۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۴:۵۶

۵ میلیون دلارصرفه‌جویی ارزی با تولید «شیر کنترل کننده روغن» خودرو

۵ میلیون دلارصرفه‌جویی ارزی با تولید «شیر کنترل کننده روغن» خودرو

معاون علمی رئیس‌جمهور از خط تولید قطعه شیر کنترل کننده روغن (OCV) مورد استفاده در خودروهای مجهز به سامانه CVVT که توسط یک شرکت دانش‌بنیان در استان قزوین راه اندازی شده است، بازدید کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، روح الله دهقانی معاون علمی رئیس جمهور در آخرین بخش سفر به استان قزوین با حضور در شهرک صنعتی کاسپین از خط تولید قطعات خودرویی و بخش تست و آزمون شرکت شایگان بازدید کرد.

شیر کنترل کننده عملکرد CVVT موسوم به OCV (Oil Control Valve)یکی از تولیدات این شرکت است که نقش کلیدی را در عملکرد صحیح سامانه زمانبندی متغیر سوپاپ (CVVT) در خودروهای مجهز به این سامانه، ایفا می‌کند.

شیر کنترل کننده روغن از یک سلونوئید تشکیل شده است که دارای یک سیم پیچ می‌باشد و مسیر روغن برای تغییرات میل بادامک را کنترل می‌کند

سامانه زمان بندی متغیر هم در تنظیم زمان باز و بست سوپاپ‌های دود و هوای موتور خودرو نقشی مهم و راهبردی ایفا می‌کند.

نیاز سالیانه کشور به OCV به طور میانگین ۷۰۰ هزار عدد است و با توجه به این‌که این قطعه در داخل کشور تولید نمی‌شود، شرکت شایگان تنها سازنده این قطعه در کشور به شمار می‌رود.

در حال حاضر شرکت شایگان با تولید ۱۵۰ هزار عدد قطعه OCV موفق شده است بیش از ۲۰ درصد نیاز صنعت خودروی کشور به این قطعه را تأمین کند.

از دیگر توانمندی‌های این شرکت می‌توان به ساخت دستگاه تست عملکرد و دوامی برای صحه گذاری این قطعه و تولید قطعات زیر مجموعه این قطعه با دقت میکرونی اشاره کرد.

متخصصان شرکت شایگان همچنین امکان تست قطعه را توسط دستگاه‌های تست ساخته شده در این شرکت فراهم کرده‌اند؛ دستگاه‌هایی که با فناوری بومی طراحی و تولید شده و از قابلیت ارتقای کیفیت و بهینه‌سازی در تمام اجزا برخوردار هستند.

تولیدات شرکت شایگان برای ۲۵ نفر از دانش‌آموختگان دانشگاه و متخصصان به صورت مستقیم، ۱۰ نفر غیر مستقیم و ده‌ها شغل مرتبط با این حوزه ایجاد کرده است.

تولید این محصول دانش‌بنیان ضمن برخورداری از ظرفیت صادراتی در صورت افزایش فضا و سرمایه، زمینه را برای صرفه جویی پنج میلیون دلاری در سال فراهم کرده است.

قطعه OCV در حال حاضر در خط تولیدی به مساحت ۲۰۰ متر مربع تولید می‌شود و ظرفیت تولید با فضای در حال حاضر ۱۵۰ هزار عدد در سال است.

شرکت شایگان از دو بخش تجهیز سازی و تولید تشکیل شده است که بخش تجهیز سازی در حوزه ساخت دستگاه‌های تست و آزمون و عملکرد دوام مشغول فعالیت می‌کند. بخش تولیدی در تولید شیرهای برقی، دامپ، سلونوئید، OCV و رله های SSR فعالیت می‌کند.

کد خبر 6107453

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha