۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۹:۱۴

اقبالی مطرح کرد؛

لزوم مواجهه هوشمندانه با بی‌حجابی در لایحه حجاب

لزوم مواجهه هوشمندانه با بی‌حجابی در لایحه حجاب

یک جامعه‌شناس فرهنگی و پژوهشگر حوزه خانواده گفت: رویکرد پلیسی، با چالش‌های امروز رسانه‌ای کارآمدی لازم را ندارند و لایحه حجاب باید مواجهه هوشمندتری با بی حجابی اتخاذ کند.

به گزارش خبرنگار مهر، ابوالفضل اقبالی جامعه‌شناس فرهنگی و پژوهشگر حوزه خانواده در نشست «عفاف و حجاب؛ الزامات همسویی در حکمرانی» گفت: حاکمیت امروز در مساله حجاب دو چالش دارد. یکی تحولات پوشش است که در بیش از سه دهه به صورت خیلی نرم در زیر لایه‌های اجتماعی و فرهنگی اتفاق می‌افتد و مسئله حجاب به عنوان عرفی است.

وی افزود: در واقع بخواهیم به عنوان آمارها و پژوهش‌ها نگاه بکنیم بدنه اصلی جامعه در این دسته‌بندی می‌گنجند. یعنی حدود ۵۵ درصد واجد حجاب عرفی‌هستند. یعنی نه کشف حجاب کرده‌اند و نه محجبه‌اند.

اقبالی در ادامه گفت: یک چالش دیگر که در کمتر از یک دهه اتفاق افتاده، کشف حجاب و اساساً فعالیت سیاسی در حوزه حجاب است که ما با یک پروژه طرف هستیم و طرف مقابل حجاب را به عنوان سوژه مد نظر دارد. در این تقابل بی‌حجابی و بدن نمایی، را به عنوان پرچم خود و نماد سیاسی خود و نماد مقابله با نظام جمهوری اسلامی مطرح می‌کند.

این پژوهشگر حوزه خانواده اظهار داشت: این مساله راهکارهای دفعی نیاز دارد. یعنی برخلاف طبقه عرفی که باید حوصله، تدبیر و صبر در مورد آن‌ها به کار گیریم با این گروه باید خیلی قاطع برخورد کنیم. پدیده کشف حجاب سیاسی اقلیت است که بیشتر تهران درگیر آن است. آن هم نه همه بخش‌هایش. مسئله‌ای است که خودش را در حوزه‌های دیگر بسط می‌دهد لذا یک تدبیر دفعی، موقتی و زود بازده می‌خواهد.

وی افزود: در مواجهه با این مساله دو رویکرد در حاکمیت داریم. برخی مواجهه سخت کف خیابانی و گشت ارشادی را پیشنهاد می‌دهند چون هیچ راهکار دیگری نداریم و باید در خیابان با آنها درگیر و رو در رو شد، رویکردی که شاید طرح نور از آن بیرون می‌آید. یک رویکرد دیگر که مواجهه هوشمندتری را می‌طلبد و معتقد است که رویکرد پلیسی، با چالش‌های امروز رسانه‌ای کارآمدی لازم را ندارند. شاید لایحه حجاب، بارزترین بخش این رویکرد باشد. اگر به عنوان یک لایحه لحاظ شود برای جامعه امروز کارآمدتر است.

اقبالی در ادامه اظهار داشت: حجاب شرعی باید ملاک باشد اما عدول از حجاب شرعی سطوح مختلفی دارد. اما اینکه الان ۵ درصد جامعه شما یک سطحی از بدن نمایی را عرضه کرده است، با ساز و کارهای قبلی نمی‌توان این مسئله را حل کرد. باید یک قانون جدید یا یک بازنویسی با هدف تشدید مجازات این دسته وجود داشته باشد. باید یک ساز و کارهای جدیدتری را به قانون اضافه کنیم که سطوح مختلف عدول از حجاب شرعی را شامل شود.

وی با اشاره به اینکه مساله حجاب بار مسئولیتی بر دوش نظام اسلامی گفت: مواجهه با این مساله از جنس رفع موانع زیست عفیفانه و زمینه سازی برای آن است. نمی‌شود با پول دستگاه‌ها و نهادهای انقلابی فروشگاه‌های بزرگ تأسیس شود و مانتوها و شلوارهای پاره فروخته شده و همین‌طور با فردی که آن را خریده برخورد شود.

اقبالی در پایان با تاکید بر مساله حجاب سیاسی بیان کرد: این مساله یک پروژه سازماندهی شده و آگاهانه است که دارد مرزهایش را گسترش می‌دهد. مصرف مشروب امروز در جامعه علنی نیست اما ممکن است می‌گساری چند سال دیگر تبدیل به یک مسئله عادی شود، مسئله سگ گردانی نیز همین‌طور است. وقتی هیچ واکنشی به آنها نشان نمی‌دهیم بعدها می‌تواند جزو مسائل اجتماعی شود.

کد خبر 6105867

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • IR ۲۲:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
      0 0
      بحث اول لایحه حجاب ذائقه سازی و فرهنگ است . گسترش دادن این مباحث و حرکت مداوم در ان باعث رسیدن به نتیجه مطلوب می شود . یعتی گشت نور یا طرح جریمه ها برای جلوگیری اول است . روند کار را فقط از نتایج بخش فرهنگ و ذائقه می شود پیگیری کرد