۲۸ اسفند ۱۴۰۲، ۱۲:۴۰

اعضای ناتو ۶۱ میلیارد دلار تا تحقق هدفگذاری دفاعی فاصله دارند

اعضای ناتو ۶۱ میلیارد دلار تا تحقق هدفگذاری دفاعی فاصله دارند

یک مرکز تحقیقاتی آلمانی اعلام کرد که اعضای ناتو تا تحقق هدفگذاری هزینه‌کرد این ائتلاف نظامی، ۶۱ میلیارد دلار فاصله دارند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، تحقیقات مرکز آلمانی «ایفو» که به سفارش روزنامه فایننشال تایمز صورت گرفته است، نشان می‌دهد که اعضای اروپایی ناتو ۵۶ میلیارد یورو (۶۱ میلیارد دلار) تا برآوردن هدفگذاری این ائتلاف نظامی فاصله دارند.

براساس یافته‌های این تحقیقات، واشنگتن در سال ۲۰۲۳، دو-سوم مجموع هزینه ۱.۳ تریلیون دلاری ناتو را به خود اختصاص داد؛ این رقم بیش از سه برابر ۳۹۳ میلیارد دلاری است که اعضای اتحادیه اروپا به‌علاوه انگلیس و نروژ هزینه کردند.

همچنین مطابق این تحقیقات، کشورهای آلمان، ایتالیا، اسپانیا و بلژیک بیشترین فاصله را با هدف ناتو( تخصیص ۲ درصد تولید ناخالص داخلی در حوزه دفاعی) دارند. کشورهای عضو ناتو در سال ۲۰۱۴ و پس از شروع درگیری‌ها در اوکراین که به الحاق شبه‌جزیره کریمه به روسیه منجر شد، با این هدفگذاری موافقت کردند.

برلین پارسال ۱۵.۲ میلیارد دلار کمتر از هدفگذاری هزینه کرد و رم، مادرید و بروکسل نیز به ترتیب ۱۲، ۱۷ و ۵.۱ میلیارد دلار کسری داشتند. به نوشته فایننشال‌تایمز، ایتالیا، اسپانیا و بلژیک سال گذشته میلادی در جمع ۶ کشور اتحادیه اروپا بودند که بدهی آنها از ۱۰۰درصد تولید ناخالص داخلی‌شان تجاوز کرد.

براساس این تحقیقات مجموع کسری هزینه‌کرد کشورهای اروپایی عضو ناتو، در یک دهه اخیر به نصف کاهش پیدا کرده است. ناتو اعلام کرده است که انتظار دارد تا ۱۸ کشور از ۳۲ عضو این ائتلاف در سال ۲۰۲۴ هدف ۲درصدی را برآورده کنند.

دونالد ترامپ، رییس جمهور سابق و نامزد فعلی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفته است که در صورت بازگشت به کاخ سفید، اگر کشورهای عضو ناتو به تعهدات مالی‌شان عمل نکنند، از آنها برابر روسیه «محافظت نخواهد کرد.»

کد خبر 6058051

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha