۶ فروردین ۱۳۹۲، ۱۳:۰۵

همسفران نوروز/

خانه صولت ابرکوه؛ اوج هنر گچبری و مقرنس کاری

خانه صولت ابرکوه؛ اوج هنر گچبری و مقرنس کاری

ابرکوه - خبرگزاری مهر: بازدید از خانه صولت ابرکوه که معماران آن اوج هنر گچبری و مقرنس کاری را به تصویر کشیده اند، از جمله مواردی است که بر جذابيت سفر به شهرستان تاريخي ابركوه مي افزايد.

به گزارش خبرنگار مهر، خانه تاریخی صولت با سردری بلند و با شکوه که دارای گچبری ها و مقرنس کاری های بسیار زیباست، این روزها مشتاقانه منتظر حضور بازدید کنندگان نورزی است.

با گذر از دالان های پر پیچ و خم وارد این خانه هزار متری می شویم و در میان حیاط 150 متری آن باید چشم را به هر سو گرداند تا ذره ذره هنر معماران کهن این خانه زیبا را دید.

ستون های تزیینی گچبری شده زیبا و پرنقش و نگار، تنها گوشه ای از جلوه های چشم نواز این خانه است که به صورت  برجسته با نقوش اسلیمی گل و بوته و صفه هایی به صورت گوشواره مانند، دورتا دور حیاط را در برگرفته است.

قدمت خانه صولت به اواخر دوره زندیه و اوایل دوره قاجاریه می رسد و خانه صولت به شماره ۱۸۳۹ در تاريخ 24 بهمن ماه سال 1۳۷۵ در رديف آثار ملي ايران به ثبت رسيده است.

خانه صولت از جمله بناهاي تاريخي و فرهنگي شهرستان ابركوه است كه در بافت قديم واقع شده و کافی است که نامی از آن را در شهر ابرکوه جستجو کنید تا به محله قدیمی دروازه میدان که بسیاری از خانه های قدیمی و ارزشمند شهرستان را در خود جای داده است، راهنمایی شود.

به واسطه اینکه اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در این خانه قرار دارد، می توانید در گذر از شهرستان تاریخی ابرکوه خانه صولت را در ردیف اول بازدیدهای خود قرار دهید و در بدو سفر، اطلاعات کاملی را از جاذبه های گردشگری شهرستان به دست آورید.

با یک تیر چند نشان بزنید

در سفر به ابرکوه و بازدید از خانه صولت می توان با فرصت کمی که در اختیار دارید با یک تیر چند نشان کنید و از موزه زیبای مردم شناسی هم که در قسمتی از این خانه زیبا قرار دارد دیدن کنید.

فاصله خانه صولت تا چندین خانه زیبای دیگر که برخی از آن ها شهرت کشوری نیز دارد چندین قدم است.

کافی است گام های خود را به آن سوی خیابان بکشانید و میهمان کوچه های تاریخی  و دیگر خانه های قدیمی این محله شوید.

-----------
عکس و گزارش: رحیم میرعظیم

کد خبر 2022900

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha