۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۱:۰۹

فرشیدی عنوان کرد؛

ماموریت ویژه وزارت بهداشت در اجرای قانون جوانی جمعیت

ماموریت ویژه وزارت بهداشت در اجرای قانون جوانی جمعیت

معاون بهداشت وزارت بهداشت، به تشریح دستاوردهای وزارت بهداشت در حوزه جوانی جمعیت پرداخت.

به گزارش خبرنگار مهر، حسین فرشیدی، روز شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ در نشست خبری هفته جوانی جمعیت که در سالن کنفرانس وزارت بهداشت برگزار شد، گفت: حدود دو سال از زمان اجرای قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده می‌گذرد. بررسی‌ها بیانگر این است که تمامی معاونت‌های وزارت بهداشت در اجرای قانون جوانی جمعیت نقش‌آفرینی کرده‌اند.

وی با بیان اینکه قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده ۷۳ ماده دارد، افزود: ۴۳ ماده از مجموع ۷۳ ماده قانون جوانی جمعیت بر عهده وزارت بهداشت است. ارتباط وزارت بهداشت با ۴۳ ماده قانون جوانی جمعیت به این معنا است که وزارت بهداشت در حوزه جوانی جمعیت در کانون توجه قرار گرفته و مأموریت ویژه دارد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت، با عنوان این مطلب که میزان زایمان سوم مادران از ۱۶ درصد در سال ۹۸ به ۱۸.۹۷ درصد در سال ۱۴۰۲ رسیده است، گفت: زایمان چهارم نیز از ۵ درصد به حدود ۷ درصد افزایش یافته است.

فرشیدی افزود: تکالیف وزارت بهداشت در حوزه سلامت و آموزش مشخص بوده و بیش از ۹۵ درصد از وظایف خود را در بحث قانون جوانی جمعیت اجرایی کرده است.

وی ادامه داد: آمار و ارقامی در مورد فرآیندهای ژنتیکی در موالید نداریم و افزایش تولد فرزندان معلول و مبتلا به بیماری‌ها شایعه بوده و نوزادان در بدو تولد تحت غربالگری بیماری‌ها قرار می‌گیرند.

فرشیدی در پاسخ به اینکه آیا کشور در چاله جمعیتی قرار دارد، افزود: هنوز رشد جمعیت را در کشور داریم و زمان برای رشد باروری را از دست نداده‌ایم؛ بر این اساس می‌توان گفت که در چاله جمعیتی قرار نداریم.

در ادامه، صابر جباری رئیس مرکز جوانی جمعیت وزارت بهداشت گفت: وزارت بهداشت طی سال گذشته به عنوان برترین سازمان در حوزه جوانی جمعیت انتخاب شد.

وی درباره ساختار شبکه بهداشتی کشور در حوزه باروری، افزود: ۳۲ هزار بهورز در مناطق روستایی و شهری به ارائه خدمات سلامت می‌پردازند. همچنین ۲۲ هزار مراقب سلامت در حوزه شهری به ارائه خدمات باروری مشغولند.

به گفته جباری، ۱۳ هزار و ۸۰۹ ماما از مجموع بهورزان و مراقبان سلامت در شبکه نظام سلامت حضور دارند.

رئیس مرکز جوانی جمعیت وزارت بهداشت ادامه داد: ۱۰ هزار و ۲۰۰ ماما در بلوک‌های زایمان مشغول فعالیت هستند. همچنین ۲ هزار و ۸۶ متخصص زنان در بخش دولتی و ۶ هزار و ۶۸۹ نفر در بخش خصوصی مشغول خدمت هستند.

وی با اشاره به اینکه در زمینه خدمات باروری سالم ۱۱۳ عنوان خدمت به صورت رایگان در شبکه بهداشت به مادران ارائه می‌شود، افزود: شاخص‌های مراقبت‌های پیش از باروری و حین باروری در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ روند افزایشی داشته است.

جباری با اشاره به اینکه در زمینه فعالان جمعیتی هیچ اقدامی صورت نگرفته بود ولی هم اکنون ۴۴۴ گروه مردمی در زمینه جوان سازی جمعیت فعالیت دارند، گفت: شاهد رشد بیش از ۴ برابری دریافت کنندگان آموزش ضمن خدمت قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و رشد ۸۰ درصدی پژوهش‌های جمعیت محور در کشور هستیم.

رئیس مرکز جوانی جمعیت وزارت بهداشت درباره فریز تخمک زنان مجرد کمتر از ۳۰ سال، افزود: فریز تخمک برای زنان مجرد زیر ۳۰ سال که مبتلا به بیماری از جمله سرطان هستند، انجام می‌شود و آئین‌نامه آن در حال تدوین است. بر اساس برنامه هفتم توسعه، وزارت بهداشت مکلف شده برای دختران مجرد زیر ۳۰ سال آئین‌نامه فریز تخمک را تدوین کند. این موضوع برای برخی از گروه‌ها از جمله افرادی که دچار سرطان هستند و شیمی درمانی می‌شوند و ممکن است در آینده امکان تولد فرزند نداشته باشند، قابل انجام است و هزینه‌های آن توسط بیمه باید پوشش داده شود تا افرادی که در شرایط جسمانی خاصی قرار دارند از این خدمات بهره‌مند شوند.

کد خبر 6102875

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha