۴ خرداد ۱۴۰۳، ۴:۳۳

سخنگوی ریاست جمهوری روسیه:

در این برهه دشوار در کنار ایران ایستاده ایم

در این برهه دشوار در کنار ایران ایستاده ایم

سخنگوی ریاست جمهوری روسیه در سخنانی تاکید کرد که در این برهه دشوار در کنار ایران ایستاده ایم.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، «دمیتری پسکوف»، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه در سخنانی با اشاره به حادثه شهادت آیت الله رئیسی در سقوط بالگرد، تاکید کرد که ایران شریک روسیه است و ما در این برهه دشوار در کنار این کشور ایستاده‌ایم.

به گفته سخنگوی ولادیمیر پوتین، از سوی رهبری ایران اجماع نظر کامل وجود دارد که روابط ایران و روسیه باید در مسیر توسعه قرار داشته باشد.

پسکوف همچنین با انتقاد از رویکرد آمریکا و برخی کشورها غربی گفت که برخی نمایندگان کنگره آمریکا مصرانه هیزم بر آتش درگیری اوکراین می‌ریزند و غرب با جدیت در حال افزایش سطح تنش است و این یک رویکرد و موضع غیر مسئولانه است.

پسکوف این را نیز افزود که روسیه عملیات نظامی ویژه را تا زمان دستیابی به تمامی اهداف خود، ادامه خواهد داد و ارسال تسلیحات به اوکراین تنها سرنوشت اوکراینی‌ها را سخت‌تر کند، این موضعی غیرمسئولانه و خطرناک است.

از زمان درگذشت آیت الله رئیسی، رئیس جمهور ایران، مقامات روس در مقاطع مختلف همدردی و همراهی خود را با ایران اعلام کرده‌اند. دو روز پیش نیز، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه روز چهارشنبه با حضور در اقامتگاه سفیر ایران در مسکو به مقام شامخ شهید سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور فقید ایران ادای احترام کرده بود. بر اساس اعلام خبرگزاری تاس، وزیر خارجه روسیه با حضور در سفارت ایران در مسکو، دفتر یادبود شهدای سانحه هوایی را امضا و به رئیس جمهور و وزیر امور خارجه فقید ایران ادای احترام کرد.

پیشتر نیز، «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه از آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور فقید ایران به عنوان شریک قابل اعتماد که همیشه به قول خود عمل می‌کرد، یاد کرده بود. پوتین همزمان با ستایش شهید رئیسی، از رئیس مجلس نمایندگان روسیه خواسته بود تا در مراسم یادبود رئیس جمهور ایران شرکت کرده و پیام همدردی ویژه ریاست جمهوری روسیه را به مقامات رسمی در تهران ابلاغ کند و هیئت روسیه نیز در مراسم تشییع آیت الله رئیسی در تهران شرکت کردند.

خبرگزاری‌های روسی نیز به نقل از ولادیمیر پوتین درباره رئیس جمهور ایران نوشتند: «او (رئیس جمهور ایران) واقعاً یک شریک قابل اعتماد بود، مردی که از خودش مطمئن بود و در راستای منافع ملی عمل می‌کرد.»

پوتین درباره شهید رئیسی افزوده بود: «البته او (رئیس جمهور فقید ایران) مرد حرفش بود و همیشه کار کردن با او خوب بود. منظور من این است که اگر ما در مورد چیزی به توافق رسیدیم، می‌توانستیم مطمئن باشیم که توافق انجام می‌شود.»

پیش از این، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه روز دوشنبه نیز در تماس تلفنی با معاون اول رئیس جمهور، شهادت رئیس جمهور فقید ایران را تسلیت گفته و بر ادامه راه او در توسعه روابط صمیمانه دو کشور تاکید کرده بود. ولادیمیر پوتین، در این ارتباط تلفنی عمیق‌ترین تسلیت خود را نثار رهبر معظم انقلاب و همه مردم ایران کرد و خطاب به مخبر اظهار داشت: جنابعالی در جریان هستید که از روز گذشته تمام تلاش خود را به کار گرفتیم تا برای نجات زندگی ایشان کمک کنیم اما متأسفانه فاجعه زودتر اتفاق افتاده بود.

پوتین تاکید کرده بود: من شخصاً و از نزدیک آقای رئیسی را می‌شناختم و هم اکنون شخصاً ایشان را از دست داده‌ام. بدون شک ایشان یک وطن دوست واقعی بود که کشورش را بسیار دوست می‌داشت و ما نیز یک دوست و متحد معتبر را از دست دادیم.

رئیس جمهور روسیه با اشاره به اینکه ایران از این روزهای سخت نیز عبور خواهد کرد، بر ادامه راه رئیس جمهور شهید ایران در توسعه روابط فیمابین تاکید کرده بود.

کد خبر 6117223

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha