۷ فروردین ۱۳۹۲، ۱۴:۴۶

همسفران نوروز/

بقاع متبركه ابركوه پذيراي گردشگران نوروزي/ سفرهاي نوروزي رنگ آسماني مي گيرند

بقاع متبركه ابركوه پذيراي گردشگران نوروزي/ سفرهاي نوروزي رنگ آسماني مي گيرند

ابرکوه - خبرگزاری مهر: در گذر از شهرستان تاریخی ابرکوه و با حضور در جوار امامزادگان این شهرستان رنگی آسمانی به مسافرت های نوروزی بدهید.

به گزارش خبرنگار مهر، هر یک از بقاع متبرکه مزاری برای عاشقان اهل بیت (ع) و پایگاهی برای نشر معارف اسلامی است.

مردم ایران زمین در مسافرت به نقاط مختلف کشور تنها جایی را که در طول سفر فراموش نمی کنند، بقاع متبرکه است.

حضور در اين اماکن مذهبی نه تنها قدردانی از کسانی است که با تلاش خود دین مبین اسلام را استمرار بخشیدند، بلکه آرامش بخش دل و جان ها است.

شهرستان ابرکوه پنج بقعه متبرکه دارد که میزبانان شایسته ای برای میهمانان نوروزی هستند.

مسئولان اداره اوقاف و امور خیریه ابرکوه همچنین هیئت امناهای این مکان های مذهبی نیز تمام تلاش خود را برای رفاه مسافران در این اماکن به کار گرفته اند.

ابرکوه محل توقفگاه امام رضا (ع) است

شهرستان ابرکوه قدمتی چند هزار ساله دارد و در دوران پس از اسلام از شهرهای مهم به شمار می رفت و با عبور و توقف امام رضا (ع) در این شهر در مسیر سفر از مدینه به مرو شهرتی بی نظیر یافت که وجود منزلگاه امام رضا (ع) در این شهرستان نشانی از این عظمت است.

امامزادگان سید احمد و سید محمود(ع)

امامزادگان سید احمد و سید محمود در شهر مهردشت در بخش بهمن ابرکوه و به فاصله 15 کیلومتری مرکز شهرستان قرار دارند.

سید احمد و سید محمود دو برادر از نوادگان امام موسی کاظم (ع) بودند که به شوق دیدار امام رضا (ع) راهی ایران شدند اما با تعقیب مأموران حکومتی در روستای مهرآباد به شهادت رسیدند و توسط اهالی در این محل به خاک سپرده شدند.

امامزاده عباسعلی(ع)

امامزاده عباسعلی از نوادگان حضرت امام سجاد(ع) است و در روستای تاریخی مریم آباد که نامی نیز در شاهنامه فردوسی به نام مِیَم دارد، قرار گرفته است.

روستای مریم آباد در فاصله دو کیلومتری شهر ابرکوه و در مسیر جاده اصلی ابرکوه به سمت شیراز قرار دارد که به واسطه موقعیت خاص خود همچنین امکانات و فضای سبز همجوار امامزاده عباسعلی مورد توجه خاص مسافران به ویژه در ایام نوروز است.

این امامزاده امکانات خوبی را نیز برای مسافران فراهم کرده است که از جمله آنها می توان به زائرسرا، پارک و فضای سبز و دو هزار متر مربع فضا سازی اشاره کرد.

راه دسترسی به این امامزاده ورودی ابرکوه از سمت شیراز به سمت روستای مریم آباد است و جاده ای که در کنار اداره جهاد کشاورزی قرار دارد شما را به این مسیر راهنمایی می کند.

امامزاده شهیدان(ع)

این امامزاده مدفن دو تن از نوادگان بلافصل امام محمد باقر(ع) به نام مالک و محمود است که به دست طایفه رشیدیان از دست نشاندگان منصور دوانیقی در این محل به شهادت رسیدند.

سالانه هزاران نفر از مردم ابرکوه، استان یزد و سایر مناطق کشور به زیارت این امامزادگان می شتابند.

در هنگام بازدید از سرو 4500 ساله ابرکوه که تمام مسافران نوروزی از آن دیدن می کنند، نشانی این امامزاده را از هر کدام از مردم محلی سوال کنید شما را به ادامه دادن خیابان کنار سرو راهنمایی می کنند و با گذر از مسیر باغاتی زیبا، به این امامزاده خواهید رسید.

امامزاده احمد(ع)

بقعه متبرکه امامزاده سید تاج الدین نصرت معروف به امامزاده احمد از نوادگان امام جعفر صادق(ع) در مرکز شهرستان ابرکوه و در کنار خیابان اصلی شهر قرار دارد.

این امامزاده با توجه به موقعیت خاص خود همیشه شاهد حضور مردم و مسافران است که در ایام نوروز نمود بیشتری پیدا می کند.

امامزاده دختر موسی بن جعفر(ع)

بقعه متبرکه امامزاده دختر موسی ابن جعفر (ع) از نوادگان امام موسی ابن جعفر (ع) در اسفند آباد از توابع بخش بهمن ابرکوه قرار دارد.

روستای تاریخی اسفندآباد در 30 کیلومتری مرکز شهرستان قرار دارد.

طرح آرامش بهاری در جوار امامزادگان اجرا می شود

مسئول اداره اوقاف و امور خیریه ابرکوه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: برنامه های متنوعی در طول ایام نوروز در بقاع متبرکه ابرکوه برگزار می شود که از مهمترین آن ها می توان به برگزاری مراسم تحویل سال در جوار امامزادگان اشاره کرد.

سید مهدی سیدی افزود: در قالب طرح آرامش بهاری، برنامه های دیگری چون اقامه نماز جماعت و پاسخ به مسائل شرعی زائران،آماده سازی زائرسرای امامزاده عباسعلی و فعال نمودن کتابخانه های امامزاده ها صورت می گیرد.

وی ادامه داد: در ایام نوروز همچنین پایگاه های امدادی برای ارائه خدمات پزشکی نیز در جوار امامزاده احمد(ع) فعال است.

سیدی گفت:اجرای طرح مودت و احسان ماندگار، برپایی ایستگاه های صلواتی و همچنین فراهم آوردن تسهیلات براي زائران نوروزی، بخشی دیگر از اهداف اجرای طرح آرامش بهاری است.

------
عکس و گزارش: رحیم میرعظیم

کد خبر 2023229

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha