۱۸ آبان ۱۳۹۱، ۱۲:۲۷

رسانه در هفته گذشته/

انتقاد خبرنگاران خارجی از خبرنگاران ایرانی

انتقاد خبرنگاران خارجی از خبرنگاران ایرانی

خبرنگاران خارجی حاضر در کنگره حزب کمونیست چین طی روزهای هفته ای که گذشت، از انعکاس ضعیف فرهنگ و تمدن ایران در رسانه های کشورمان انتقاد کردند.

خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ و ادب: مرور اخبار حوزه رسانه و مطبوعات را با گزارشی از خبرنگار اعزامی مهر از چین آغاز می کنیم. در حالی که بیش از ۱۰۰ نفر از خبرنگاران کشورهای مختلف برای شرکت در هجدهمین کنگره حزب کمونیست چین در این کشور به سر می برند، همسفر شدن خبرنگارانی با ملیت های مختلف فرصت مناسبی برای تبادل نظر و شناخت هر چه بیشتر یکدیگر و کشورهایشان است.

خبرنگار مهر که برای شرکت در این کنگره به چین سفر کرده، با خبرنگاران دیگر کشورهای جهان گفتگوهایی داشته است که این خبرنگاران بعضا از انعکاس ضعیف فرهنگ و تمدن ایران در آینه رسانه های این کشور، انتقاد کرده اند.

 نداشتن زبان های بین المللی و به روز نبودن بخش های بین الملل رسانه های ایرانی و تمرکز بیش از اندازه شبکه های خارجی زبان متعلق به ایران بر مسایل سیاسی و غفلت از مسایل اجتماعی و فرهنگی، از جمله دلایلی است که آنها را ناگزیر به استفاده از رسانه های غربی برای یافتن تصویر ایران کرده است.

آن ها معتقدند شبکه های تصویری متعلق به ایران که روی ماهواره قابل دریافت است، بهتر است کمی از تمرکز خود را بر روی معرفی فرهنگ و جامعه امروز ایران قرار دهد.

آنها همچنین می گویند که در نهایت تصویر فرهنگی ای که از ایران دارند به دلیل قدمت تمدن آن است.همچنین بنا به گفته آن دسته از خبرنگارانی که بیشتر در بخش های فرهنگی و هنری مشغول به کار هستند، لازم است فعالیت های بین المللی هنری ایران تقویت شود تا تصویری فرهنگی تر از ایران به جهانیان معرفی شود. بنا بر تاکید آنها، تلاش های غرب برای ارائه تصویری خشن از ایران می تواند با کمک هنر تلطیف شود.

تخفیف‌های بیمه‌ای ویژه برای اعضای رسمی سرای روزنامه‌نگاران ایران

مدیر سرای روزنامه‌نگاران ایران از امضای تفاهمنامه‌ای با بیمه ایران خبر داد که به موجب آن، اعضای رسمی این سرا مشمول تخفیف‌های ویژه از ۳۵ تا ۴۵ درصد در مواردی اعم از بیمه تصادف، بیمه خودرو، بیمه آتش‌سوزی و بیمه شخص ثالث خواهند شد.

این خبر هم روز ۱۴ آبان و در روزهای آغازین این هفته منتشر شد. بر این اساس، مجید امرایی، مدیر سرای روزنامه‌نگاران ایران با اعلام برخی برنامه‌های در دست اقدام آن، از افتتاح شعبه استان البرز این سرا در روز آینده (۱۵ آبان) و با حضور محمدجعفر محمدزاده معاون امور مطبوعاتی وزیر ارشاد خبر داد.

امرایی در گفتگویی که با خبرنگار مهر داشت، از امضای تفاهمنامه‌ای با بیمه ایران برای ارائه تخفیف ویژه به اعضای رسمی سرای روزنامه‌نگاران ایران در موارد مقتضی خبر داد و گفت: مدت این تفاهمنامه ۲ سال و البته قابل تمدید است و بر اساس این تفاهمنامه، اعضای رسمی سرای روزنامه‌نگاران ایران مشمول تخفیف‌های از ۳۵ تا ۴۵ درصدی در مواردی مانند بیمه تصادف، بیمه آتش سوزی، بیمه خودرو و بیمه شخص ثالث خواهند شد.

ششمین جشنواره فصلی مطبوعات به تعویق افتاد

مراسم اختتامیه ششمین جشنواره فصلی مطبوعات و خبرگزاری‌ها که قرار بود روز چهارشنبه ۱۷ آبان برگزار شود، به یکشنبه ۲۱ آبان موکول شد.
پیشتر محمود اکرامی‌فر دبیر جشنواره فصلی مطبوعات و خبرگزاری‌ها از برگزاری ششمین دوره آن در روز جاری (۱۷ آبان) خبر داده بود، اما به دلیل تمایل وزیر ارشاد برای حضور در این برنامه و فراهم نبودن این امکان طی امروز، اختتامیه این جشنواره به یکشنبه هفته آینده موکول شد.

افزوده شدن بخش «طنز» و ادغام دو بخش «عکس» مطبوعات و خبرگزاری‌ها در یکدیگر از ویژگی‌های این دوره از جشنواره فصلی مطبوعات و خبرگزاری‌ها است و مسئولان جشنواره دلیل این اقدام را مشترک بودن بسیاری از عکس‌ها در مطبوعات و خبرگزاری‌ها اعلام کرده‌اند.

جشنواره فصلی مطبوعات و خبرگزاری‌ها آثار مطبوعات و خبرگزاری‌ها را در رشته‌هایی مانند شامل مقاله، سرمقاله، یادداشت، نقد، تیتر، عکس، صفحه آرایی، طراح و کاریکاتور، گفتگو و گزارش خبری و طنز در هر فصل داوری می‌کند و ششمین دوره آن، آثار منتشر شده در فصل تابستان را مورد بررسی قرار داده است.

مجله «انتظار نوجوان» تعطیل شد

یکی از اخبار حوزه رسانه و مطبوعات در این هفته، تعطیلی مجله «انتظار نوجوان» بود. مجله انتظار نوجوان، وابسته به پژوهشکده مهدویت و مؤسسه آینده روشن، که در حوزه مهدویت فعالیت می‌کرد، با گران شدن کاغذ تعطیل شد. علی مهر، سردبیر این مجله با تأیید این خبر به خبرنگار مهر گفت: تلاش کردیم این اتفاق نیفتد، اما بعد از ۸ سال ناچار به تعطیلی شدیم.

مهر با اعلام اینکه انتشار مجله «انتظار نوجوان» ماهانه حدود ۵ تا ۶ میلیون هزینه داشت، گفت: پژوهشکده مهدویت ۷ نشریه داشت که ۳ عنوان از آنها با نام‌های ملیکا، ماهک و انتظار نوجوان برای کودکان و نوجوانان منتشر می‌شدند. هر سه نشریه نیز تعطیل شده و شماره جدید آن بیرون نمی‌آید.

وزیر ارشاد به ضرغامی نامه نوشت

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی نامه‌ای به رئیس سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، خواستار انعکاس گسترده فعالیت‌های بیستمین دوره هفته کتاب از رادیو و تلویزیون شد.

با شروع هفته پیش رو، هفته کتاب نیز با برنامه ها و مراسم مختلف آغاز خواهد شد. سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم طی روزهای هفته ای که گذشت، در آستانه فرارسیدن ایام هفته کتاب در نامه‌ای خطاب به عزت‌الله ضرغامی رئیس سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران خواستار پوشش فعالیت‌های مربوط به هفته کتاب در رسانه ملی شد.

کد خبر 1738678

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha