۱۷ بهمن ۱۳۸۷، ۱۰:۰۰

"برف"، بیضایی و بگیچ سیمرغ‌های بلورین را به خانه بردند

"برف"، بیضایی و بگیچ سیمرغ‌های بلورین را به خانه بردند

فیلم‌های "وقتی همه خوابیم" بهرام بیضایی و "برف" آیدا بگیچ در مراسم پایانی بخش بین‌الملل جشنواره بیست و هفتم فیلم فجر جوایز فیلم برگزیده تماشاگران و بهترین فیلم و کارگردان را از آن خود کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم اختتامیه بخش بین‌الملل جشنواره فیلم فجر سه‌شنبه شب با حضور معاون سینمایی وزیر ارشاد، دبیر و دیگر مسئولان جشنواره، سینماگران داخلی و خارجی، اعضای هیئت‌های داوری بخش‌های بین‌الملل و علاقمندان فیلم و سینما در تالار وحدت تهران برگزار شد.

در این مراسم فیلم سینمایی "وقتی همه خوابیم" ـ نماینده ایران در بخش جام جهان‌نما / مسابقه سینمای جهان ـ سیمرغ بلورین فیلم برگزیده تماشاگران را از آن خود کرد و بیضایی در میان تشویق شدید حاضران در سالن جایزه خود را از دست محمدرضا جعفری جلوه معاون سینمایی وزیر ارشاد گرفت.

آیدا بگیچ فیلمساز بوسنیایی و کارگردان "برف"

وی پیش از گرفتن جایزه در سخنانی کوتاه از همه تماشاگرانی که به فیلم او رای داده‌اند تشکر کرد. او پس از گرفتن سیمرغ بلورین باز هم به اصرار اکبر عالمی مجری مراسم پشت میکروفن رفت و گفت: امیدوارم شایستگی رای مردم را داشته باشم و بعدا فیلم بهتری برای آنها بسازم.

دیگر برنده مراسم دیشب آیدا بگیچ فیلمساز بوسنیایی بود که دو بار برای گرفتن جایزه روی سن آمد و به ترتیب سیمرغ بلورین بهترین کارگردان و بهترین فیلم را از هیئت داوران بخش بین‌الملل گرفت. در واقع فیلمساز محجبه و بلندقد بوسنیایی چهره اول مراسم پایانی جشنواره بود که چند بار با تشویق حاضران و تحسین داوران روی سن آمد.

بگیچ پس از گرفتن جایزه بهترین کارگردان به زبان انگلیسی گفت: دو سال پیش که برای آغاز پروژه "برف" آقای جعفری جلوه را در تهران دیدم، باورم نمی‌شد که خیلی زود به تهران برمی‌گردم و این جایزه [اشاره به سیمرغ بلورین] را برای فیلم "برف" از خود ایشان بگیرم.

او در حضور بعدی خود روی صحنه برای گرفتن سیمرغ بلورین بهترین فیلم با یک خانم بوسنیایی دیگر روی سن آمد و او را برای سخن گفتن پشت میکروفن فرستاد. آن خانم بوسنیایی هم به فارسی گفت: من کمی فارسی بلدم ... 20 سال است در ایران زندگی می‌کنم و خیلی خوشگلم که اینجا هستم!

دو بار استفاده از واژه "خوشگلم" به جای "خوشحالم" با استقبال خوب مخاطبان فارسی‌زبان همراه بود و بگیچ و همراه او به شدت تشویق شدند. جوایز بخش مسابقه بین‌الملل را پل کاکس یکی از داوران این بخش اعلام و عالمی گفته‌های او را ترجمه می‌کرد. گرچه ترجمه او همانی نبود که میهمان خارجی جشنواره می‌گفت.

در بخش مسابقه سینمای جهان هیئت داوران دو سیمرغ بلورین به فیلم‌های کوتاه زنده و انیمیشن اهدا کرد؛ "امین" ساخته داوید دوسا از فرانسه، آلمان و هلند و "چرا سگ‌ها از گربه‌ها متنفرند" لیدا فضلی از ایران.

پل کاکس که در این بخش به نمایندگی از هیئت داوران پشت میکروفن قرار گرفته بود، چند جمله در تعریف و تمجید از انیمیشن خانم فضلی سخن گفت. بعد نوبت به اهدای جایزه بهترین دستاورد هنری و فنی رسید که جایزه این بخش را "سلاح پران" کره جنوبی از آن خود کرد. نکته جالب این بخش آن بود که آقای کاکس فرد اهداکننده جایزه را هم برمی‌گزید!

تیموریان به نمایندگی از داودی روی صحنه رفت تا جایزه "زادبوم" را بگیرد

در بخش بهترین بازیگر سینمای جهان فیلم فجر سه بازیگر فیلم سینمایی "جعبه پاندورا" شایسته دریافت سیمرغ بلورین معرفی شدند که یک نفر از آنها به نمایندگی روی صحنه آمد و جایزه را گرفت. سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه هم به تیلان برمن و کنان گروگون نویسندگان فیلم "9 میلیمتر" رسید.

هیئت داوران جایزه ویژه خود را به یسیم اوستااوغلو برای فیلم سینمایی "جعبه پاندورا" داد و در ادامه کاکس با تعریف و تمجید از "زادبوم"، دیپلم افتخار این بخش را به ابوالحسن داودی اهدا کرد. داودی در سالن نبود و رویا تیموریان بازیگر فیلم به نمایندگی از وی روی صحنه رفت و جایزه را گرفت.

تیموریان پیش از گرفتن جایزه خودش را با حاضران معرفی کرد و به شوخی گفت: قول نمی‌دهم این جایزه را به صاحب اصلی‌اش آقای داودی برسانم. او جایزه در دست دوباره پشت میکروفن آمد و گفت: خوشحالم جایزه را از دست فیلمسازی می‌گیرم که عاشق دو تا از فیلم‌هایش هستم. آقای آندری زویاگینتسف.

یکی از اعضای ایرانی هیئت داوران جام جهان‌نما صحبت‌های تیموریان را همزمان برای زویاگینتسف ترجمه کرد. فیلمساز جوان روس و خالق فیلم‌های "بازگشت" و "تبعید" که باور نمی‌کرد یکی در حال تعریف از او باشد، به خودش اشاره و شروع به دست زدن کرد. جالب اینکه تقریبا هیچکدام از حاضران نام زویاگینتسف را درست تلفظ نمی‌کرد.

در پایان این بخش سیمرغ‌های بلورین بهترین فیلم و بهترین کارگردان به آیدا بگیچ بوسنیایی برای "برف" اهدا شد و بهرام بیضایی برای "وقتی همه خوابیم" خود سیمرغ بلورین فیلم برگزیده تماشاگران را گرفت. مراسم که ساعت 19:35 آغاز شده بود، ساعت 22 به پایان رسید و در پایان آن "برف" برای حاضران به نمایش درآمد.

همچنین در بخش مسابقه سینمای معناگرا هیئت داوران روی صحنه آمدند و راک دمرس به نمایندگی از دیگران پشت میکروفن قرار گرفت و گفت: از مجریان جشنواره فیلم فجر متشکرم. جشنواره‌ای که روز به روز بیشتر رشد می‌کند و نمی‌دانم پیشرفت آن کی متوقف می‌شود.

دمرس سپس یک به یک برگزیدگان را معرفی و جوایز این بخش را با بهترین فیلمنامه آغاز کرد که به سائوشی ایساکا برای "گام‌های زندگی" از ژاپن تعلق گرفت. سیمرغ بلورین بهترین کارگردان به خوان آنتونیو بایونا برای "یتیمخانه" اهدا شد و صدرعاملی هم برای "هر شب تنهایی" جایزه بهترین فیلم معناگرا را از آن خود کرد.

عالمی دست صدرعاملی را گرفت و همراه سیمرغ بالا برد

او که آشکارا از دریافت این جایزه خوشحال شده بود، پشت میکروفن وسط سن رفت و گفت: تمام اتفاق‌های خوب زندگی من امشب در شب میلاد امام موسی کاظم (ع) بوده و اگر وقت بود همه آنها را برایتان می‌گفتم. این جایزه حاصل احترام متقابل سینما و تلویزیون است و من دوست دارم دوستان بنشینند و استراتژی فرهنگی را یکبار هم که شده تعریف کنند.

صدرعاملی در ادامه از مدیران تلویزیون شامل فرجی، برازش، میرمیران و... تشکر کرد و به درخواست اکبر عالمی مجری مراسم سمیرغ خود را به نشانه افتخار بالا گرفت. دمرس هم قبل از اینکه جایزه را بعدی را اعلام کرد، کلی از طراح پوستر بخش معناگرا تعریف کرد و گفت که در 50 سال اخیر الهام‌بخش‌ترین پوستری بوده که دیده است.

برنده جایزه بعدی فتانه ملک‌محمدی بازیگر جوان فیلم سینمایی "سوپراستار" بود که پس از اعلام دمرس روی صحنه آمد و بعد از گرفتن دیپلم افتخار خود چند کلمه حرف زد و گفت: از گروه "سوپراستار" ممنونم و از خانم میلانی. چون وقت نیست خیلی حرف نمی‌زنم. باز هم ممنونم. مرسی.

جایزه بین‌الادیان یا راه انبیای جشنواره بیست و هفتم هم به ابراهیم فروزش برای کارگردانی فیلم سینمایی "زمانی برای دوست داشتن" اهدا شد. پیش از آمدن فروزش، داور هندی این بخش از اینکه معنویت بخش اصلی سینمای ایران است به مدیران جشنواره فجر تبریک گفت و گفت: مفتخرم جایزه را به فیلمی شگفت‌انگیز می‌دهیم که می‌تواند در تمام نقاط دنیا به نمایش درآید.

فروزش هم پس از گرفتن جایزه بین‌الادیان گفت: هیجانزده‌ام. چون اصلا قرار نبود فیلم من در این بخش به نمایش درآید و قضاوت شود. بعد امیر اسفندیاری مدیر بخش بین‌الملل فیلم فجر پشت تریبون رفت و اشتباه فروزش را اینچنین اصلاح کرد: تمام فیلم‌های حاضر در جشنواره می‌توانند در این بخش باشند و جایزه راه انبیا در واقع بخش مستقل جشنواره نیست.

بخش بعدی اختصاص به یک تقدیر ویژه داشت که در آن با حضور محمدرضا جعفری جلوه معاون سینمایی وزیر ارشاد و مجید شاه‌حسینی دبیر جشنواره از آیدا بگیچ کارگردان "برف" تقدیر شد. قرار بود در این بخش محمد آفریده مدیر عامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی هم حاضر باشد که در سالن نبود.

بگیچ پس از گرفتن جایزه خود از روند آغاز تولید پروژه "برف" از دو سال پیش گفت و گفت: خوشحالم که این جایزه را می‌گیرم. به ویژه در تهران و ایران که برخی فیلمسازان شگفت‌انگیز آنها نحوه نگاه را به سینما تغییر دادند. از آقای آفریده هم متشکرم که در تولید این پروژه مشترک همکاری کرد.

جعفری جلوه هم که نمی‌خواست سخنرانی کند، به اصرار عالمی پشت تریبون رفت و گفت: عرصه فرهنگ و هنر، عرصه نمایش زیبایی‌های جهان است و بخشی از این زیبایی‌ها در سینما منعکس شده است. امیدوارم این جمال و زیبایی رو به تجلی رود و آرزو می‌کنم جشنواره فیلم فجر روند صعودی خود را ادامه دهد و هر سال بهتر از گذشته برگزار شود.

کد خبر 829426

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha