۲۷ فروردین ۱۴۰۳، ۱۶:۰۱

هشتی که گرو نه است_ ۳۷

پویش «حداقل دستمزد ۱۵میلیونی» توسط نمایندگان کارگری

پویش «حداقل دستمزد ۱۵میلیونی» توسط نمایندگان کارگری

برخی نمایندگان جامعه کارگری نسبت به جلسه امروز شورای عالی کار واکنش نشان داده و تاکید کردند از پویش «حداقل دستمزد ۱۵ میلیونی» حمایت می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، سیصد و سی‌امین جلسه شورا عالی کار امروز در محل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار می‌شود. عنوان شده جلسه امروز با موضوع «اصلاح مصوبه و ترمیم دستمزد ۱۴۰۳» است.

علیرضا میرغفاری، نماینده کارگران در شورای عالی کار در واکنش به این خبر و تشکیل مجدد جلسه شورای عالی کار عنوان کرده «شنیده شده امروز شورای عالی کار با دستور جلسه‌ای نامعلوم در حالی قرار است برگزار شود که من به عنوان یکی از نمایندگان کارگران اکنون در محل کارم واقع در کنگان حضور دارم. تاکید می‌کنم موضع این جانب و بیش از ۱۰۰ هزار کارگری که از پویش «حداقل دستمزد ۱۵ میلیونی» حمایت کردند، تغییری نکرده است».

در این پویش آمده؛

هدف این پویش اعتراض کارگران به رویه فعلی در تعیین حداقل دستمزد، یعنی نادیده گرفتن «سبد معیشت خانوار» است که در سال ۱۴۰۲ منجر به فاجعه دستمزد ۵ میلیون و ۳۰۸ هزار تومانی شد.

کارگران ایران با ۶ سال ثابت ماندن حداقل دستمزد در دوران سخت جنگ تحمیلی هزینه اقتصادی قابل توجهی پرداخت کردند؛ اگرچه قرار بود فاصله بین مزد و افزایش سرسام‌آور هزینه‌های زندگی در دوران جنگ، طی مدت کوتاهی پس از آن جبران شود، اما تمام دولت‌های پس از جنگ به وسع خود به این فاصله افزودند؛ به طوری که امروز جبران فاصله بین حداقل دستمزد و هزینه‌های زندگی، صرفاً با معیار قرار دادن نرخ تورم عملاً ممکن نیست.

در این شرایط اجرای بند ۲ ماده ۴۱ قانون کار برای خروج از بن‌بست کنونی ضروری است؛ این بند زمین‌مانده تصویب حداقل دستمزد سالانه را مشروط به تأمین «معیشت خانواده» می‌داند. آخرین محاسبات رقم این سبد در سال جاری را بیش از ۲۲ میلیون تومان نشان می‌دهد.

با توجه به ناممکن بودن جبران آنی فاصله حداقل مزد و سبد معیشت، این پویش در قدم اول به دنبال تصویب رقم ۱۵ میلیون تومان به‌عنوان حداقل دستمزد ۱۴۰۳ است. این مبلغ با توجه به تورم کمرشکن سال گذشته و مهم‌تر از آن، تورم قابل پیش‌بینی امسال، تنها یک گام اولیه برای نزدیک‌تر کردن حداقل دستمزد به سبد معیشت در سال‌های آینده خواهد بود.

در حال حاضر به دلیل برتری تعداد اعضای دولتی و کارفرمایی به نسبت نمایندگان کارگری، شورای‌عالی کار یک نهاد سه‌جانبه‌ی صنفی نیست و آن طور که در سال‌های گذشته مشاهده شد، مصوبه دستمزد حتی بدون امضای نمایندگان کارگران، صرفاً بر اساس قدرت سیاسی طرف مقابل به تصویب رسیده است.

پویش اجتماعی «حداقل دستمزد ۱۵ میلیونی» اعتراضی مسالمت‌آمیز و مدنی است تا با فراخواندن مخاطبان مصوبه مزدی در سراسر کشور، فرصتی برای اتحاد نیروی کار ایران و افزایش توان چانه‌زنی نمایندگان کارگران در مذاکرات تعیین دستمزد ۱۴۰۳ فراهم کند.

گفتنی است، در ساعت‌های پایانی سال گذشته حداقل دستمزد ۱۴۰۳ جامعه کارگران بدون امضا نمایندگان جامعه کارگری و با امضا نمایندگان دولت و جامعه کارفرمایی مصوب و اعلام شد. در این خصوص رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران گفت، افزایش ۳۵ درصدی حداقل مزد کارگران در سال ۱۴۰۳ با احتساب کسورات، فقط قریب ۴۰ درصد معیشت کارگران را پوشش خواهد داد.

کد خبر 6079010

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • امید مختاری IR ۱۶:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۷
      2 1
      باید حقوق گارگران افزایش پیدا کند و در حال حاضر حقوق در پایین ترین سطح میباشد .حقوق ۱۵ میلیون تومانی نیز پایه حداقل میباشد و شرایط اقتصادی برای فشار کمتر به دولت در نظر گرفته شده است .
      • اکبر IR ۱۳:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۸
        1 1
        فکر پرداخت نرخ بیمه، این افزایش حقوقهای بالا را کرده اید؟
    • تقوی. شیراز IR ۱۷:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۷
      1 0
      گوش اگر گوش وزیر کار و ناله اگر ناله کارگر است آنچه به نتیجه نرسد فریاد است.و مجددأ خواهندگفت حقوق کارگر عامل تورم است به کارگر حقوق حقه اش را ندهیم تا ارزانی بشود. زهی خیال باطل. حالا ببینیم قدرت استدلال و دفاع از مظلوم نمایندگان مجلس توانایی دفاع از کارگر را دارد یا نه!!؟،😨
    • IR ۱۹:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۷
      13 0
      چه کارگر چه کارمند و بازنشسته تورم پونصد درصدی رو تحمل کردند با ۲۰ ۳۰ عیچی جبران نمیشه
    • علی IR ۱۹:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۷
      12 0
      حقوق کارگران سایرسطوح مزدی باید ۴۵درصد افزایش یابد، یعنی لااقل به اندازه افزایش حقوق کارمندان دولت.
    • علی IR ۱۹:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۷
      15 0
      حقوق کارگران سایرسطوح مزدی باید ۴۵درصد افزایش یابد، یعنی لااقل به اندازه افزایش حقوق کارمندان دولت.
    • بازنشسته IR ۲۱:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۷
      2 0
      حق ویزیت پزشکان 48درصداضافه شده پول اینترنت 40درصداضافه شده حقوق بازنشسته وکارگرکه اکثریت جامعه تولیدات را انجام میدهند20درصد حداقل خرج ودخل را با هم تناسب کنید شیرخشک از پارسال تا امروز200درصدگران شده پوشک بچه همینطورنواربهداشتی تعدادکم کردن 70درصدگران کردن خب همین کارگروبازنشسته بایداجناس ر
    • محمد IR ۲۱:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۷
      2 0
      این فاجعه غیر قابل قبول است.
    • محمد IR ۲۱:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۷
      9 0
      این فاجعه غیر قابل قبول است.
    • Fsjsh IR ۲۱:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۷
      2 0
      فرهنگی با ده تومن حقوق دو سال سابقه هیچ مزایای جانبی هم نداریم عیدی هم دو تومن میگیریم واقعا دیگه خسته شدیم خدایا خودت این اوضاع رو تغییر بده
    • احمد رضا مکتوبیان IR ۲۲:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۷
      9 0
      به زور حقوق کارگران 15 میلیون تومان اعلام کرده اند 15 میلیون تومان به اضافه 65 درصد به حقوق کارگران اضافه شود در کل 24 میلیون تومان واریز شود
    • محمد IR ۲۲:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۷
      5 0
      اصلا قانون نوشته باید حداقل دستمزد بیشتر از تورم باِلا بره بیفته اینا خودشون تورم 46 درصد که هممون میدونیم خیلی بیشتره ولی ابنا کمتر از تورم بالا بردن یعنی 35 درصد
    • محمد خسروی IR ۰۰:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۸
      6 0
      واقعا سلام به همه اقشار مختلف جامعه کارگری. واقعا دست همه کسانی که در تلاشند تا کانون گرم خانواده های کارگری از هم بپاشه، درد نکنه. ممنون که زحمت می کشند و با کوچیک کردن سفره این قشر زحمت کش، سعی بر تیشه را محکم تر زدن دارند. دعاگوی همه عزیزان چه دولت مردان و چه کارفرمایان عزیز هستیم.
    • علی IR ۰۰:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۸
      4 1
      خاک تو سرتون حقوق کارگران همسان‌سازی بازنشستگان توچندین سال نتوانستید سر سامان بدهید
    • کارگر IR ۰۱:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۸
      5 0
      فعلا دولت و مجلس هر دو دارن از یک کیسه میخورن ؟؟؟وای به حال کارگر که من باشم !!!!!!
    • محمد علی زاده IR ۰۴:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۸
      7 1
      باسلام من فقط چند خط می نویسم فقط همین را می دانم چراغ ظلم تا صبح نمی سوزد بالاخره آه کارگر دامنه اون کسانی را که دست اندازی می کنند می گیرد وپشت پرده همه چیز مشخص می شود واین بی عدالتی کارگر قراردادی ورسمی که بین چهل تا پنجاه میلیون حقوق می گیرنداقایان رسمی بالاخره درست می شود اگر مافیا قدرت بگذارن
    • م ع IR ۰۴:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۸
      4 0
      امیدوارم قانونی بیاید که در ایران از آن مقام بالا تا کارگران زحمت کش این مرز وبوم همه یک حقوق خوب را بگیرند واین بی عدالتی پایان یابد
    • حسین IR ۰۵:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۸
      4 0
      سلام واقعا وضع اقتصادی حقوق بگیر خرابه مخارج زندگی منجر به ازهم پاشیدگی خانوادها شده ایا واقعا دولتمردان به این امر واقف نیستند!!!