزرگ و ماندگار در تاریخ
      • یسنا محمدی زاده د هنر IR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
        8 0
        بنظم بنویسید ایستاده درآتش خیلی خوبه و خیلی بهشون برمی خوره چون ایشون اسم سرخپوستی دارند.
      • آران IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
        6 0
        اسرائیل عمداً جنایت می‌کند.ودادگاه لاهه یک کشک است برای خر کردن دنیا
      • فرشاد فرهادی IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
        7 0
        «فاجعه‌بار»است
      • کامران شهیدی از اردکان یزد IR ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
        6 0
        رویداد غم انگیز
      • تبت IR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
        14 0
        یک ملت مقابل دولت اتمی است
      • سرخ دوست داشتنی IR ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
        8 0
        این خلبان حر در سرزمین آمریکا بود ،،،یاد آور پیوستن حر از جبهه یزد به جبهه آزادگی است
      • فاطمه مستعلی دانشکده هنر تهران IR ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
        15 0
        جسارت او هر چند پسندیده نیست ولی نشان از روح بزرگی است که توان تحمل ظلم را نداشته است گاهی جان یک انسان فدا ی آزاده گی هزاران انسان می شود باشد که از این منظر در محاسبه حق قرار گیرد.
      • دالاهو IR ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
        10 1
        اسلحه کشیدن بر روی مرد در حال سوختن وحشی گری است که تنها از یک صهیونیست برمیاید . این سند بیشرافتی سیستم فاسد امریکاست و پیامی روشن به دیگر نظامیان و شهروندان همفکر . دشمن صهیونیست را با خود به آتش بکشید . دشمنان شما حتی بر روی انسان در حال سوختن اسلحه میکشند این حقوق بشر امریکاست 😡
      • بردبارخان IR ۱۶:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
        3 0
        این خودسوزی تشدید خشم مردم آمریکا از حکومت خود را به دنبال خواهد داشت.مرگت باد امریکا.
      • ببر جویبار IR ۱۶:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
        0 0
        درود به شرفش، غیرتش، همنشین خوبان عالم انشالله ?????????????????????????????????? البته با اطلاعاتی که داشت یه جورای می کشتنش....زودتر چاره یابی کرد.
    • ظاهر IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
      17 0
      حالا اگر در ایران بود جریان رسانه ای فاکس نیوز و سی ان ان و بی بی سی تا یک سال موج سواری میکردند.
      • سیبری IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
        8 0
        اونخواست شریک جنایات صهیونیست شود .خوشا به این انسانیت ووجدان پاک وبیدار
      • امین هاشمی IR ۱۱:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
        7 0
        شما دوراه بیشتر نداری یا باید درنسل کشی شرکت کنی یا عمل انتخاری در مشارکت نکردن در نوزادکشی وکودک کشی
      • لعیا مراد زاده IR ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
        8 0
        الان یه عده می پرند وسط و میگن کار خودشونه.....!!!!!
      • قافیه IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
        8 0
        روحش شاد. مقایسه کنیم با حکام بعضی کشورهای عرب که علیرغم مذهب و نژاد مشترک نه تنها بی تفاوتند بلکه به اسرائیل کمک هم می‌کنند.
      • قارون IR ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
        7 0
        درود خدا وعیسی مسیح ع بر این خلبان امریکایی، شاید وجدانهای خفته مسئولین ایالات متحده بیدار شود.
      • فروزش IR ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
        9 0
        بنظم مطبوعات ایران باید در یک بیانیه از بوشنل نماد صبر و بزرگی یاد کنند.
      • گلدسته IR ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
        8 0
        اتفاق مصیبت‌باری که باعث از دست دادن جان بوشنل شد، نشان دهنده خشم و غضب روزافزون بین ملت آمریکا است که سیاست‌های کشورش در سهیم بودن در نسل‌کشی و کشتار ملت فلسطین را بر نمی‌تابد و تجاوز دولت این کشور به ارزش‌های جهانی انسانی را رد می‌کند،
      • پسندیده IR ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
        7 0
        چه تاثیری بر زندگی خانواده اش گذاشت؟ آیا پاداش و بیمه و حقوق دارد؟ نه همه را دید و رفت . رفت تا ثابت کند امام حسینی بودن فقطمال ایران نیست مال همه دنیاست. روحت شاد
      • بیژن نامداریان IR ۱۴:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
        6 0
        آنچه در غزه اتفاق می‌افتد بخشی از تاریخ طولانی معافیت اسرائیل از مجازات در برابر ارتکاب جنایت است... ما از یک فاجعه بزرگ‌تر در غزه به دلیل گسترش اجساد در حال تجزیه و گسترش بیماری‌های همه‌گیر می‌ترسیم و بدون آتش‌بس فوری هم نمی‌توانیم کاری انجام دهیم..
      • IR ۰۸:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
        2 0
        معتقدم همواره همه انسانها برای تاکید بر خطری یا نزدیک بودن خطری برای انسانها به گونه ای اعتراض شدید داشته اند. گمان می کنم اتفاقی هولناک در پیش است و بوشنل مطلع شده و برای جلوگیری از این واقعه خودسوزی آگاهانه و آنومیک داشته است.یعنی ایشان جانش را برای هدفش ایثارکرده.پیام را فرستاده که بهوش باشید.
    • شبیری IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
      7 0
      ای مسیح تو زنده ای آنگاه که آتش گلستان شد
      • بابک خرمدین IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
        8 0
        این شهید زنده است که از پیامرش عیسی راه درست انسانیت و فداکاری را به اوج رسانده است. روحش شاد و یادش در نزد تمام انسان های ازاده دنیا ماندگار خواهد شد و همچنین در پیشگاه الهی
      • لارستان IR ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
        7 0
        شهید آرون بوشنل
      • IR ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
        7 1
        بزرگراه شهید بوشنل جنب بزرگراه همت در حال افتتاح
      • شفا یحیی IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
        6 0
        هر چند که جوانمرد مسیحی بوده است . اما مسلمانان برای آرامش روحش فاتحه ای بخوانند و برای آنکه روح سربازان صهیونیست که در این جنگ کشته شده اند صد لعن الهی بر آنها بفرستند هزاران هزار (( لعنت خداوند و رسولان و انسان های پاک و ائمه هدا بر روح سربازان اشغالگر و جنایتکار صهیونیست ))
      • محمدحسین IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
        12 0
        ان شاء الله در آغوش امام حسین چشم به آخرت بازکنه روحش شاد
      • کاظم آقامون IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
        7 0
        شرط می بندم حتی آرمان تشکیل کشور فلسطین هم نداشت... اما غیرت داشت.
      • کاظم آقامون IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
        10 0
        دفاع از مظلوم مرز و ملیت نمیشناسد. وای به حال کسانی که به این جنایات بی تفاوتند.
      • فاضل کوهانی IR ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
        8 0
        باسلام واحترام وتبریک ایام، بهتر بود تصمیم می گرفت در همان ماموریت های علیه غزه، به مقر فرماندهان صهیونیست ها حمله می کرد ...
      • غربال IR ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
        7 0
        خدابیامرز بایدکاخ نتانیاهوولانه زنبور را بمباران میکرد تا اجر بیشتری میگرفت...
      • غیاثی وند IR ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
        8 0
        به نظر این یک انقلاب وجدانی بود و این جوان را باید شهیدالقدس نامید درود به شرفت درود بر غیرتت
      • فاطمه مستعلی دانشکده هنر تهران IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
        8 0
        اگه ایران بود شهید می گفتند اما تو خارج هست باید بگویند جان نثار بوشنل
      • چرخ و فلک IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
        4 0
        مداخله ارتش آمریکا در نسل‌کشی جاری در فلسطین بارز ظاهر روشن مشخص شفاف مستقیم و صریح است چرا ما روشن و مستقیم کاری نکنیم؟مرگت باد بایدن
      • بهناز فراستی دانشگاه علوم اجتماعی انزلی IR ۱۴:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
        4 0
        پایان دادن به زندگی به خشونت‌آمیزترین شکل، هشداری جدی برای ملت ماست.»
      • مینا دوراندیش IR ۱۴:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
        6 0
        روحش شاد و قرین رحمت الهی
    • فریبا مومنی IR ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
      6 0
      من تا قبل از این خبر از آمریکاییها متنفر بودم اما انسانیت ملیت نمی شناسد.
      • کیوانی IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
        11 0
        این خلبان یک نامسلمانی بود که خودکشی کرد. اما او هزار بار مسلمان تر و دین دار تر از اکثر سران کشورهای عربی و اسلامی و بسیاری از رذل ترین رذل هایی است که مسلمان زاده اند اما نمک به حرام و پستند و در مقابل کشتار کودکان فلسطین سکوت کرده بلکه از آن حمایت می کنند
      • ایران ازاده IR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
        6 0
        اتفاقا باید تحلیلها باخوانیهای این اقدام این خلبان مدام درتلکسهای خبری بین المللی درگفتگوهای مقامات همسو حقوق بشری مخالف جنگ همه همه پیگیری کنن حتی پیامهای تسلیت دیدارهای انجوهای مردمی وموسسهای تحقیقاتی به ارزش این خلبان شهیدراه مدافع حقیقت انجام شود که این کار خود از هر وتوی شورای امینتی که خاصیت خودشو
      • عرفان مسجدی از سبزوار IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
        8 0
        خودسوزی امری هولناک است اما نه به اندازه جنایاتی که در غزه اتفاق می‌افتد.
      • باران پاییز IR ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
        5 0
        اگر من جای اون بودم با هواپیمای جنگی کاخ سفید یا اسرائل رو بمبارون میکردم الان دلها رو سوزوند ولی کاش دشمن بشریت رو می سوزوند
    • طاری IR ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
      6 0
      هنوز انسانیت نمرده
      • شوراباد IR ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
        7 0
        بی دلیل آدم نمیکشه؟ اتفاقا این برعندازا میگن کارش درسته و با دلیل و بی دلیل باید بکشه و از کشته شدن فلسطینیان لذت میبرن
      • بقائی IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
        7 0
        درود بر شرف و وجدان بیدارش
      • گوته IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
        9 0
        آرون بوشنل آزاده ی مسیحی،خدااورابیامرزد وروحش در آرامش ابدی
      • انار شوشا IR ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
        10 0
        هیچوقت فکر نمی‌کردم برای مردن یک سرباز آمریکایی اشک بریزم یا بن الحسن(عج) دلهای جهانیان یه رنج آمده برای ظهور خودت دعا کن
      • هاشم زاده IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
        6 0
        بازتاب این اقدام در میان فعالان عرب در شبکه‌های اجتماعی به حدی بود که آنها با اشاره به خودسوزی جوان تونسی و تبدیل شدن این اتفاق به دلیلی برای انقلاب تونس او را «بوعزیزی آمریکا» نامیدند.
      • پرچم IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
        5 0
        اللهم عجل لولیک الفرج
    • سمنان IR ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
      6 0
      این یعنی اعتراف به اینکه منافع امنیت ملی آمریکا در نسل کشی و قتل عام دیگر ملت‌هاست.
      • جویبار IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
        6 0
        چه ربطی داره؟؟؟ بوشنر شرافت داشت .فهمیدی؟؟
      • فراز IR ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
        8 0
        وجدان...این حرکت این بنده خدا..از هزاران بمب بر سر نتان یاهو واربابش بایدن بدتر و قویتر بود..تا ابد مهر ننگینی بر چهره پلید امریکا می ماند..زنده باد وجدان بیدار
      • نجمه خدابخشیان فرمانیه IR ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
        6 0
        خدا رحمتش کنه، که حقیقتا او در انسانیت، مقامی والا داره، در حالی که از درد به خود می پیچید اما از تصمیمش برنگشت،، درک اینکه او چقدر از جنایات بایدن هیولا و نتانیاهوی کثیف عذاب می کشید، برای ما واقعا سخت
    • ظاهر شاه IR ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
      6 0
      خدا رحمتش کنه
    • آتوسا شیشه گران IR ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
      9 0
      مرگ بر حاکمان ظالم آمریکا و بایدن صهیونیست! که مردم آمریکا هم گرفتار صهیونیست های جنایتکار هستند... خدواند نجاتشان دهد...
      • تندباد ایران IR ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
        9 0
        ای سیاستمداران عرب ننگتان باد.
      • گلدسته IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
        6 0
        چشم حالا من میرم دم در پنتاگون به بقیشون می گم
    • مقصودی IR ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
      8 0
      خودسوزی که اعتراض نیست.چرا یه کاری نکرد که چندتا صهیونیسم به درک واصل بشن.
      • عزیزخانی IR ۱۱:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
        9 0
        تو خوبی تو برو....
      • شوالیه IR ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
        4 0
        اونطوری میشد عضو داعش بدتر میشد احتمالا اصلا بهش اجازه پرواز نمیدادند
    • آذربایجان دلاور IR ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
      5 0
      تروریست نبود او یک حر بود
      • نعمتی IR ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
        7 0
        کاش یه جو از غیرت وانسانیت این خلبان رو سران بی خاصیت وسیب زمینی عرب داشتن که کمک که نمی کنند هیچ پنهانی به اسرائیل کمک می کنند وصدا از علما ومفتی هاشون هم در نمییاد ولی بلد بودند هزار تا فتوا برای مبارزه با بشاراسد بدن 😔🤔🤔🤔
      • گل شمعدونی IR ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
        5 0
        برای جلب توجه جامعه جهانی از جونش گذشت ولی کاش بجای خود سوزی با هواپیما می زد به کاخ سفید
    • تیرگوش IR ۱۰:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
      7 0
      خلبان غیرتی نتونسته تحمل کنه ولی کاشکی جلوتر چند تا از آدمکشان صهیونست را به درک واصل می کرد
    • زامهران IR ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
      6 0
      منافع ملی امریکا در حمایت از جنایتکاری و اشغالگری صهیونیست هاست ؟ یقینا بدانند که این مسیر به سقوط و فلاکت و تجزیه امریکا منجر خواهد شد
    • زاهد IR ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
      8 0
      منافع امریکا کشتن مردم و زن و بچه است توی یک باریکه کوچک منافع آمریکا یا لابی عربستان و اسراییل .
    • سوری IR ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
      9 0
      مرگ بر اسراییل. مرگ بر دولت کثیف آمریکا ودولتهای کودک کش غرب.لعنت.
    • چوپان IR ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
      5 0
      روح لطیف آرون بوشنل قابل ستایش است .آزاده ای که کشتار نوزادان وکودکان را تحمل نکرد .درود بر روح لطیفش
      • شهرزاد میرکانی IR ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
        6 0
        به این میگن انسان روحش شاد بند خدا 😢 .. ببینید طرفداری رژیم وحشی اسرایل کجای کار هستند
    • جمال قهرودی IR ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
      6 0
      در سایه رحمت الهی باشی خلبان متیو.ای کاش نتانیاهو را به درک واصل میکردی.اونوقت دعای همه انسانهای آزاده همراهت بود نامت جاودانه بود
    • آهنگر IR ۱۰:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
      6 0
      نمیدانم چرا امنیت ملی و منافع آمریکا با امنیت و منافع تمام مردم دنیا در تضاد است؟!!
      • تب سرد IR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
        6 0
        مرد حسابی، به جای خودکشی می آمدی به یک کشور آزاد و با خبرگزاریها مصاحبه می کردی و حرفهایت را میزدی. گرچه کارت خودش گویای هزار حرف است، حالا هم خودت زنده بودی، هم شاید تأثیر حرف زدنت بیشتر بود.
    • سیدمرتضی IR ۱۰:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
      6 0
      چه انسان بزرگ و با غیرتی .یاد حر افتادم که از صف دشمن خارج شد و به صف امام حسین پیوست.باید نامش در کتابها گنجانده شود.بهشت جای چنین افرادی هست.
    • دنا IR ۱۰:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
      6 0
      اگر چند نفر را میکشت تروریست محسوب می‌شد. خودش را آتش زد تا توجه مردم دنیا را ب احساسات و کثافت کاری آمریکا جلب کند. حقن یک انسان بود، بهترین جا برای خاک سپاری او غزه است. امیدوارم این اتفاق بیفتد.
    • یاری IR ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
      5 0
      خودکشی درهمه ادیان, به شدت نهی شده است.خودش راکشته که چه بشود؟!! این چه اعتراضی است؟ عزیزان وخانواده خودش راداغدارکرده .روحش هم همیشه درعذاب خواهد بود.خانواده بیچاره اش که رنج رفتن اورابه دوش می کشند.
      • صیاد IR ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
        6 0
        توکه عقل داری برای کل بشریت کافیه
      • فرابار IR ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
        5 0
        واقعا دمت گرم درود بر شرفش و مرگ بر بی شرفهایی که میگن اسراییلی ها بی شرف نیستند
    • قربانی صحنه سرا IR ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
      7 0
      او حق داشت اینگونه اعتراض کند. مردم در غزه زنده زنده در آتش می سوزند و زیر آوار خانه ها خفه می شوند، بدون بیهوشی زیر تیغ جراحی می روند، از گرسنگی به خود می پیچند و عزیزانشان در برابر چشمانشان جان می دهند.
      • درخت انجیر IR ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
        0 0
        یونیفرم‌سوزی به افتخار آرون بوشنل....توهین مستقیم به بایدن و پرچم آمریکاست
    • سهراب IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
      10 0
      از نظر دولت امریکا جان تمام شهروند امریکا اهمیتی نداره فقط اسرائیل براش مهمه . ولی نمیدونه اسرائیل نابود شدنیست بدست مسلمانان
    • شهرانی IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
      5 0
      حداقل چند نفر از پنتاگون یا مقر شیطان را نابود میکرد ارزشش بیشتر بود اینطور فقط به خودش رحم نکرد
    • آقاجواد IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
      6 0
      کلا مردم دنیا با این جانیان مخالف هستند فقط زورشون به حکومتهاشون نمیرسه
    • باقری IR ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
      5 0
      امنیت ملی آمریکا کدی بین مقامات خودشون هست که بجای عبارت امنیت اسراییل استفاده میکنن. مثل جامعه بین الملل که منظورشون گروه ۷ هست.
      • ژاندارم خلیج فارس IR ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
        4 0
        اعتراضات در امریکا در واکنش به کشتار فلسطینیان به دست رژیم صهیونیستی در غزه، به مرزی بی‌سابقه رسیده است.
    • دولت IR ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
      5 0
      خاک بر سر آمریکا که امنیت ملی آن با حمایت از رژیم کودک کش تروریست های بمب گذار اختلاف افکنی بین ملت ها تامین می شود
    • صاننعی از قم IR ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
      9 0
      حداقل یه خیابون تو تهران به نامش بزنن. همون جور که تو کانادا و اروپا با ما اینکار رو میکنن
    • صرافی IR ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
      7 0
      خدا لعنت کنی صهیونیست جهانی را که مردم آمریکا و کشورهای غربی را زیر سلطه خود دارد
      • شیر شرزه IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
        4 0
        یاد و نام ایشان در تاریخ جاودانه خواهد ماند❤️🌷❤️ نظامیان امریکایی و هم فکر و هم وجدان ایشان یقینا راه های دیگر را برای نمایش وجدان و شرافت انسانی خود به نمایش خواهند گذاشت . امریکا با سرعت به سمت فروپاشی و جنگ داخلی پیش می‌رود و مقصر آن اسراییل است . اسراییل همه جهان غرب را با خود به فروپاشی خواهد
    • لام IR ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
      8 0
      یقینا منافع ملت آمریکا دوستی با غده سرطانی اسراییل نیست .ولی کارتل های غول پیکر صهیونیستی همه چیز را در ید قدرت دارند ‌ و اجازه کمک به مردم غزه را نخواهند داد .
    • کردان IR ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
      7 0
      به جاش بودم یه هواپیما برمی‌داشتم هرچی بمب بود می‌ریختم رو سر نتانیاهو و سربازانش
    • تندباد ایران IR ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
      13 0
      افرین بر این شیرمرد روحش شاد و نامش تا ابد در تاریخ جهان میدرخشدوانسانهای کثیفی چون بایدن ونتانیاهوی کثیف رارسوامیکند
      • ژاله علیمردانی از رامهرمز IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
        9 0
        او حق داشت اینگونه اعتراض کند. مردم در غزه زنده زنده در آتش می‌سوزند و زیر آوار خانه‌ها خفه می‌شوند، بدون بیهوشی زیر تیغ جراحی می‌روند، از گرسنگی به خود می‌پیچند و عزیزانشان در برابر چشمانشان جان می‌دهند.
    • زوبین IR ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
      18 0
      بازم بگید امریکا مهد تمدن است ببینید یک نظامی با شرف امریکایی خودش را به خاطر جریانات وجنایات اسراییل وامریکا خود سوزی میکند اینها را طرفداران غرب ببینند
      • اکبری IR ۱۱:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
        6 0
        شهید آرون بوشنلهای درخدمت اسرائیل آمریکا انگلیس را شناسایی کنید آنها می‌توانند کاخ سفید کنست جلسه کابینه خوک نتانیاهو باکینگهام را با خاک یکسان کنند همیشه فکر میکردم خلبانی که معمدانی را با 700 بیمار و آواره کوبید چطور از طیاره پیاده شد و شام توانست بخورد
    • یونس IR ۱۰:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
      14 0
      متیو میلر ای مرد شریف تو بتمنی نه اونی فیلمه
      • مانا IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
        6 0
        دکتر جان! متیو میلر سخنگوی وزارت خارجه آمریکاست!!خهههخهخخه
    • طبرستان IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
      12 0
      مطبوعات به اصطلاح آزاد امریکایی در سکوت خبری کامل اخبار مربوط به خودکشی این خلبان شجاع رو بایکوت کردند.
      • کبیری IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
        7 0
        عجیبه که در رسانه های آمریکا این خبر تیتر نشد. یعنی آدم باید از قبل خبر داشته باشه و دنبالش بگرده تا یه چیزی پیدا بکنه.
    • زارعین IR ۱۰:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
      7 0
      بنیادواصول صهیونیسم براشغال وکشتاروکودک کشی وفسادودروغ بناشده است واین مواردآنچنان درروح کثیفشان نهادینه شده که که نه تنهاازاشغال وتروروجنایت وفسادودروغ شرمنده نمیشوندکه به این رذالت هادرنهایت خریت وحماقت افتخارهم میکنند
    • شیداییان از اراک IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
      18 0
      از نظر پدید آورندگان صهیونیسم و صهیونیست ها، اخلاق را با امور سیاسی میانه ای نیست و برای رسیدن به اهداف سیاسی، فرو شکستن مرزهای اخلاقی نه تنها اشکالی ندارد بلکه گاهی ضروری است: “میان سیاست و اخلاق هیچ گونه وجه اشتراک نیست. فرمانروایی که متکی به اخلاق باشد، نمی تواند سیاستمداری کارکشته و ماهر از آب د
    • یسنا محمدی زاده د هنر IR ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
      10 0
      خیلی ناراحتم حالم خیلی بده باید تغییر موضع بدیم به جای ضربه زدن به سربازان آمریکایی در منطقه باید سیاست ترور مقامات آمریکایی و اسرائیلی و همچنین وطن فروش ها رو پیش بگیرید چون آدم شریف تو سربازانشون هست نباید دست ایران به خون بیگناهی آلوده بشه
    • یاراحمدی از اراک IR ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
      12 0
      آرون بوشنل ۲۵ ساله پس از خودسوزی در اعتراض به نسل کشی آمریکا و اسرائیل در غزه، جان خود را از دست داد. سرباز امریکایی گفت شریک جنایات اسراییل نمیشم و خودش رو کشت! برعندازهای ایرانی هم میگن اسراییل بی دلیل آدم بی‌گناه رو نمیکشه!
    • باران پاییز IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
      6 0
      درود بر شرفت مرد...
      • ژاندارم خلیج فارس IR ۱۴:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
        5 0
        ارون همون هارون هست.
    • صانعی از قم IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
      8 0
      من وقتی که این خبر راشنیده ام که آرون بوشنل بخاطر پایان دادن به جنگ اقدام به خودکشی کرد ...شرمنده خودم شدم که من که ادعا میکنم بچه مسلمونم هیچ کاری برای غزه نکردم ..همچنین حکام کشورهای اسلامی
    • برزان IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
      7 0
      نامت همیشه در تاریخ و در قلب هر انسانی جاودان خواهد مانددرود بر تو
    • آذربایجان دلاور IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
      7 0
      در لحظات سوختن هم از عقیده اش دست برنداشت و این یعنی حقانیت
    • برزان IR ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
      8 0
      دلم برای مادرش می سوزه با سه تا بچه تو آمریکا میخواد چه کنه
      • امیر IR ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
        10 0
        احسنت ،دقيقأ همینطوره! بیمه دارند از ما بهتر نگران نباش
    • لشکر امام حسین آذربایجان IR ۱۰:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
      8 0
      فریادهای بوشنل صدای بلند وجدان‌های بیدار در آمریکا علیه همراهی دولت این کشور در نسل‌کُشی فلسطینیان است.
      • مقصودی IR ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
        7 0
        احسنت ،دقيقأ همینطوره!
    • سربداران IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
      9 0
      شاید فکر میکرد نمیتواند به هیج روشی کمک خاصی به مردم غزه بکند و اعتراضش را به گوش جهانیان برساند و به این فکر کرد که اگر در مقابل سفارت صهیونیستها در آمریکا این کار را بکند عملش جهانی خواهد شد و احتمالا قصدش خودکشی نبود چون کسی که خدای نکرده می خواهد خودش را بکشد راحت با یک اسلحه اینکار را می کند!
    • سربداران IR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
      6 0
      اما او میخواست این عمل سخت را به جان بخرد شاید مردم آمریکا و دنیا بیدار شوند و به دولت آمریکا فشار بیاورند تا دست از حمایت از نسل کشی مردم مظلوم فلسطین توسط صهیونیستها بردارند . هر چند از نظر دین مبین اسلام خودکشی گناه بزرگی است اما امیدوارم عملش برای آخرتش بار گناهی نشود و به میزان اعتقاد و عقلش مو
    • سربداران IR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
      8 0
      ه میزان اعتقاد و عقلش مورد رحمت حق تعالی قرار بگیرد و خداوند از سر تقصیر همه ما بگذرد . خدا عالم است
    • لیورپول IR ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
      7 0
      چیکار کردن که حاضر شد تا آخرین لحظه اینجوری توی آتیش بسوزه، چیکار کردن این وحوش غرب که این خلبان دیگه تحملش رو نداشته؛ خدا لعنت کنه غرب و غرب پرست هایی که ملت ها رو فریب می دادن که غرب مدینه فاضله است، وحشی های بربر
    • ای کیو سان IR ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
      6 0
      بار پروردگارا روح آرون بوشنل عزیز رو ان شاءالله قرین رحمت واسعه خودت قرار بده خداوند تو رو رحمت کنه آرون عزیز چند روزه که بخاطر نحوه اعتراض تو به دنیای بی غیرت و پست در قبال نسل کشی و وحشی گری صهیونیست ها و بخاطر زجری که کشیدی خیلی ناراحت شدم
    • ناظمی IR ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
      8 0
      إِلَهِي إِنْ دَعَانِي إلَي النَّارِ عَظِيمُ عِقَابِكَ فَقَدْ دَعَانِي إلَي الْجَنَّهِ جَزِيلُ ثَوَابِكَ خدايا اگر بزرگي مجازاتت مرا به سوي آتش فرا خوانده، هرآينه ثواب برجسته ات مرا به سوي بهشت خوانده است،
    • نماساز IR ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
      17 0
      عملا ثابت کرد طرفدار مظلوم است
    • مسجدی IR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
      5 0
      فروپاشی ارتش جنایتکار آمریکا، کلید خورد. چه بسا خلبان‌های حین خدمت دیگری همچون شهید آرون عزیز، کارهای دیگری علیه مواضع ارتش آمریکا و اسرائیل انجام دهند. این سنت خداوند شکست ناپذیر است در حمایت از مظلوم.
    • گرداب IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
      5 0
      باید برسه چطور برا مسائل اقتصادی و شکم خودشون اون جنبش عظیم وال استریت رو راه انداختن برا خون کودکان به اندازه شکم خودشون اهمیت نمیدن؟؟؟
    • ایپر سونیک IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
      6 0
      خلبان امریکایی وجدان خفته انسانی را علیه نسل‌کشی بیدار کرد
    • نقاره IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
      7 0
      بهترین جمله این بود "فلسطین، آزاد است".
    • توحیدیان IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
      7 0
      دولت امریکا در این جنگ، از اسرائیل حمایت می کند. امریکا بیشترین حمایت تسلیحاتی - سیاسی را از اسرائیل داشته است. دولت امریکا تاکنون 3 مرتبه به سود اسرائیل طرح هایی برای آتش بس در غزه را در شورای امنیت سازمان ملل متحد، وتو کرد و مانع از تصویب آنها شد.
    • مادر IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
      7 0
      خدا لعنت کند اونهایی که مردم غزه رو می کشند اونهایی که کمکشون می کنن و اونهایی که از این کشتار رضایت دارند. لعنهم الله الجمعین
    • کلانی IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
      10 0
      درودبرشرف ومردانگی این مرد،وننگ بردولتمردان آمریکا که دراین قتل عام شریکند
    • گل گهر IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
      7 0
      خدا رحمتش کند. اگر چه خودکشی جرمی نابخشودنی اعلام شده ولی انسان آزاده ای بوده است.
      • شبنم مبرهن از لاهیجان IR ۱۴:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
        4 0
        سلام بر آروم بوشنل . خلبان قهرمان و آزادیخواه آمریکایی که بخاطر اعتراض به ، نسل کشی رژیم صهیونسیتی و آمریکا خود را سوزاند . #آرون_بوشنل،،،???✨
    • IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
      7 0
      جواد نکونام بعد از دربی روبروی باشگاه استقلال خواهد گفت : مردم من تنهام
      • چراغی در دور دست IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
        6 0
        این متن را ظریف و عالمانه گفتی . من تنهام
      • سوده دلاوریان شهر ری IR ۱۴:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
        5 0
        ان شاالله همه با هم در دربی . با وار و کمک داور الکترونیکی نکونام را شکست می دهیم تا خطیر خوشحال بشه.آمین
    • گمرک IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
      5 0
      کار عاقلانه ای نکرده. عاقلانه این بود که با بمب افکن در اختیارش مقر اختفای نتانیاهو را با بمب فسفری با خاک یکسان می کرد و بعدشم به روسیه پناهنده می شد.
    • ضمیری IR ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
      6 25
      به درک،کسانی که عقل ندارن بمیرند بهتره
    • ضارب IR ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
      11 0
      ولی کسانی که انسانیت ندارند بمیرند بهتره! یکی مثه نتانیاهو و شارون و قصابهای اسراییلی
    • ثریا زالی از کوهرنگ IR ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
      6 0
      وقتی امام خمینی ره می‌فرماید اسراییل غده سرطانی است این روزها را برای بشریت میدید
    • قباد IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
      5 0
      یه تلویزیون شده 50 میلیون تومان اینو بچسبین
    • شوکت IR ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
      5 0
      این مرد شریف و آزاده آمریکایی شهید است و همه می دانیم که خون شهدا روزی گریبان ظلم و ظالمان رو خواهد گرفت...
      • قالیبافت IR ۱۶:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
        0 0
        حتی اگر او جان خود را از دست نمی‌داد، به دلیل احتمال آماده‌باش به‌عنوان نیرویی برای تهدید غزه، لبنان، یمن و عراق، باز هم در نسل‌کشی شریک بود.
    • عطوان IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
      9 0
      در بین کشورهای جهان ایران نخستین کشوری بود که به موضوع خودسوزی خلبان آمریکایی پرداخت.دمش گرم ایران . اینجا سریع بود
    • ثهیاد IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
      7 0
      آقای معروفی اینا را از کجاش در میاره؟یکی به من بگه این بشر بیکار نشسته هی داره فکر می کنه از کجا میاری میخوری .... هرکه هرجا یه کاری میکنه آماده محکوم کردنش هست لطفا برای سیل سیستان هم بنویس تا خدا راضی باشه
    • جیران IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
      5 0
      حادثه بوشنل طوفانی از اندوه، خشم و همدردی را به همراه داشته است و برخی می‌گویند کاری که این خلبان آمریکایی انجام داد ثابت می‌کند آمریکا شهروندانی را که انسانیت برایشان مهم است به عقده گناه آلوده کرده است، به‌ویژه که از قتل‌عام و قحطی در غزه با حق وتو حمایت می‌کند و اصرار دارد که از آن برای ادامه جنگ
    • هستی جلالیان IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
      5 0
      اوخودسوزی کرد تا «نسل‌کشی» رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی‌ها در نوار غزه را محکوم کند،
    • هراز سرد IR ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
      6 0
      «رامی عیاری» خبرنگار شبکه الجزیره«وقتی به عکس او نگاه می‌کنم، وقتی به دردی که او برای ایستادگی در برابر نسل‌کشی در فلسطین متحمل شده فکر می‌کنم، چشمانم پر از اشک می‌شود».
    • شبیری IR ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
      6 0
      فکر می‌کنم بوعزیزی در آمریکا بار دیگر متولد شده است
    • وحید اسفراین IR ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
      7 0
      خلبان معترض ، به اسناد محرمانه درباره غزه دسترسی فوق سری داشته است و نتوانست تحمل کند و چیزای دیدو شنید که از عهده و ظرفیت خیلی از آدمها برنمی آمد.واسه همین خودش را کشت و یا شهید کرد تا ما بیدار شویم.
    • علیانی آئینه ورزان IR ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
      5 0
      آقای معروفی بازهم رفتی سراغ غزه یه خواهش دارم در مورد الهام علی اف بنویس که داره نفت و گاز و عذا ومایحتاج اسراییل را میده. اون دفعه فحش دادم منتشر نشد الان مودبم ببینم مهر منتشر می کنه یا نه این تهدید نیست خواهش است.
      • سپیدار IR ۱۵:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
        7 0
        مهر عزیز ممنونم امیدوارم دیده باشند.
    • شیدای زمانه IR ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
      6 0
      من "آرون" را خوب نمیشناسم که برچه آیین وعقیده ایست امّا با این عملش فهمیدم معنای مروّت وآزادگی را،آنچه را که مولای ما امام حسین علیه السلام فرموداگردین نداریدآزادمردباشید، آرون اگرچه یک ارتشی دردولت آمریکا بودامّا نتوانست دردورنج کودکانی راتحمّل کندکه اصلاً جنگ به آنان ربطی ندارد،این ،آرون رامیگویند
    • شب نامه IR ۱۴:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
      4 0
      گزارش دفتر نظارت و بازرسی رژیم اسرائیل درباره اوضاع نظامیان زن شاغل در ارتش، پلیس، دستگاه امنیت عمومی (شاباک) و اداره زندان های این رژیم فاش کرد که حدود یک سوم آنها مورد آزار و اذیت جنسی همکاران و فرماندهان خود قرار گرفته اند.روزنامه «اسرائیل‌تایمز»، پرونده سرهنگ دوم «دان شارونی» یک افسر بلندپایه رژ
    • نغمه IR ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
      4 0
      یک نوزاد شش ماهه بر اثر شدت گرسنگی(تلظی نموده) و جان داد.... اگر حیوانید که هیچ... ولی اگر ذره ای خود را انسان میدانید تو رو به هرکی می پرستین انقدر از صهیونیست ها حمایت نکنید حتی اگه بهتون پول میدن جایگاه میدن نمیدونم چی بهتون میدم... با حمایت کردن از این شیاطین خبیث خودتون رو در جرم اینها و در
    • شباب اهل الجنه IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
      5 0
      یه عده متوجه نیستن بعداز شکست عثمانی انگلیس منطقه دستش گرفت و هر کاری خواست انجام داد.جاده ابریشم رگ حیاتی منطقه نابود کرد و کشورهارو تکه تکه کرد و حالا امریکا میگه نباید کشوری قویتراز اسراییل بشه.یا جنگ درست میکنن یا با رسانه توسط عده ای ساده لوح تفرقه ایجاد میکنن که انقلاب یا کودتا کنن
    • سوت دلان IR ۱۴:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
      5 0
      فکر میکنی این مطالبی که به صورت تکرار مینویسی خیلی مورد توجه قرار میگیرد،خود شما و محمد اسلام چگونه تعالیمی داره؟
    • عسجدی از دشت مشاء IR ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
      0 0
      خوک های صهیون در حال بزرگ ترین نسل کشی تاریخ اند یک میلیون انسان بی گناه رو گرسنه و تشنه نگه داشتن و شدیدترین جنایات رو علیه این مردم مرتکب میشن... اللهم عجل لولیک الفرج... برای فرج صاحب الزمان عج دعا کنید فقط آقا باید بیاد و این شیاطین صهیون و آمریکایی رو به هلاکت برسونه
    • چشمان منتظر IR ۱۵:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
      0 0
      باز گلی به وجدانش که عذاب وجدان گرفت، اما ایکاش راه درست تری رو برای جبران اشتباهاتش و شراکتش در جنایات آمریکا انتخاب میکرد، میتونست زنده باشه و در راه دفاع از حق فلسطینی‌ها کمک کنه، امید که اقدامش باعث توجه غافلین به حقیقت فلسطین بشه
    • کمان IR ۱۵:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
      5 0
      ادم با وجدانی بود لذا وجدانش از عقلش جلوتر بود
      • IR ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
        4 0
        تشکر از کمان باید تکمیل شود به عنوان شجاع دل
    • سواران IR ۱۵:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
      4 0
      از آقای معروفی که فک کنم فقط ایشان بصورت پیوسته علیه اسرائیل و دشمنان ایران و جوانان این مرزو بوم و محکومیت کودک کشی این رژیم منحوس می نویسه تشکر ویژه دارم. این قلم ایشان باعث فلاح دنیا و آخرتش باشد.امین
    • مرجانه کلیشمی از صومعه سرا IR ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
      4 0
      پسری خوام زایید نامش را بوشنل تا همه سرزمینم پر از شجاعت و دلاوری گردد و علف های هرز را بخشکاند مادری خواهم شد تا به اسرائیل بگوید تو به زودی خشکی و زردی و پلشتی را درو خواهی کرد.
    • میرزاده IR ۱۶:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
      4 0
      مفهوم وفاداری آمریکا به رژیم صهیونیستی چیز جدیدی در تاریخ آمریکا نیست.
      • کاوش IR ۰۸:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
        1 0
        سلام صبحتون بخیر درخواستی داشتم از مهر مبنی براین که در مورد عدم توقف پشتیبانی الهام علی اف از اسرائیل مطلب بزنید. چند وقتی از این همسایه شمالی و مرموز و خطرناک خبری در دست نیست. یاعلی نصرت با فلسطین است.
    • میناوند IR ۱۶:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
      0 0
      برای نجات بوشنل خیلی دیر است، اما شاید برای ایجاد راه‌ها و مسیر‌های خروجی برای افرادی مانند او که از سیاست‌های آمریکا در قبال رژیم صهیونیستی و به‌طور کل سیاست خارجی این کشور خسته هستند، دیر نباشد
    • زبل خان IR ۱۶:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
      0 0
      نویسنده محترم اینا سبدکالا نمیشه مرغ و برنج و گوشت نمیشه .مالیات دولت نمیشه .مطلعم که این یادداشت را در سواحل زیبای پرتوریا نوشتی جایی بسیار فرح بخش و زیبا در کنار امواج زیبای اقیانوس اطلس و کبیر .منم اونجا بودم قلمم شکوفا می شد.