۱۵ فروردین ۱۳۹۲، ۱۴:۲۹

گزارش مهر؛

بهار فصل طبيعت‌گردي در ابركوه/ كاسه رود، نگين فيروزه اي كوير

بهار فصل طبيعت‌گردي در ابركوه/ كاسه رود، نگين فيروزه اي كوير

ابرکوه - خبرگزاری مهر: بهار و هواي بهاري گرچه در يزد يك ماهي بيشتر دوام ندارد و هوا خيلي زود چهره تابستاني به خود مي گيرد اما در برخي مناطق استان نظير ابركوه، جاذبه هايی طبيعي وجود دارد كه اين فصل را مناسب طبيعت‌گردي مي كند؛ از آن جمله كاسه رود ابركوه است.

به گزارش خبرنگار مهر، کویر جذابیت های خاص خود را دارد و کویر ابرکوه نیز از این قاعده مستثنی نیست.

اما آنچه کویر ابرکوه را از بسیاری از مناطق کویری کشور متمایز می کند، کاسه رود است که در قسمتی از این منطقه آرام گرفته است.

یکی از جاذبه های بسیار زیبای طبیعی ابرکوه که قابلیت و پتانسیل های مختلفی دارد،‌رودخانه کاسه رود است که به زیبایی نام نگین کویر را بر آن نهاده اند.

در بدو ورود به ابرکوه از سمت یزد و در حالی که هنوز 20 کیلومتر تا شهرستان تاریخی ابرکوه فاصله دارید، می توانید با بازديد از رودخانه کاسه رود که در عمق 9 کیلومتری کویر جاری است، خستگی راه را از تن دور کنید.

کاسه رود همچون نگین درخشانی در دل کویر ابرکوه می درخشد و آبی گوارا و شیرین را ارزانی کویرنشینان و رهگذران از این وادی می کند و اگر چه فاقد هر گونه امکاناتی به این منظور است و باید با احتیاط به نظاره آن نشست، همیشه میهمانانی را در کنار خود به نظاره نشسته است.

کاسه رود تابلویی زیبا از طبیعت بکر ابرکوه

از کاسه رود در منابع تاریخی نیز می توان نشان گرفت که تصویری زیبا از طبیعت بکر منطقه را در دیدگان مردم به جای می گذارد.

زیبایی و شکوه این رودخانه در دل کویر که برگرفته از سیلاب ها و روان آب های جاری از سیل در کویر است منظره باشکوهی را پدید آورده است.

در پهنه کویرمی توانید پرواز شادمان پرندگان مهاجر را بر روی  این رودخانه به مشاهده بنشینید.

طرحی که از طرف مردم به سمت گردشگری سوق داده شد

اگر چه طرح کنترل سیل کاسه رود با هدف پیشگیری از خطرات و تخریب جاده مواصلاتی یزد - ابرکوه و کنترل سیلاب هایی که میزان آنها به چهار میلیون متر مکعب آب می رسد از چند سال پیش آغاز شد ولی اکنون به یک جاذبه گردشگری تبدیل شده که با وجود اینکه هیچ امکاناتی برای بهره بردن ایرانگردان و جهانگردان و مردم شهرستان ندارد در اغلب ساعات روز به ويژه ایام تعطیل، انبوه مردم را در این محل مشاهده می کنید.

کاسه رود موقعیت ممتاز گردشگری

موقعیت گردشگری کاسه رود جایگاهی ویژه به آن بخشیده است و به عبارتی، گردشگری حلقه گمشده این نگین درخشان کویر است که می تواند از این پتانسیل بهره های بسیار را نصیب خود کند.

با استفاده از موقعیت کاسه رود و فراهم آوردن زمینه های لازم، می توان ایرانگردان و جهانگردان بسیاری را که از جاده مواصلاتی و پرتردد یزد -  ابرکوه عبور می کنند به واسطه فاصله کم این جاده، جذب این مکان زیبا کرد.

البته مسئولان منابع طبیعی و آبخیزداری ابرکوه نیز بارها بر آمادگی خود برای مشارکت در این امر تأکید کرده اند که شما هم می توانید در دیدار از این رودخانه زیبا نگاهی اقتصادی هم به آن داشته باشید.

انتقال آب آرزوی روستاهای شرق ابرکوه

یکی دیگر از اهداف دیگر طرح کاسه رود، انتقال آب آن به روستاهای شرق ابرکوه است که از بی آبی رنج می برند.

این منبع آبی منبعی مناسب و بدون رقیب برای مصرف شرب، کشاورزی و صنعت ابرکوه به حساب می آید و امسال در اولین بارندگی و در ظرف 12 ساعت شاهد جمع شدن چهار میلیون متر مکعب آب در این محل بودیم که ظرفیت آن را تکمیل کرد.

در این راستا نیز فعالیت هایی نیز شده است و چشم امید بهره برداران کشاورزی و صنایع این منطقه تکمیل این پروژه را انتظار می کشد.

--------
عکس و گزارش: رحیم میرعظیم

کد خبر 2025693

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha