۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۱۱:۵۶

«لطیفه‌های شیرین لطایف الطوایف» برای نوجوانان چاپ شد

«لطیفه‌های شیرین لطایف الطوایف» برای نوجوانان چاپ شد

کتاب «لطیفه‌های شیرین لطایف الطوایف» با بازنویسی مرجان کشاورز از سوی انتشارات پیدایش منتشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب لطایف الطوایف نوشته مولانا فخرالدین علی صفی است. او در هرات به دنیا آمد و دوران جوانی را نیز در این شهر گذراند. فخرالدین دو بار به سمرقند سفر کرد و از خواجه احرار که در تصوف مرید او بود، اجازه ذکر گرفت. فخرالدین هم مانند پدرش مولانا کمال‌الدین حسین الکاشفی موعظه می‌کرد و بنا به طبع لطیف و شاعرانه‌اش، ابیات زیبایی را که می‌سرود، هنگام وعظ به کار می‌برد.

در سال 938 هجری قمری عبیدالله خان ازبک، هرات را محاصره کرد و مردم با سختی و قحطی رو به رو شدند. راه آب و آذوقه بر مردم شهر بسته شده بود و روزگار چنان سخت می‌گذشت که مردم بر سر گوشت سگ و گربه به جان هم می‌افتادند. در این شرایط فخرالدین که درویش مسلک و عارف بود، بیش از دیگران رنج می‌کشید به طوری که در یکی از یادداشت‌هایش، دوران محاصره هرات را حبس یک ساله نامید و در سال 939 زمانی که عبیدالله خان و لشگریانش از هرات فراری شدند و محاصره شهر شکست، فخرالدین علی صفی به قصد پیدا کردن جایی امن و آرام، هرات را ترک کرد و به غرجستان رفت تا نزد شاه محمد سیف‌الملوک برود.

شاه‌محمد سلطان، فخرالدین علی صفی را به گرمی و با احترام پذیرفت. فخرالدین هم در پاسخ محبت‌های شاه، قصیده‌ای در مدح او سرود و لطایف الطوایف را که نتیجه سال‌ها تلاشش بود، در کتابی گردآوری و به او تقدیم کرد. لطایف الطوایف در 14 باب نوشته شده است که هر باب آن چندین فصل دارد و کتاب «لطیفه‌های شیرین لطایف الطوایف» هم شامل گزیده‌ای از 100 حکایت این کتاب است که توسط مرجان کشاورز بازنویسی و نیلوفر میرمحمدی تصویرگری شده است.

حکایت «اصل و نسب» را از این کتاب می‌خوانیم:

حکیمی دانشمند و بلند مرتبه، اصل و نسب چندان معلوم و معروفی نداشت. روزی از روزها یکی از بزرگ زادگان نادان و مغرور با کنایه به او گفت: ای حکیم، اصل و نسب تو ننگ و عار است بر تو! حکیم گفت: و تو با این جهل و نادانی، ننگ و عاری بر اصل و نسب خود!

حکایت «مقبره» هم از این کتاب به شرح زیر است:

ثروتمندی که از مال دنیا بی‌نیاز بود، تصمیم گرفت برای خود مقبره‌ای بسازد. ماهرترین بنای شهر را به خدمت گرفت و او ساخت مقبره را آغاز کرد. یک سال تمام کار ساخت مقبره طول کشید و پس از این مدت، مقبره ای زیبا و باشکوه آماده شد. مرد رو به بنا کرد و گت: این عمارت چه چیز کم دارد؟ بنا که مردی شوخ طبع بود، گفت: وجود شریف شما را.

کتاب «لطیفه‌های شیرین لطایف الطوایف» با 152 صفحه، شمارگان هزار و 500 نسخه و قیمت 5 هزار و 500 تومان منتشر شده است.

کد خبر 2056477

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha