۱۶ مهر ۱۳۸۷، ۱۲:۵۴

بازیگران سینمای آمریکا رای به اعتصاب می‌دهند

بازیگران سینمای آمریکا رای به اعتصاب می‌دهند

رهبران انجمن بازیگران آمریکا دوشنبه اعلام کردند اطمینان دارند اعضای این انجمن در صورت رای‌گیری برای اعتصاب علیه استودیوهای مطرح هالیوود، با این طرح موافقت می‌کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، رویترز اعلام کرد مذاکره‌کنندگان انجمن بازیگران آمریکا SAG برای خروج از بن‌بست مذاکرات با اتحادیه تهیه‌کنندگان سینما و تلویزیون AMPTP که سه ماه است ادامه دارد، هفته پیش از هیئت رئیسه انجمن خواستند طرح اعتصاب را به رای‌گیری بگذارد.

هیئت رئیسه SAG در جلسه بعدی خود روز 18 اکتبر در این مورد تصمیم می‌گیرد. این اولین نشست پس از انتخابات ماه پیش انجمن است. آلن رزنبرگ رئیس انجمن بازیگران آمریکا که سال 2005 با نوید اعمال سختگیری بیشتر نسبت به استودیوها انتخاب شد، در این باره گفت: اینکه در چه مقطع زمانی دشوار قرار داریم مهم نیست. ترس نباید مانع فکر کردن به آینده باشد.

او و داگ آلن مدیر اجرایی و مذاکره‌کننده اصلی SAG هر دو به این نکته اشاره کردند تصمیم استودیوها برای کاهش 50 درصد دستمزد بازیگران هالیوود، انجمن بازیگران آمریکا را در معرض رکود اقتصادی قرار می‌دهد. انجمن بازیگران و استودیوها درباره سهم بازیگران از فروش‌ دی‌وی‌دی‌ها و توزیع محصولات آنلاین و نحوه منظور شدن آن در قرارداد اختلاف دارند.

اتحادیه تهیه‌کنندگان سینما و تلویزیون 30 ژوئن (10 تیر)، چند ساعت پیش از منقضی شدن قرارداد، آخرین پیشنهاد خود را ارائه دادند. استودیوها پیشنهاد کردند برابر با قرارداد سه ساله جدید با انجمن بازیگران حاضرند بیش از 250 میلیون دلار به عنوان دستمزد اضافی به اعضا پرداخت کنند.

آخرین پیشنهاد اتحادیه تا حد زیاد مطابق با توافق‌های انجام شده با دیگر اتحادیه‌های هالیوود از جمله انجمن نویسندگان آمریکا WGA بود که از نوامبر 2007 تا فوریه 2008 در اعتراض به ناعادلانه بودن سهم خود از فروش اینترنتی و فروش در رسانه‌های جدید اعتصاب کردند.

SAG این پیشنهاد را نپذیرفت و اتحادیه تهیه‌کنندگان سینما و تلویزیون نیز مذاکرات را قطع کرد. از آن زمان تاکنون بازیگران برابر با قرارداد قدیمی به همکاری خود ادامه ادامه داده‌اند و درخواست انجمن بازیگران برای بازگشت به میز مذاکره بی‌پاسخ مانده است.

تا همین اواخر SAG حاضر نبود مجوز اعتصاب را دریافت کند. بسیاری از ناظران صنعت سینما این طور تعبیر کردند احتمالا انجمن بازیگران نسبت به کسب 75 درصد آرای اعضا برای اعتصاب تردید دارد که شاید بخشی از آن به خاطر ادامه تاثیرات منفی اعتصاب نویسندگان و رکود اقتصادی در هالیوود باشد.

مذاکره‌کنندگان AMPTP هفته پیش در نامه‌ای با اشاره به شرایط وخیم اقتصادی درخواست SAG برای آغاز مذاکرات را رد کرد. دو روز بعد کمیته مذاکره‌کننده انجمن بازیگران با صدور یک قطعنامه رای‌گیری برای صدور مجوز اعتصاب را پیشنهاد کرد.

رزنبرگ اصرار دارد در صورت حمایت هیئت رئیسه، این حرکت می‌تواند با حمایت بیش از 90 درصد اعضا همراه شود. او در این باره گفت: ما به نقطه‌ای رسیده‌ایم که تنها راه برای به حرکت انداختن AMPTP این است به آنها نشان بدهیم می‌خواهیم از مسئله کاملا حمایت کنیم. حتی اگر رای کم بیاوریم، باز شرایط بدتر از وضعیت فعلی نمی‌شود.

SAG سال 1933 تاسیس شد. این انجمن آخرین بار سال 1980 در اعتراض به مفاد قرارداد خود با استودیوها دست به اعتصاب زد که سه ماه طول کشید.

کد خبر 761333

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha