۱۶ مهر ۱۳۹۱، ۱۰:۲۷

مهر گزارش می دهد؛

شکوفایی استعدادهای گیلان با برنامه‌‌ریزی/ رودسر قطب تولید گل ‌‌‌و گیاه

شکوفایی استعدادهای گیلان با برنامه‌‌ریزی/ رودسر قطب تولید گل ‌‌‌و گیاه

رشت - خبرگزاری مهر: استعدادها، توانمندی ها و ظرفیت های بالقوه استان گیلان به ویژه در زمینه تولید و صادرات انواع گل و گیاهان زینتی، در سایه برنامه ‌ریزی اصولی به شکوفایی اقتصادی می ‌انجامد.

به گزارش خبرنگار مهر، گیلان استانی با تنوع آب و هوایی است، از این رو از استعداد طبیعی برای رویش انواع گیاهان از جمله گلها و گیاهان زینتی برخوردار است.

چنانچه توانمندی ها و استعدادهای بالقوه و بالفعل در زمینه تولید و صادرات انواع گل و گیاهان زینتی به درستی شناسایی شود می توان با اتخاذ راهکارهای مناسب و برطرف کردن موانع به سهولت سالانه میلیونها دلار از صادرات این محصولات کسب درآمد و اشتغال مناسبی را برای نیروی کار استان فراهم ساخت.

شهرستان رودسر در شرق استان گیلان از مناطق مستعد پرورش گل و گیاه است بنابراین باید از این ظرفیت برای پویایی اقتصادی، ایجاد اشتغال و توسعه سرمایه گذاری بهره جست.

شهرستان رودسر منطقه ای مستعد برای پرورش گل و گیاه

مدیر جهاد کشاورزی رودسر در این ارتباط گفت: این شهرستان سالانه پنج میلیارد تومان درآمد از فروش و عرضه گل و گیاه به بازارهای داخلی و خارجی کسب می‌ کند.

احسان ‌الله مشتاق افزود: سالانه بیش از پنج میلیون و 500 هزار اصله انواع پیاز گل، شاخه بریده، گل پیازچه، گل های فصلی، نشاء گل، گلهای آپارتمانی و انواع درختچه‌های زمینی در مناطق مختلف این شهرستان همچون چابکسر تولید و به بازارهای مصرف داخلی و خارجی عرضه می ‌شود.

وی همچنین با بیان اینکه یک صد هکتار از اراضی رودسر به کشت گل های فضای باز اختصاص دارد، اظهارداشت: متقاضیان ایجاد گلخانه ‌های فضای باز از تسهیلات کشاورزی بهره ‌مند خواهند شد.

مدیرجهاد کشاورزی رودسر با اعلام اینکه هم اکنون یک هزار خانوار به امر پرورش گل و گیاه در این منطقه اشتغال دارند، یادآورشد: بیشترین تولیدات گل و گیاه از بخش چابکسر که به عنوان قطب پرورش گل و گیاه در استان گیلان مشهور است به کشورهای حاشیه خزر و آسیای میانه صادر می ‌شود.

به طور کلی گلها و گیاهان زینتی را می ‌توان به سه گروه عمده تقسیم کرد، درختچه‌ های تزئینی مانند یاس، مو، یاس رازقی، موچسب، پیچ امین‌ الدوله و سایر موارد بخش نخست را تشکیل می ‌دهند همینطور میخک، گلایل، مریم، داوودی، استرلیزیا، آنتوریوم،‌ رز، ارکیده و غیره  گروه دوم یا گل های شاخه بریده را تشکیل می ‌دهند.

در همین حال گروه سوم گلهای گلدانی که عمده آنها پتوس، حسن یوسف،‌ سنگلونیوم، رز، دیفن باخیا، بنجامین، عروس، بگونیا، مارانتا، یوکا، لیندا، الگونما، برگ انجیری و قاشقی هستند.

با وجود این در حالت طبیعی و در فضای باز امکان پرورش بسیاری از انواع گلها و گیاهان زینتی طی سال در گیلان وجود دارد اما شیوه ‌های سنتی پرورش گل ها و گیاهان باعث می ‌شود که قیمت تمام شده تولیدات در سطح بالایی قرار گیرد و بنابراین ضرورت دارد که در زمینه تغییر شیوه تولید از سنتی به صنعتی تمهیدات لازم اتخاذ شود.

یک کارشناس باغبانی با اشاره به استعدادهای طبیعی پرورش گلها و گیاهان زینتی در گیلان گفت: این قابلیتها در حدی است که این استان می ‌تواند با یک برنامه ‌ریزی اصولی و محلی، درآمد ارزی درخور توجهی از این راه کسب کند.

تنوع گل ها و گیاهان زینتی یک مزیت مهم برای سرمایه گذاری در گیلان 

مسعود صادقی با اشاره به اینکه تنوع گلها و گیاهان زینتی یک مزیت مهم برای توسعه سرمایه گذاری است، افزود: پرمصرف‌ ترین گلها در جهان از قبیل میخک، رز، لاله، داوودی، سوسن، فرزیا، زربرا، ارکیده، الیستر، بریا، استرلیزیا، انتوریوم، نرگس، مارگریت و همچنین گیاهان زینتی پرتقاضا مانند یوکا، دیفن باخیا، فیکوس، انواع نخل، دراسینا، بنجامین و غیره به سهولت و با کیفیت مناسب در ایران به ویژه این استان پرورش داده می ‌شوند.

وی اظهارداشت: رنگ های دلپذیر، اندازه مناسب و تنوع گل ها و گیاهان زینتی ایران با توجه به گوناگونی وضعیت آب و هوایی کشور، این توانایی را به وجود آورده که در تمام فصول سال بتوان گل های مورد نیاز بازار داخلی و بخشی از بازارهای خارجی را در ایران پرورش داد.

این کارشناس کشاورزی در ادامه به ‌شیوه سنتی پرورش گلها و گیاهان زینتی در کشور اشاره کرد و گفت: این شیوه از لحاظ بالا بردن قیمت تمام شده و کاهش توان رقابت در عرصه ‌های بین ‌المللی ‌باید مورد بازنگری قرار گیرد و روش های صنعتی جایگزین شود.

وی یادآورشد: برای اجرای روش های صنعتی، سرمایه‌ گذاری مناسب و آموزش کافی برای بهره ‌برداران امری ضروری است که باید توجه شود. 

بدون شک تربیت نیروی انسانی متخصص در این رشته و بکارگیری آنان در واحدهای بهره ‌برداری ضرورتی غیرقابل انکار است و تنها از این طریق می ‌توان روشهای سنتی را حذف و روشهای صنعتی پرورش گلها و گیاهان زینتی را ممکن ساخت.

با این وصف دو مقوله اصلی در بخش تولید یعنی سرمایه‌ گذاری و نیروی انسانی نخستین اقدام موثر و ضروری برای رشد تولید و تغییر شیوه تولید است.

به عقیده کارشناسان برای تغییر روش تولید، تامین تجهیزات از قبیل تجهیزات حرارتی گلخانه ‌ها ضرورت دارد و این امر مستلزم همکاری نظام بانکی با بهره‌ برداران در تامین منابع مالی مورد نیاز است.

پرورش گل و گیاه زینتی زمینه ای برای اشتغالزایی و رشد درآمدهای ارزی غیرنفتی

بخش تولید و تجارت گل و گیاهان زینتی می‌ تواند در اشتغالزایی و رشد درآمدهای ارزی غیرنفتی موثر باشد،لذا ‌باید نظام بانکی به سوی ارائه تسهیلات مورد نیاز بهره ‌برداران هدایت شود و حتی تسهیلات ترجیحی به این بخش اختصاص یابد.

در همین حال فقدان برنامه ‌های ترویجی، آموزشی و اصلاح نژاد و تداوم یافتن شیوه تولید سنتی باعث می ‌شود که بخش تولید گلها و گیاهان زینتی در کشور همچنان از بازارهای جهانی دور بماند و از توان رقابت کافی برای حضور موثر در بازارهای قابل نفوذ برخوردار نگردد.

اما در بخش صادرات گلها و گیاهان زینتی مشکلات بزرگتری فراروی صادرکنندگان قرار دارد، صرف ‌نظر از اینکه اکثر دست‌ اندرکاران صادرات گل در ایران خود تولید کننده نیستند و به ‌طور معمول به صورت واسطه عمل می ‌کنند، مشکلات عمده بخش صادرات را می ‌توان در کمبود سیستم مکانیزه بسته ‌بندی استاندارد در واحدهای بهره ‌برداری، موانع و مشکلات اداری در گمرکات، فرودگاه ، گرانی تعرفه ‌های حمل و نقل هوایی، فقدان یک تشکل صادراتی قوی، ناآگاهی بهره ‌برداران از روش و مقررات جاری در صادرات گلها و گیاهان زینتی مشاهده کرد.

 در این ارتباط نماینده مردم رودسر و املش در مجلس شورای اسلامی نداشتن پایانه صادراتی گل و گیاه را از مشکلات مهم این خطه دانست و بر ضرورت رفع این معضل اساسی تاکید کرد.

محمد مهدی رهبری املشی اظهارداشت: شهرستان رودسر در تنوع پرورش گل و گیاه حرف نخست را در استانهای شمالی کشور می زند اما تولید کنندگان در عرضه و بازار فروش تولیدات خود با مشکلات جدی مواجه هستند.

وی ادامه داد: پایانه های صادراتی مکان های مشخصی برای نهایی کردن و تسهیل در امر صادرات و کاهش هزینه های پنهان فرآیند صادرات هستند.

نداشتن پایانه صادراتی گل و گیاه از مشکلات مهم منطقه رودسر 

نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی همچنین هدف اصلی از ایجاد پایانه های صادراتی را ایجاد هماهنگی و ارتباط تنگاتنگ بین نظام های تولید، توزیع و صادرات ذکر کرد.

چنانچه موانع تولید و جایگزینی شیوه صنعتی پرورش گیاهان همراه با توسعه زیرکشت گلخانه ‌ها، ‌زیرپلاستیک و حتی فضای باز برطرف و راهکارهای مناسب برای رفع مشکل بسته‌ بندی و حمل و نقل اتخاذ و عملی شود، می ‌توان صادرات گلها و گیاهان زینتی را توسعه داد.

به هر حال با رشد صادرات این محصولات، اشتغال نیروی انسانی و رشد درآمدهای ارزی میسر خواهد شد و از این حیث توجه به بخش تولید و صادرات گلها و گیاهان زینتی می ‌تواند به نفع اقتصاد ملی باشد.

کد خبر 1712581

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha