۱۱ مهر ۱۳۹۰، ۱۷:۵۲

آیت الله کعبی:

جزئی‌ترین برنامه‌های صدا و سیما نباید با حداقل‌های دینی تنافی داشته باشد

جزئی‌ترین برنامه‌های صدا و سیما نباید با حداقل‌های دینی تنافی داشته باشد

قم - خبرگزاری مهر: عضو مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر این که ما باید به جای اسلام رسانه ای به دنبال رسانه اسلامی باشیم، تصریح کرد: رسانه زمانی اسلامی است که حتی جزئی ترین برنامه ها با حداقل های دینی تنافی نداشته باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله عباس کعبی ظهر دوشنبه در هم اندیشی دین و رسانه و مراسم رونمایی از مجموعه کتب دین و رسانه که در سالن همایش‌های نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های قم با حضور قائم مقام سازمان صدا و سیما برگزار شد، با اشاره به این که مفهوم دین و راسنه را هم از نظر نظری و هم از نظر عملی می توان مورد بحث قرار داد، تصریح کرد:‌ در واقع منظور از دین، دین اسلام و آن چیزی است که ریشه در مکتب اهل بیت(ع) دارد و منظور از رسانه نیز رسانه ملی است.

وی با بیان این که در بحث دین و رسانه رابطه اسلام، معارف اهل بیت(ع) و رسانه ملی مطرح است، اظهار داشت: اسلام و معارف اصیل اهل بیت(ع) امروز در نظام جمهوری اسلامی ایران تجلی پیدا کرده و رسانه ملی در واقع یکی از نهادها و دستگاه های بسیار تاثیرگذار در این نظام است.

کعبی یادآور شد: نظامی که بر پایه ایمان به خدا پایه گذاری شده و اهدافی برای تعیین شده که صد در صد دینی است و رسانه هم بخشی از این نظام است و نهاد حوزوی نیز نهادی سخنگو برای بیان دین و معارف اهل بیت(ع) است.

وی با اشاره به این که باید دید چه نسبتی بین دین و رسانه وجود دارد، اظهار داشت: برخی می گویند تضاد، یعنی هیچ نسبتی بین آنها وجود ندارد و این یک نگاه غربی است که می گویند جنس رسانه با مفهوم دین فرق دارد و اگر دین وارد رسانه شود اسلام می‌شود رسانه ای و ما با پدیده اسلام رسانه ای یا رسمی مواجه هستیم که نمی تواند حقایق ناب اسلام اصیل را ترویج کند.

رسانه تنها راه تبلیغ دین و انتقال معارف دین نیست

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: برخی معتقدند رابطه دین و رسانه رابطه مترادف است یعنی اسلام، رسانه و رسانه، اسلام است و رسانه متکلف است معارف دین را منتقل کند و لا غیر و این درست نیست و رسانه تنها راه تبلیغ دین و انتقال معارف دین نیست و باید در آن گنجانده شود اما تمام آن نیست.

وی با اشاره به دیدگاه دیگر در مورد دین و رسانه بیان داشت: نگاه دیگر نگاه من وجه است یعنی ما از رسانه بخشی را به عنوان شبکه معارف و قرآن جدا کنیم و این رسانه دین شود و بخش های دیگر مثل بخش کودکان، خبر و ... هیچ سنخیتی با قلمرو دین و کارکردهای دین نداشته باشند.

آیت الله کعبی تصریح کرد: این نگاه باعث می شود تا ما به سمت رسانه سکولار و بحث جدایی دین از ساحت های قدسی و اجتماعی برویم.

وی در ادامه با بیان این که تعریف و نگرش ما از دین و رسانه مطلق است، اذعان داشت: رسانه بخشی از نظام است که وظیفه تبیین، ترویج و انتقال پیام دین را برای مردم به عهده دارد که این منتهی به تمدن سازی می شود و این خروجی رسانه، باید اسلامی باشد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم یادآور شد: ما باید به جای اسلام رسانه ای به دنبال رسانه اسلامی باشیم و رسانه زمانی اسلامی است که تمام ساز و کارهای مدیریت، برنامه ریزی، تهیه، ساختار، نمایش و ... تا جزئی ترین برنامه ها با حداقل های دینی تنافی نداشته باشد.

وی افزود: مراکز دینی و پژوهش ها و دانشکده صدا و سیما باید به این سمت و سو حرکت کنند که به دنبال ساز و کاری باشند که حرکت به سمت رسانه تراز اسلام را تحقق بخشند.

آیت الله کعبی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: نگاه دین به رسانه اسلامی یا نگاه اسلام و نظام مقدس جمهوری اسلامی و قوانین و مقررات نظام در بخش رسانه و اسناد بالادستی رسانه تا دغدغه مراجع، روحانیت، اساتید و کارشناسان در چند بخش ارائه شده است.

رسانه اسلامی یک مدرسه است که باید خروجی آن اسلام ناب محمدی باشد

وی با اشاره به این چند بخش اظهار داشت: یکی توجه به این بخش است که رسانه اسلامی یک مدرسه است که خروجی آن باید اسلام ناب محمدی و معارف اهل بیت(ع) باشد و بنابراین باید نظام جامع تبلیغ دین در رسانه تبیین شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه بیان داشت: نگاه دین نگرش ارشادی است و روحانیت در حوزه امر به معروف و نهی از منکر و تبیین بایدها و نبایدها می‌تواند ورود پیدا کنند و آسیب‌ها و مشکلات را به عنوان وظیفه دینی منتقل کنند.

کعبی افزود: همچنین سیاست‌های کلان باید از معارف اسلام استخراج و تدوین و راه برای اجرای آنها باز شود و نباید بین سیاست ها و اجرا نباید فاصله بیفتد.

وی با اشاره اهمیت پژوهش‌ها در حوزه دین و رسانه اظهار داشت: تبیین و کار‌های پژوهشی که انجام می شود یک کار فاخر و تبیینی است که با زبان رسانه پیام دین را باز تولید می کند.

پیام برون مرزی صدا و سیما در عصر بیداری اسلامی حائز اهمیت بسیاری است

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به قرار گرفتن در عصر ارتباطات یادآور شد: پیام برون‌مرزی صدا و سیما در عصر بیداری اسلامی و تحولات منطقه حائز اهمیت بسیاری است.

وی بیان تصریح کرد: رسانه باید به سوی تولید برنامه هایی حرکت کند که تجربه مردم‌سالاری دینی را بر اساس اقتضائات جهانی به منصه ظهور برساند که این امر رسالت پژوهشگران، استادان و کارشناسان رسانه را سنگین می‌کند.
 

کد خبر 1423505

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha