۱۶ مرداد ۱۳۹۲، ۱۹:۵۸

گزارش تصویری - تشریحی/

صحنه های از خسارت شدید سیل در جیرفت/ میلیاردها تومان خسارات سیل در جنوب کرمان

صحنه های از خسارت شدید سیل در جیرفت/ میلیاردها تومان خسارات سیل در جنوب کرمان

جیرفت - خبرگزاری مهر: بارندگی و سیلاب شدید در کرمان با وجود اینکه پیش از این پیش بینی شده و هشدارهای لازم در این خصوص داده شده بود اما به دلیل عدم اقدامات پیشگیرانه و وجود سیل بندی غیر اصولی در جیرفت خسارات سنگین به جای گذاشت.

به گزارش خبرنگار مهر، سیل در شهرستانهای مختلف کرمان خسارات سنگین به جای گذاشت اما شدیدترین خسارتها در شهرستان جیرفت و به خصوص محله حسین آباد روی داد که به دلیل ناگهانی بودن حادثه و اماده نبودن مردم و مسئولان بحث امداد رسانی با کندی انجام شد.

وضعیت مناطق سیل زده شکننده است

هم اکنون نیز با وجود اینکه هواشناسی کرمان در خصوص احتمال بارش مجدد باران هشدار داده است وضعیت مناطق سیل زده در صورت بروز سیلاب مجدد بسیار شکننده است و گفته می شود در محله حسین آباد جیرفت این مسئله بیشتر خود نمایی می کند و ضرورت فوری شن ریزی در مسیر سیلاب و تغییر ان به سمت رودخانه ملنتی بسیار ضروری است در ذیل در کنار توضیحات مسئولان استان کرمان تصاویری از سیل اخیر در جیرفت مشاهده می شود.

هشدار در خصوص سیلاب مجدد

فرماندار جیرفت که بیشترین خسارات را از سیل دیده است گفت: این خساران در بخشهای مختلف به جای مانده است و صدها خانه نیز دچاز خسارتهای کلی و جزئی شده اند.

 

ابراهیم غنچه پور مجموع خسارات در بخش کشاورزی را تا این لحظه 446میلیارد و 365 میلیون و 400 هزار ریال اعلام کرد و گفت: این خسارات همچنان در حال جمع بندی است.

وی تصریح کرد: خسارتهایی هم به بخشهای زیر بنایی از جمله برق، آب و جاده های به خصوص جاده های روستایی وارد شده است.

غنچه پور ادامه داد: در بخش جاده بیش ار 22 میلیارد ریال و برق بیش از 2 میلیارد ریال خسارت وارد شده است.

وی خسارتها را به بخش مخابرات را نیز چشمگیر توصیف کرد و گفت: 100 میلیون تومان نیز در این بخش خسارت وارد شده است اما بیشترین خسارات به منازل و مبلمان شهری وارد شده است.

وی از تخریب 25 تا 50 درصدی حداقل 250 منزل مسکونی خبر داد و هشدار داد احتمال بروز سیلاب مجدد با توجه به پایدار بودن سیستم بارش زا در جیرفت همچنان وجود دارد.


جمع بندی خسارات سیل در استان کرمان

معاون عمرانی استاندار کرمان، محمد جواد کامیاب نیز در خصوص جمع بندی خسارتهای سیل در استان کرمان گفت: با توجه به بارندگیهای روز گذشته در شهرستان های بافت ، بم ، سیرجان ، جیرفت ، ریگان و عنبرآباد متاسفانه تعدادی از روستاها و شهرها دچار آب گرفتگی، قطعی آب و برق و همچنین تخریب جاده های روستایی و آسفالته شده است.


 

کامیاب با بیان اینکه در حال حاضر کلیه محورها اصلی با تلاش اکیپ های راهدارای بازگشایی شده است اظهارداشت: در شهرستان جیرفت بر اثر شکسته شدن درختان و سیل 20 دستگاه خودرو دچار آسیب شده و یک دستگاه خودرو هم بدون سر نشین در مسیر سیل مفقود شده است.


 

وی افزود: براساس گزارش دریافت شده تاکنون بیش از 500 راس دام تلف شده و به باغات و محصولات کشاورزی نیز خساراتی وارد شده است.


کامیاب در  خصوص شهرستان ریگان نیز خاطرنشان کرد: در شهرستان ریگان تعداد 20 روستا در منطقه دهرضا و ده نظر و یزدان پناه قطعی مواجه شده ایم که با کمک پرسنل مربوطه رفع نقص شده است.


وی افزود: همچنین بر اثر طوفان در ریگان به یکصد کیلومتر راه روستایی و 80 دستگاه پل و 18 ابنیه فنی خسارات وارد شده است.


کامیاب ادامه داد:در جیرفت نیز روستای هوکرد بر اثر ریزش دیوار یک نفر فوت کرده و در شهرستان بم روستایی تمیک یک دختر بچه بر اثر طغیان رودخانه خواجه عسکر مفقود شده و یک نفر نیز مصدوم گردیده است.



وی هم چنین خاطرنشان کرد: بیش از 2000 راس گوسفند تلف گردیده اند ،200 واحد مسکونی دچار آب گرفتگی شده است و بیش از 500 کیلومتر جاده خاکی روستائی و 80 کیلومتر جاده آسفالته تخریب شده ضمن اینکه مسیر بیش از 20 روستا مسدود گردیده که در حال بازگشایی است.

مردم از مسیلها دوری کنند


 

درخصوص شهرستان سیرجان نیز گفت: در این شهرستان در منطقه سدتنگوئیه آسیب و خسارت به محصولات باغی ، زراعی ، قنوات و کانالهای آب رسانی کشاورزی وارد گردیده و متاسفانه یک نفر در اثر رعد و برق جان خود را از دست داده است.

وی همچنین از خسارت وارده به راههای روستائی و عشایری خبرداد و گفت: بیش از 500 راس دام نیز تلف شده و به باغات پسته ( حدود 410 هکتار ) خسارت واردشده ضمن اینکه  به چند سیل بند نیز به میزان 30-50 درصد خسارت وارد شده است.


شکستگی بیش از 22 تیر برق فشار متوسط بتنی و یکصد عدد تیر برق فشار متوسط چوبی از دیگر خساراتی است که معاون عمرانی استاندار به آن ها اشاره و خاطرنشان کرد:گروه های امداد و نجات هلال احمر و مدیریت بحران از زمان وقوع سیل تا کنون در مناطق سیلزده مستقر و در حال امداد رسانی هستند.



وی افزود: همچنین ستاد های بحران شهرستانی با مسئولیت فرمانداران نیز تشکیل و در حال بررسی خسارات و پیگیری امور هستند. با توجه به نیاز منطقه تاکنون به  363 خانوار امداد رسانی شده است.


 

وی گفت:در شهرستان جیرفت تعداد 1000 تخته پتو ، 500 تخته موکت ، 100 دستگاه چادر و ست غذایی به تعداد 250 خانوار در حال توزیع است.


 

کامیاب در خصوص شهرستان بافت گفت:در این شهرستان 35 دستگاه چادر ، 200 تخته پتو ، 100 تخته پتو و به تعداد 100 خانوار توزیع ست غذایی انجام شده است.


 

کد خبر 2112245

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha