۲۱ خرداد ۱۳۸۷، ۱۵:۳۹

فیلمساز سیاهپوست ایستوود را به نژادپرستی متهم کرد

فیلمساز سیاهپوست ایستوود را به نژادپرستی متهم کرد

با رسیدن مشاجره لفظی میان دو نفر از شناخته‌شده‌ترین فیلمسازان هالیوود به مرحله‌ای تازه، اسپایک لی اظهار نظرهای هفته قبل کلینت ایستوود را میراث تلخ دوران برده‌داری دانست.

به گزارش خبرنگار مهر، گاردین اعلام کرد ایستوود جمعه پیش در واکنش به صحبت‌های همکار سیاهپوست خود در جشنواره کن که از غیبت سربازان سیاه‌پوست در دو فیلم‌ "پرچم‌های پدران ما" و "نامه‌هایی از ایوو جیما" او انتقاد کرده بود، فیلم‌های خود را به لحاظ تاریخی درست دانست و گفت لی باید "دهان خود را ببندد".



صحنه‌ای از فیلم "پرچم‌های پدران ما"

به دنبال اظهار نظرهای ایستوود در روزنامه گاردین که بازتابی گسترده داشت، لی در پاسخ به ایستوود 78 ساله که پنج جایزه اسکار در کارنامه دارد یادآوری کرد آنها دیگر "در یک کشتزار" نیستند. اشاره لی به دوران برده‌داری و زمانی است که برده‌ها برای کار در کشتزارهای متعلق به سفیدپوستان در خانه‌های محقر و مخصوص برده‌ها نزدیک خانه اربابان نگهداری می‌شدند.

لی که سازنده فیلم‌های مطرح چون "کار درست را انجام بده" و "مالکوم ایکس" است و دو بار نامزد اسکار شده، درام جنگی "معجزه در سینت آنا" را آماده نمایش دارد که در آن نقش سربازان آمریکایی آفریقایی در ایتالیای دوران جنگ جهانی دوم مورد تاکید قرار گرفته است.

فیلمساز سیاه پوست در گفتگو با abcnews.com، در پاسخ به ایستوود گفت: اول از همه بگویم این مرد پدر من نیست و ما در یک کشتزار نیستیم. او کارگردانی بزرگ است. او فیلم‌های خودش را می سازد و من فیلم های خودم را، اما این حرف که "آدمی مثل او باید دهان خود را ببندد" ... دست بردار کلینت، دست بردار. او درست مثل یک پیرمرد عصبانی شده است .

ایستوود در گفتگو با گاردین به این نکته اشاره کرده بود که در نبرد ایوو جیما در جنگ جهانی دوم تنها یک گروه کوچک از سربازان سیاهپوست به منطقه اعزام شدند که آنها نیز بخشی از یک کارخانه مهمات‌سازی بودند. او در عین حال گفت: داستان این است که سیاهپوستان در برافراشته شدن پرچم آمریکا در ایوو جیما و عکس معروف آن واقعه نقش نداشتند.

بازیگر قدیمی در عین حال به طعنه درباره پروژه جدید خود "عامل انسانی" که درباره آفریقای جنوبی پس از آپارتاید است، گفت: قرار نیست در این فیلم نلسن ماندلا را سفیدپوست نشان دهم. لی در گفتگوی جدید خود بار دیگر حضور سربازان سیاهپوست را در نبرد معروف جنگ جهانی دوم مورد تاکید قرار داد و گفت آنها در دو فیلم ایستوود حتی یک ثانیه نیز حضور ندارند.

کارگردان معروف با به میان کشیدن مدارک خود از دانشگاه‌های آتلانتا و نیویورک گفت: من از خودم حرف در نمی‌آورم. من تاریخ را می‌شناسم. من دانشجوی تاریخ هستم و تاریخ هالیوود و نادیده گرفته شدن نقش یک میلیون آمریکایی آفریقایی‌تبار حاضر در جنگ جهانی دوم، در این سیستم را می‌شناسم. عزیزم، همه چی جان وین نبود.

کارگردان معروف در عین حال ایستوود را به نادیده گرفتن منتقدانی متهم کرد که زمان نمایش فیلم "پرچم‌های پدران ما"، غیبت سربازان سیاه‌پوست را در فیلم او زیر سوال برده بودند. تامس مکفیتر گروهبان تفنگدار نیروی دریایی آمریکا یکی از صدها سرباز سیاه‌پوست حاضر در نبرد جزیره ژاپنی بود که 35 روز ادامه داشت.

لی گفت: در تمام فیلم‌هایی که درباره نبرد ایوو جیما ساخته شده، حتی یک چهره سیاه نمی‌بینید. قوز بالا قوز است. حس می‌کنم نادیده گرفته شده‌ام، به من توهین شده یا با من بدرفتاری کرده‌اند، اما چه کار می‌شود کرد؟ ما در آمریکا هنوز با نیروی نهفته و قوی دیدگاه‌های نژادپرستانه و دیوانه‌وار روبرو هستیم.

مکفیتر که بعدها ستوان شد و در جنگ ویتنام نیز حضور داشت، ادعا کرد در برافراشتن پرچم آمریکا در جزیره ایوو جیما یک سرباز سیاهپوست نقش داشت. ملتن مکلورین محقق آمریکایی نیز به استناد سخنان سربازان حاضر در صحنه این بحث را مطرح کرد که زمان بالا بردن پرچم عکاسانی نزدیک صحنه دوربین‌های خود را از سربازان سیاهپوست اطراف میله پرچم بر‌گرداندند.

کد خبر 697030

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha