۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۳:۰۴

پرواز بویینگ از لندن تا نیویورک با سوخت پاک

پرواز بویینگ از لندن تا نیویورک با سوخت پاک

یک هواپیمای تجاری بویینگ ۷۸۷ از لندن تا نیویورک را با سوخت هوانوردی حافظ محیط زیست پرواز کرد و ۹۵ تن در انتشار دی اکسید کربن صرفه جویی کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اینترستینگ انجینرینگ، عملیات پرواز Flight۱۰۰ شرکت ویرجین آتلانتیک با ۱۰۰ درصد سوخت هوانوردی حافظ محیط زیست انجام شد. نتایج حاکی از آن است که این پرواز از انتشار ۹۵ تن دی اکسید کربن جلوگیری کرده است. همچنین شرکت اعلام کرد سوخت هوانوردی حافظ محیط زیست(SAF) را می توان به طور ایمن و بدون نیاز به زیرساخت های مخصوص استفاده کرد. این امر به کاهش قابل توجه انتشار گازهای گلخانه ای منجر می شود.

در این پرواز هیچ تغییری در موتور، بدنه هواپیما یا زیرساخت سوخت ایجاد نشد و پرواز با استانداردهای ایمنی تجاری انجام شد.

ویرجین آتلانتیک یک هواپیمای بویینگ ۷۸۷ با موتورهای Trent ۱۰۰۰ رولز رویس را به کار گرفت که از فرودگاه هیترو لندن به جی اف کی نیویورک پرواز کرد. همچنین این نخستین هواپیمای تجاری جهان بود که با ۱۰۰ درصد سوختSAF بر فراز اقیانوس آتلانتیک پرواز کرد.

نتایج پرواز به تازگی منتشر شده و نشان می دهد SAF انتشار گازهای گلخانه ای غیر از دی اکسید کربن را تا ۴۰ درصد کاهش داده است.

به گفته شرکت استفاده از SAF تاثیر قابل توجهی روی کیفیت هوای محلی در فرودگاه ها دارد. همچنین این پرواز نشان دهنده بهبود کلی فرایند مصرف سوخت SAF است.

هم اکنون SAF کمتر از ۰.۱ درصد از سوخت جتی را تشکیل می دهد که در سراسر جهان برای پروازها به کار می رود. براساس استانداردهای فعلی می توان از ترکیب ۵۰ درصد SAF در موتورهای جت تجاری به کار برد اما ماموریت Flight۱۰۰ نشان داد چالش ارتقای تولید مربوط به سیاست گذاری و سرمایه گذاری است.

SAF به کار رفته در Flight۱۰۰ ترکیبی دوگانه داشت که ۸۸ درصد HEFA (استرها و اسیدهای چرب هیدروفرآوری شده) و ۱۲ درصد SAK (نفت سفید آروماتیک مصنوعی) را شامل می شود. HEFA از چربی های دور ریز و از سوی دیگر SAK از دورریز شکرهای گیاهی تامین می شود. SAK در ترکیب۱۰۰ درصدیSAF نیاز است.

کد خبر 6104057

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha