۲۳ مهر ۱۳۹۰، ۹:۰۵

صافدل خبرداد:

امارات و عراق بیشترین واردکنندگان محصولات فرآوری شده از ایران

امارات و عراق بیشترین واردکنندگان محصولات فرآوری شده از ایران

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: کشورهای امارات و عراق با سهم 34.36 درصدی در ارزش دلاری، نخستین مقصد دریافت محصولات فرآوری شده ایران هستند که بیشتر آن به صورت کاتد و مس تصفیه‌شده بوده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، بخش‌خصوصی ایران در آزمون بزرگ صادرات غیرنفتی و حضور در کشورهای هدف آب دیده شده است و دولت نیز از مشورت‌های این  بخش برای پویایی اقتصاد کشور استفاده می‌کند.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت افزود: کشورهای امارات و عراق با سهم 34.36 درصدی در ارزش دلاری، نخستین مقصد دریافت محصولات فرآوری شده ایران بوده اند که بیشتر به صورت کاتد و مس تصفیه شده بوده است.

وی ادامه داد: کاتد و مس تصفیه شده 16درصد از ارزش کل دلاری صادرات محصولات معدنی را به خود اختصاص داده اند.

صافدل با اشاره به اینکه آمارها حاکی از افزایش صادرات محصولات معدنی طی سال 89 و 4 ماهه نخست سال جاری است، اظهارداشت: در سال گذشته ارزش کل صادرات محصولات معدنی  2.5 میلیارد دلار و با وزنی معادل 24 میلیون و 470 تن بود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: از فروردین تا پایان تیرماه صادرات محصولات معدنی کشور با وزنی برابر با 7میلیون و 757 تن بالغ بر 727 میلیون دلار بود.

وی با طرح این موضوع که درصدد هستیم تا با خودداری از خام فروشی محصولات معدنی به سمت و سوی صادرات محصولات فرآوری شده حرکت کنیم، خاطرنشان کرد: خوشبختانه طی سالهای گذشته بیشتر صادرات محصولات معدنی به صورت فرآوری شده بود.

صافدل ادامه داد: در راستای حمایت از توسعه صادرات محصولات معدنی از طریق کمک به انجمن سنگ ایران به عارضه یابی و تدوین برنامه توسعه صادرات محصولات معدنی اقدام کرده ایم.

وی متذکر شد: امسال نیز در راستای استمرار صادرات محصولات معدنی موضوع کمک به جوایز صادرات محصولات معدنی را در دستور کار خود داریم.

صافدل گفت: سیاست سازمان توسعه تجارت این است که تا حد امکان از صادرات محصولات خام معدنی جلوگیری کند و آمارها نیز حاکی از رشد 2/2 برابری ارزش دلاری محصولات فرآوری شده نسبت به محصولات خام است.

معاون وزیر صنعت،معدن و تجارت با بیان این که با توجه به هزینه بر بودن فعالیت های حوزه معدن باید توسعه سرمایه گذاری خارجی را یک ضرورت قلمداد کرد گفت: ما نیازمند استفاده از سرمایه گذاری خارجی به منظور توسعه فعالیت های این بخش هستیم. البته برنامه های ما بیشتر بر استفاده از پتانسیل های مالی طرف خارجی است.

صافدل تصریح کرد: برگزاری اولین کنگره بین المللی مس تاثیر قابل توجهی در شناسایی بازارهای صادراتی ایران دارد. ما راهکارهای مناسبی را از بخش خصوصی برای دور زدن تحریم های یک جانبه غرب دریافت کرده ایم و برگزاری کنگره مس نیز می تواند یکی از این موارد باشد.

کد خبر 1432670

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha