۱۰ فروردین ۱۳۹۲، ۱۳:۳۲

همسفران بهار/

مسجد جامع ابرکوه؛ مسجدی با دو قبله

مسجد جامع ابرکوه؛ مسجدی با دو قبله

ابرکوه - خبرگزاری مهر: در گذر از شهر تاریخی ابرکوه، بازديد از مسجد جامع با خصوصیات منحصرش نبايد فراموش شود زيرا اين مسجد دو قبله همچون نگینی ارزشمند در شهر ابرکوه می درخشد.

به گزارش خبرنگار مهر، مسجد جامع ابرکوه که مسجدی با دو قبله نیز خوانده می شود از دیدنی های شهرستان ابرکوه در سفر به این منطقه کهن از کشور به شمار می آید.

مساجد از صدر اسلام تاکنون علاوه بر نقش اصلی خود مرکز و پایگاهی برای فعالیت های مختلف اجتماعی بوده اند.

در این میان مسجدهای جامع با تکیه بر تأکیدی که بزرگان دین بر آنها داشته اند، جایگاهی ویژه دارند و این مساجد تاریخی مورد توجه علاقمندان بی شماری هستند و به جرأت می توان گفت که یکی از اصلی ترین بناهای تاریخی که مورد بازدید ایرانگردان و جهانگردان قرار می گیرد، مساجد جامع شهرهای مختلف است.

مسجد جامع ابرکوه نیز از این قاعده مستثنی نیست و می توان گفت که به واسطه خصوصیات خاص خود از جمله دو محرابه بودن و محراب زیبای گچیری خود، مورد توجه بسیاری از مسافران عبوری از این شهر به ویژه در ایام نوروز است.

برای کسانی که تاکنون به شهر تاریخی ابرکوه سر نزده اند یا در زمان حضور در ابرکوه، فرصت چندانی برای دیدار از آثار تاریخی این شهر کهن پیدا نکرده اند به طور اختصار این مسجد را معرفی می کنیم که البته به قول معروف "شنیدن کی بود مانند دیدن".

میدان مرکزی شهر ابرکوه که میدان امام حسین(ع) خوانده می شود به طرز باشکوهی نمایی از این مسجد را به تصویر کشیده است.

ساخت مسجد جامع به قرن چهارم می رسد

در آغاز ورود به این مسجد متوجه می شوید که ساخت آن به قرون چهارم هجری و شاید زودتر از آن بر می گردد.

در دوره ایلخانی به شکل کنونی درآمده و در دوره های تیموری و صفویه نیز چیزی بر آن افزوده شده و سرانجام آثار دوره های مختلف از پیش از اسلام تا قرون ۱۳ و ۱۴ هجری در آن قابل مشاهده است.

اين مسجد داراي دو شبستان در پس ايوان شمالي و ايوان جنوبي و سردابه اي به ابعاد۱۰در۱۰ در ميان صحن خود است.

محراب با شکوه مسجد جامع نظرها را به سوی خود جلب می کند

در مسجد جامع ابرکوه محراب نفيس گچبري ايوان شرقي که يکي از پنچ محراب اين مسجد است، يادگار اين دوره است و تاريخ ساخت اين محراب سال 738 هجري و عرض آن 24/4 متر است.

انواع نقوش اسليمي و گياهي به همراه کتيبه هايي با خطوط نسخ و کوفي به شيوه گچبري برهشته در آن کار شده است. از چهار محراب ديگر اين مسجد، سه محراب از جنس سنگ مرمر و آهک و ديگري از جنس کاشي ساده است.

محراب اصلي سنگي اين مسجد که داراي دو ستون تزئيني زيبا بوده و از جنس مرمر است اکنون در ميان تالار مرکزي گنجينه اسلامي موزه ملي ايران، نماينده نمايش فضاي معنوي مساجد ايراني به گردشگران داخلي و خارجي است.

خصوصیات خاص محراب های مسجد جامع

از ويژگيهاي مهم این بنا، دو محراب آن است، محراب بزرگ يا اوليه مسجد همانند بناهاي مغولي ساخته شده است و با جهت قطب مغناطيسي شمال 47 درجه اختلاف دارد و به منظور اصلاح محراب اوليه، محراب دومي ساخته شده است که اين محراب به قدري قبله سابق اين مسجد را اصلاح مي کند.

مسجد جامع ابرکوه با مجموعه اي غني از انواع هنرهاي تزئيني معماري به شماره 197 درتاريخ نهم مردادماه سال 1312 در فهرست آثار ملي در فهرست آثار ملي ايران به ثبت رسيده است.

بسیار سفر باید....

بنا به یک ضرب المثل قدیمی، باید برای کسب تجربه سفرهای بسیار کرد و در این سفرها دیدنی ها را دید و گفتنی ها را شنید.

می توان با برنامه ریزی دقیق تر در طی سفر، بیشترین بهره برداری را از جذابیت های شهرهای مختلف به ارمغان برد و حسرت روزهایی را نبرد که پرشتاب از شهری گذر کرده ایم و حداقل عکسی به یادگار از دیدنی های آن به سوغات نبرده ایم.

--------------
عکس و گزارش: رحیم میرعظیم

کد خبر 2024147

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha