۲۳ مهر ۱۳۸۷، ۱۵:۳۴

ایازی خبر داد:

13 ناحیه تهران از 976 شهر کشور بزرگتر است

13 ناحیه تهران از 976 شهر کشور بزرگتر است

مشاور عالی شهردار تهران با اشاره به اجرای طرح محله محوری ، افزود: اهمیت این طرح زمانی مشخص می شود که بدانیم 13 ناحیه از نواحی شهرداری تهران هر یک به تنهایی از 976 شهر کشور بزرگتر و پر جمعیت تر هستند.

به گزارش خبرگزاری مهر ، دکتر محمدهادی ایازی در یکصد و سی و پنجمین جلسه علنی شورای شهر تهران ضمن ارائه گزارشی از بحث ها و تصمیماتی که در نشست های پیشین شهرداری و شورای شهر در خصوص پیاده سازی طرح ناحیه محوری مطرح شده بود ، به ارائه دلایل اهمیت پرداختن به این طرح در کلانشهر تهران پرداخت.

وی گفت: کلانشهر تهران با توجه به منابع غنی و موقعیت استراتژیک خود با ساختار جمعیتی متمرکز و ناهمگونی های فرهنگی ، بیانگر این واقعیت روشن است که اداره صحیح امور شهر با وجود 122 ناحیه  و 374 محله ، به خصوص در حوزه خدمات شهری و حوزه فرهنگی اجتماعی، بدین نحو امکان پذیر نیست .

ایازی افزود: اجرای طرح محله محوری زمانی اهمیت پیدا می کند که اعلام کنیم 13 ناحیه از نواحی شهرداری تهران هریک به تنهایی از 976 شهر کشور بزرگتر و پر جمعیت ترند و در حالی که این نواحی با سازماندهی نیروی انسانی حداکثر 40 نفر اداره می شوند حال آنکه برخی از شهرهای مذکور دارای ساختار سازمانی مطول و نیروی انسانی بیش از 150 نفر هستند.

وی ، اجرای این طرح را زمینه ساز ایجاد پایگاه امن اجتماعی در گسترش اعتماد مردمی ، آگاهی بخشی عمومی ، هویت بخشی فرهنگی در مشارکت جمعی ، کسب تجارت مفید و تقویت پذیرش مسئولیت اجتماعی شهروندان دانست و اظهار داشت: به همین خاطر و با همین قصد ، مدیریت شهرداری تهران با همیاری شهروندان تهرانی با ایجاد شورایاری ها و جلب مشارکت شهروندان در اداره امور شهر ، تعریف نوینی از مدیریت شهری در برنامه های توسعه شهر را مطرح ساخت و در این خصوص طرح ناحیه محوری را براساس اصل تمرکز زدایی برمبنای مدیریت شهری با رویکرد اجتماعی شهرداری تهران به اجرا در خواهد آورد .

ایازی در ادامه به اجرای دو مرحله طرح ناموفق محله محوری در ادوار گذشته اشاره کرد و گفت : پیش از این در دو مرحله طرح ناحیه محوری بصورت آزمایشی پیاده شده بود که نتوانست به موفقیت برسد وما با مطالعاتی که روی این طرح انجام دادیم عوامل عدم نتیجه گیری را شناسایی کردیم که مهمترین آنها عدم تناسب اختیارات و مسئولیت های تفویضی به نواحی، تمرکز گرایی و عدم واگذاری وظایف مناسب به نواحی، کمبود نیروهای کارآمد ، منابع و امکانات لازم در نواحی، کافی نبودن حمایت مراجع ذیصلاح از اجرای طرح ، عدم احصای وظایف صف و ستاد در اجرای طرح ، ساختار و سازماندهی نامناسب مناطق و نواحی بود که با استفاده از مستنداتی اعم از قوانین شهرداری و مصوبات شورای شهر، شورای بازنگری، شورای تحول اداری و شورای استخدامی به رفع آن ها پرداختیم.

مشاور عالی شهردار تهران اهداف اصلی اجرای طرح ناحیه محوری را تمرکز زدایی، مدیریت محلی و محله محوری،افزایش بهره وری، تکریم مردم و رضایتمندی شهروندان با تسریع ،تسهیل و افزایش خدمات و همچنین توسعه مشارکت دانست و افزود: از آنجایی که شهرداری تهران تصمیم قاطع خود را برای تبدیل شدن به نهادی اجتماعی گرفته است باید با تفویض اختیارات مناطق به نواحی و ادارت تابعه زمینه ای ایجاد کنیم که ضمن اعتماد سازی به عنوان مهمترین سرمایه اجتماعی بتوانیم از تصدی گری امور کاسته و در نهایت به تکریم و جلب رضایت شهروندان دست یابیم.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه طرح ناحیه محوری به هیچ عنوان توسعه سازمانی و نیروی انسانی را به دنبال نخواهد داشت گفت : در این طرح با توجه ویژه به آموزش نیروهای تحصیلکره سعی شده تا تفکیک دقیقی در فعالیت های ستادی و اجرایی صورت گرفته و کلیه امور اجرایی مناطق در عین تقویت نگاه سیستمی مدیریت شهری به  نواحی واگذار شود.

ایازی در ادامه ، وظایف نواحی را تا پیش از اجرای طرح ناحیه محوری 14 وظیفه عنوان کرد و گفت : با پیاده سازی این طرح وظایف نواحی از 14 وظیفه به 95 وظیفه افزایش خواهد یافت ، ضمن اینکه تغییر و تحولات کلی و مثبتی نیز در پستهای سازمانی، نیروهای شاغل و سطح تحصیلات عوامل خواهیم داشت.

وی خاطر نشان کرد: به طور مثال تا قبل از پیاده سازی طرح ما در میان شهرداران نواحی خود 63 لیسانسه داشتیم که با اجرای این طرح تعداد آنها به 106 نفر خواهد رسید . ضمن این که تعداد شهرداران نواحی دیپلمه ما 44 نفر بود که با در نظر گرفتن تجربیات و سوابق کاری آنان به 11 نفر تقلیل پیدا خواهد کرد.

وی از درجه بندی شدن نواحی در طرح جدید خبر داد و افزود: طبق پیش بینی های صورت گرفته نواحی سراسر شهر با در نظر گیری عواملی همچون جمعیت (ثابت و شناور) در هر ناحیه ، مساحت هر ناحیه ، فضای سبز هر ناحیه ، معابر موجود در هر ناحیه ، نوع غالب کاربرد ، وجود اماکن خاص در هر ناحیه و برخی شرایط ویژه به دو درجه یک و دو تقسیم می شوند که برای هر کدام نیز نمودار سازمانی تفصیلی و نحوه فعالیت به اضافه شرح وظایف دقیق عوامل تعریف شده است.

ایازی خاطر نشان کرد :  در نواحی درجه امور مالی اداری ، فنی و ترافیک ، اجتماعی فرهنگی ، خدمات شهری و شهرسازی به ادارت ویژه تفویض می گردد اما در نواحی درجه دو این امور به قسمتها سپرده می شوند.

وی در ادامه اظهار داشت: این طرح در کنار تمامی محاسن و پیامدهای سازنده ای که در پی خواهد داشت در حال حاضر مشکلاتی را نیز دارد که مهمترین آنها کمبود نیروی انسانی کارآمد مورد نیاز در نواحی است ضمن اینکه نیروی انسانی متخصصی که بتواند در سه حوزه ترافیک ، شهرسازی ، فنی و عمرانی فعالیت مثمر ثمری داشته باشد نیز به میزان کافی نداریم.

مشاور عالی شهردار تهران افزود: کمبود تجهیزات برخی از نواحی در زمینه سیستم های سخت افزاری و شبکه ارتباطی،عدم تناسب و کمبود پست های سازمانی موجود،پایین بودن سطح تحصیلات کارکنان و ناکافی بودن بودجه در اختیار نیز از دیگر مشکلات پیس روی این طرح است.

کد خبر 765139

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha