۱۱ خرداد ۱۳۸۷، ۱۲:۴۱

وزیر بهداشت عنوان کرد:

افزایش تعداد مقالات ما را سرگرم نکند/ کمبود اعتبارات نباید مانع رشد علمی شود

افزایش تعداد مقالات ما را سرگرم نکند/ کمبود اعتبارات نباید مانع رشد علمی شود

وزیر بهداشت با تأکید بر این نکته که کمبود اعتبارات نباید در مقابل حرکت پرشتاب علمی کشور قرار گیرد، گفت: کمبود اعتبار پژوهشی وجود دارد اما با همین منابع محدود نیز می توان به فعالیت های بهتری اقدام و در افق های نوآوری حرکت کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر کامران باقری لنکرانی امروز در نشست معاونین پژوهشی دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور در دانشگاه علوم پزشکی تهران بر لزوم ارتباط بیشتر با مبانی معرفتی، توسعه علوم بین رشته ای و اثرگذاری علوم انسانی در پزشکی تأکید کرد و افزود: معاونین پژوهشی فضای لازم را برای ایده پردازی در حوزه سلامت برای نخبگان و اندیشمندان دانشگاههای علوم پزشکی فراهم بیاورند.

وزیر بهداشت از ابلاغ آئین نامه ارتقاء اعضای هیئت علمی در روزهای آینده به دانشگاههای علوم پزشکی خبر داد و گفت: با توجه به اینکه نیاز بود با برخی از دستگاهها در زمینه آئین نامه ارتقاء اعضای هیئت علمی تعامل وجود داشته باشد، این کار به اتمام رسیده و به زودی به نتیجه می رسد.

وی با اشاره به نیازمندی کشور به عرصه های پژوهشی جدید در حیطه شاخصهای سلامت یادآور شد: بسیاری از شاخص های سلامت در کشور ما رشد داشته اما هنوز دسترسی به این شاخصها برای تمامی مردم کشور از یکسانی و همگونی برخوردار نیست و اینکه چگونه عدالت در دسترسی به این شاخصها برای همه فراهم شود باید با دید نوآورانه حل شود و نیازمند پژوهش های جدی در این زمینه است.

لنکرانی بر تقویت علوم پایه و توجه به نقش این علوم در توسعه علمی کشور تأکید و خاطرنشان کرد: در این میان باید توجه داشته باشیم که به صورت واقعی به علوم پایه بپردازیم و در این زمینه تنها به جمع آوری داده ها و نمونه های متعدد و پردازش آن توسط دیگران اکتفا نکنیم.

وی افزود: مراکز تحقیقاتی که تعداد زیادی مقاله به چاپ می رسانند اما هیچ کدام از این مقالات به استفاده تحلیلی، مداخله ای و کاربردی نیانجامد، دچار ضعف نگاه مسئله محور به علوم پایه هستند چرا که علوم پایه نوآوری مبنایی به همراه دارد اما باید در این زمینه به مشکلات کشور نیز توجه کرد.

وزیر بهداشت از دانشگاههای علوم پزشکی که با وجود دارا بودن دانشجویان دوره های تحصیلات تکمیلی خود را نیازمند نیروهایی خارج از دانشگاه برای رفع مشکلات می دانند، انتقاد کرد و افزود: ما در وزارت بهداشت قصد نداریم که خود را با افزایش تعداد مقالات و طرحهای پژوهشی سرگرم کنیم و در نهایت متوجه شویم که میان آنچه در مقالات اتفاق افتاده و عالم خارج ارتباطی وجود نداشته است.

وی گفت: تحقیقات مبتنی بر سلامت نیازمند پیگیری جدی تری است و در ایجاد و توسعه مراکز تحقیقاتی تجهیز صرف آن نباید مدنظر قرار گیرد بلکه معاونت های پژوهشی باید فضایی را ایجاد کنند که با انگیزه کافی، مراکز تحقیقاتی را به سوی حل مشکلات جاری سوق دهند.

لنکرانی وجود باور حل مشکل و اثرگذاری در نظام سلامت را وظیفه معاونین پژوهشی دانشگاههای علوم پزشکی برشمرد و گفت: ما کشوری هستیم که با تهدید مواجه ایم و از رشد علمی ما هیچ حمایتی صورت نمی گیرد.

وی بر لزوم تأکید بر نگرش دولت اسلامی در بخش تحقیقات اشاره کرد و گفت: ما در پایان دهه سوم انقلاب اسلامی به سوی نوآوری و شکوفایی گام برداشته ایم و آرمانگرایی اسلامی نیز باید در همه فعالیتها اعم از فعالیتهای پژوهشی اثرگذار باشد. 

کد خبر 692794

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha