۱۱ مهر ۱۳۹۱، ۱۸:۲۵

قادری اعلام کرد:

اهتمام ویژه ایران در مبارزه با آلودگی های نفتی دریای خزر

اهتمام ویژه ایران در مبارزه با آلودگی های نفتی دریای خزر

ساری - خبرگزاری مهر: مدیرکل ایمنی و حفاظت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی کشور از اهتمام ویژه ایران در مبارزه با آلودگی های نفتی در دریا خزر خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد رضا قادری روز سه شنبه در همایش ملی آلودگی نفتی دریای خزر افزود: دریای خزر از نظر توریستی، گونه‌های مختلف آبزی و بسته بودن، مزایای زیادی برای کشور ایران دارد و از این نقطه‌ نظر نباید آلوده شود.

وی با اشاره به اینکه این همایش درراستای مصوبه هیأت دولت درخصوص طرح ملی آمادگی، مقابله و همکاری در برابر آلودگی نفتی در دریا و رودخانه‌های قابل کشتی‌رانی مصوب اردیبهشت ماه سال 91 برگزار می شود اظهار داشت: رشد و توسعه جوامع بشری و استفاده از منابع دریا موجب شد سواحل و محیط‌زیست دریایی اهمیت یابد و توسعه دریایی پایدار مطرح شود، در نتیجه ارتقاء و حفظ محیط‌زیست دریایی اهمیت ویژه‌ ای یافت.

وی با بیان اینکه مانور جستجو و نجات و مقابله با آلودگی نفتی در راستای اجرای کنوانسیون مقابله با آلودگی نفتی است، گفت: با توجه به اینکه سازمان بنادر ودریانوردی ایران به کنوانسیون‌ های جبران خسارت ملحق است؛ کنوانسیون مسئولیت ناشی از آلودگی نفتی سوخت کشتی‌ها جزو کنوانسیون های جبران خسارت آلودگی‌های نفتی است که ایران به آن ملحق است.

مدیر کل ایمنی و حفاظت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی، تدوین یادداشت تفاهم‌نامه مشترک همکاری با کشورهای همسایه، تعیین مناطق پرترافیک و پرخطر دریایی و رسیدگی به سوانح دریایی در کنار تعیین مناطق حساس زیست‌ محیطی دریا را از وظایف دولت‌ های ساحلی در بخش ایمنی و حفاظت دریایی طبق کنوانسیون مقابله با آلودگی نفتی عنوان کرد.

وی اجرای مفاد کنوانسیون‌های ملحق‌شده و تدوین لوایح و آیین‌ نامه و دستورالعمل‌ ها را از الزامات ملی ـ‌ منطقه‌ای دولت ساحلی برشمرد.

قادری ایجاد مناطق مبارزه با آلودگی نفتی، تجهیز بنادر به تجهیزات مبارزه با آلودگی و برگزاری دوره‌های آموزشی و مانور را مهم‌ترین گزینه‌های کنوانسیون‌های مبارزه باآلودگی‌های نفتی عنوان کرد.

مدیرکل ایمنی و حفاظت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی افزود: سرعت عمل در مقابله با سوانح و فراهم شدن زمینه همکاری متقابل با کشورهای همسایه دریا و ارگان‌های دست‌اندرکار از اهداف کنوانسیون مذکور است.

در این همایش مقالاتی در زمینه نحوه امداد رسانی پایگاههای امداد ونجات کشوری،اقدامات زیست محیطی در راستای مقابله با آلودگی نفتی در دریا، طرح ارتقا کمی و کیفی خدمات جستجو و نجات دریایی در ایران واجرای ضمیمه پنجم کنواسیون مارپل توسط مسئولان و کارشناسان سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر،شرکت حفاری شمال و سازمان بنادر و دریانوردی ارائه شد.

همایش ملی جستجو و نجات ومقابله با آلودگی در دریا باحضور نمایندگان کشورهای حاشیه دریای خزر و مقامات کشوری واستانی دربندرنوشهر برگزار شد.

مانور ملی جستجو و نجات و مقابله با آلودگی در دریا ومراسم امضاء یادداشت تفاهم همکاری بین سازمان بنادر ودریانوردی و سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر باهدف استفاده ازتوانمندی های دوطرف وهمکاری جهت ارئه بهتر خدمات امداد و نجات به افراد مضطر در دریا،روزهای آینده باحضور مسئولان در بندر نوشهر برگزار می شود.

کد خبر 1710817

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha