۱۵ شهریور ۱۳۹۱، ۱۵:۲۶

مهر خبر می دهد ؛

عراق مشتری LPG ایران شد/ تهران-بغداد قرارداد جدید گاز امضا می‌کنند

عراق مشتری LPG ایران شد/ تهران-بغداد قرارداد جدید گاز امضا می‌کنند

عراق پس از امضای قرارداد واردات روزانه 25 میلیون متر مکعب گاز طبیعی با ایران، به زودی قرارداد جدیدی به منظور افزایش واردات گاز مایع (LPG) با شرکت ملی گاز امضا می‌کند.

به گزارش خبرنگار مهر، از دو سال گذشته تاکنون مذاکرات ایران و عراق برای امضای یک قرارداد جدید گازی شدت گرفته است و پیش بینی می شود تا کمتر از 18 ماه آینده و با تکمیل ساخت خط لوله مشترک، گاز ایران به عراق صادر شود.

در این صورت به طور متوسط روزانه 25 میلیون متر مکعب و معادل تولید یک فاز پارس جنوبی، گاز طبیعی به عراق صادر می شود و قرار است این گاز برای تامین سوخت مورد نیاز صنایع و 4 نیروگاه عراق مورد استفاده قرار بگیرد.
 
در حال حاضر عملیات ساخت خط لوله مشترک گاز ایران – عراق آغاز شده است به طوری که برای تکمیل ساخت این خط لوله گازی در خاک ایران باید حدود 220 کیلومتر خط لوله 48 اینچی گاز به منظور انشعاب از خط لوله ششم سراسری ساخته شود.
 
با توافق مقامات عالی انرژی ایران و عراق، پیش بینی می شود با امضای قرارداد جدید گازی بین دو کشور تا سال 2013 میلادی صادرات این انرژی پاک به این کشور همسایه آغاز شود.
 
عبدالکریم لعیبی وزیر نفت عراق هم پیشتر در گفتگو با مهر با اعلام اینکه عراق مذاکراتی را با ایران برای واردات گاز طبیعی در کوتاه مدت انجام داده است، گفته بود: قصد داریم با سرمایه گذاری حدود 300 میلیون دلاری گاز طبیعی از ایران برای تامین سوخت مورد نیاز این نیروگاه ها وارد کنیم.
 
علیرضا غریبی مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز هم پیشتر در گفتگو با مهر هزینه سرمایه گذاری مورد نیاز برای ساخت خط لوله گاز عراق را 450 میلیون دلار اعلام کرده و گفته بود: این خط لوله توسط پیمانکاران داخلی طراحی، ساخت، نصب و راه‌اندازی می‌شود.
 
عراق مشتری LPG ایران شد
 
همزمان با توافق تهران – بغداد برای ساخت خط لوله مشترک و تبادلات گازی، اخیرا مذاکراتی به منظور صادرات گاز مایع (ال.پی.جی) ایران هم به عراق آغاز شده است.
 
در شرایط فعلی مذاکراتی بین شرکت بازرگانی گاز ایران به نمایندگی از شرکت ملی گاز با وزارت نفت عراق آغاز شده است و دو طرف درباره حجم و قیمت فروش گاز مایع مذاکراتی را در دستور کار قرار داده اند.
 
پیگیری‎‌های خبرنگار مهر حاکی از آن است که هم اکنون طرف عراقی خواستار افزایش واردات گاز مایع از ایران است که این پیشنهاد گازی دولت بغداد در حال بررسی است.
 
این در حالی است که مطابق با آخرین گزارش رسمی شرکت ملی گاز، افزایش ظرفیت تولید گاز مایع یکی از اهداف توسعه صنعت گاز کشور تا پایان برنامه پنجم است.
 
در صورت اجرای طرح‌های افزایش تولید و جدید پالایشگاهی ظرفیت تولید گاز مایع ایران در مجموع تا پایان برنامه پنجم حدود 9.4 میلیون تن افزایش می یابد.

توافق‌های جدید گازی تهران – بغداد در حالی حاصل شده است که اسفند ماه سال گذشته ایران و عراق برای افزایش صادرات برق یک قرارداد جدید امضا کرده بودند. مطابق با این قرارداد جدید صادرات برق ایران از مسیر کرخه- العماره به حدود یکهزار و 200 مگاوات در روز افزایش می یابد.
کد خبر 1689882

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha