۲ فروردین ۱۳۸۸، ۱۰:۴۳

سمندر و ماهی کوردر خطر؛

وقتی صدای سوت قطار وحشت می آفریند!

وقتی صدای سوت قطار وحشت می آفریند!

خرم آباد - خبرگزاری مهر: با رسیدن سال نو و آغاز مسافرت های مردم صدای سوت قطار مسیر راه آهن شهبازان لرستان بازهم برای سمندر لرستانی و ماهی کور حامل وحشتی است که بوی انقراض و نیستی می دهد.

به گزارش خبرنگار مهر در خرم آباد، با توجه به فرارسیدن سال جدید و گزارش های سالهای گذشته مبنی بر سوء استفاده های برخی سودجویان و منقرض کنندگان منابع ملی در انتقال و خروج "ماهی کور" و "سمندر" لرستان از زیستگاه خود به مکان های شهری و فروش این گونه های نادر این سوال مطرح می شود که امسال نیز اسفند ماه و ماههای بعد از ان حامل پیام مرگ برای این گونه های در معرض انقراض خواهد بود؟

سمندر کوهستانی لرستان نام گونه ای است بسیار زیبا که با طول 14 سانتی متر در نزدیکی شهبازان لرستان زیست می کند.

سمندری که بر پشت خود خالها یا نوارهای زرد یا نارنجی چشمگیر روی زمینه قهوه ای دارد که شاید بتوان گفت زیبایی بیش از حد این موجود موجب مظلوم واقع شدن آن شده است.

صید بی رویه این گونه اندمیک ایرانی باعث شده است که این گونه بی نظیر لرستانی به شدت در معرض انقراض قرار بگیرد و بیان این موضوع تلخ که محیط زیست ایران به زودی سمندر لرستانی خویش را برای همیشه از دست می دهد بسیار وحشتناک و تاسف آور است.

این در حالی است که بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکایی برای تکثیر و پرورش سمندر لرستان هزینه های بسیار زیادی انجام می دهند.

"ماهی کور" در انتظار روزهای پرمخاطره مسافرت های نوروزی!

"ماهی کور" نیز یکی از گونه های کمیاب و اندمیک ایران می باشد که در دنیا گونه ایست منحصر به فرد که در غاری واقع در دره سیروم استان لرستان زندگی می کند و اولین "غارماهی" حقیقی جهان است و اولین بار ژئولوژیست دانمارکی در سال 1937 ضمن مسافرتی که به ایران داشت کشف و مطالعاتی بر روی این گونه انجام داد.

این محقق دانمارکی هفت نمونه از این ماهی را در 6 مهرماه سال 1937 در آن محل گردآوری کرد تا به مطالعاتی درباره آن بپردازد و امروز نمونه هایی از این گونه در موزه جانورشناسی کپنهاگ در دسترس علاقمندان است که این امر به نوبه خود جالب و البته جای تعجب و تامل دارد!

این ماهی فاقد قدرت بینایی بوده و کاملا کور است و در حال حاضر هیچگونه آثاری از چشم خارجی در آنها مشاهده نمی شود.

متاسفانه غاری که در آن ماهی کور زیست می کند نیز در دره سیروم واقع در غرب ایستگاه تنگ هفت و در نزدیکی راه آهن اهواز - تهران قرار دارد و این گونه نیز هر ساله با ورود مسافران نوروزی روزهای پرمخاطره ای را سپری می کند.

این ماهی با نام فارسی "کور غار" از خانواده کپور ماهیان است که حوضه پراکندگی آن "فقط" در استان لرستان و در محلی به نام روستای لون و در یک غار می باشد و دارای دو جفت سبیلک و بدنی فاقد رنگدانه با بیشترین طول 26/5 سانتی متر است که تعداد کمی فلس پشت باله سینه ای آن وجود دارد.

انتقال سمندر و ماهی کور از خاک لرستان ضربه وحشتناکی به منابع ملی خواهد زد

مسئول مرکز تحقیقات اکولوژی و خزنده - دوزیست شناسی لرستان در این رابطه به خبرنگار مهر گفت: با توجه به اینکه سال گذشته و سالجاری سالهای چندان مناسبی از نظر آب و هوایی برای سمندر لرستانی نبوده است این بار با "ربودن" سمندر لرستانی و ماهی کور از خاک لرستان ضربه وحشتناک و غیر قابل جبرانی به منابع ملی زده خواهد شد.

فرهنگ ترکی افزود: برخی از مردم به وسیله گونی به جان این موجود خوش آب و رنگ می افتند و با جمع آوری تعداد زیادی از آنها، سمندر لرستانی را به قیمت 100 تومان! برای استفاده در جشن های سال نو می فروشند.

ترکی با اشاره به اینکه برخی از مسافران مسیر راه آهن تهران - اهواز که با قطار وارد لرستان می شوند سمندر لرستان را "گونی گونی" می گیرند، ابراز تاسف کرد: این گونه به راحتی توسط مردم بومی منطقه گرفته می شود و سپس در آکواریوم های خانگی و یا روی سفره هفت سین سال نو گذاشته می شود!

همکاری محیط زیست لرستان و خوزستان و راه آهن ناحیه شهبازان امیدی برای زندگی سمندر و ماهی کور

مسئول تنها مرکز تحقیقات اکولوژی و خزنده - دوزیست شناسی خاورمیانه ضمن تقدیر از رویکرد "خبرگزاری مهر" در آگاهی بخشی در راستای حفظ منابع ملی، خواستار پیگیری این خبرگزاری برای تعامل و همکاری محیط زیست لرستان، خوزستان و راه آهن ناحیه شهبازان بمنظور جلوگیری از انتقال "سمندر" و "ماهی کور" لرستان شد.

ترکی خاطر نشان کرد: در این خصوص نیاز است که اداره کل حفاظت از محیط زیست خوزستان برنامه ای در اسفندماه سالجاری ترتیب دهد چرا که برخی از سودجویان ساکن اندیمشک و دزفول در این زمان با گونی (تجربه سالهای گذشته) به جان سمندر لرستان می افتند.

وی با تاکید بر اینکه "ماهی کور" لرستان نیز از قاعده مستثنی نمی باشد، عنوان کرد: این امر از آن جهت اهمیت دارد که سمندر لرستانی و ماهی کور منابع ملی و طبیعی فلات ایران هستند و تنها در ناحیه شهبازان استان لرستان وجود دارند.

وی با تاکید بر اینکه هماهنگی محیط زیست لرستان، خوزستان و راه آهن ناحیه شهبازان می تواند در حفظ این گونه های منحصر به فرد نقش موثری داشته باشد، ابراز امیدواری کرد: با انتشار این گزارش در خبرگزاری مهر سالجاری افراد سودجو نتوانند سمندر و ماهی کور را از خاک لرستان به نقاط دیگر انتقال دهند.

گزارش های تکمیلی خبرگزاری مهر پیرامون رویکردهای سازمان حفاظت محیط زیست لرستان و خوزستان متعاقبا انتشار خواهد یافت.

کد خبر 838249

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha