نشست رسانه‌ای هفته کودک/

قولی که «سنجد» از مسئولان حوزه کودک گرفت/ جای بچه‌ها در بحث‌ها خالی بود

قولی که «سنجد» از مسئولان حوزه کودک گرفت/ جای بچه‌ها در بحث‌ها خالی بود

نشست خبری هفته کودک برگزار شد. 17 نفر از 17 سازمان و نهاد مختلف در این برنامه شرکت کرده بودند تا دور هم باشند و عکس یادگاری بگیرند. مجالی نبود تا خبرنگاران پرسش‌های خود را مطرح کنند و پاسخ بشنوند. این مسئله، مثل معروف «سنگ بزرگ، علامت نزدن است» را به خاطر می‌آورد. همه بودند اما نه درباره حقوق کودکان سخن به میان آمد نه آموزش و سلامت و رفاه آنان، چه رسد به ادبیات، سینما، تئاتر و موسیقی کودک.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری هفته ملی کودک، امروز هشتم مهرماه با حضور مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، سفیر حسن نیت یونیسف در ایران و دیگر سازمان‌ها و نهادهای مرتبط با کودک در مرکز آفرینش‌های ادبی کانون برگزار شد.

در ابتدای این نشست، سیدصادق رضایی، مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، نگاه این نهاد به کودکی را نگاهی عالمانه دانست و افزود: نگاه عالمانه به کودکی به معنی شناخت ذهن و زبان کودک است. واقعیت ماجرا این است که شعار به کار بچه‌ها نمی‌آید. آنها زندگی خود را دارند و این ماییم که دلمان می‌خواهد به دنیای لطیف و فطری کودکان نزدیک شویم و برای این کار باید با ذهن و زبانم بچه‌‌ها آشنا شویم.

او شناخت کودک امروز را ضروری دانست و افزود: شناخت کودک امروز و برنامه‌ریزی کردن برای او از جمله فعالیت‌های عمده کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است. واقعیت ماجرا این است که نویسندگان نباید کودکی 50 سال پیش را تصویر کنند؛ بدون آن‌که با ذهنیت کودکان امروز آشنا باشند.

آموزش رایگان برای همه کودکان

فاطمه قربان، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش نیز با اشاره به این‌که سه عامل مهم در توسعه پایدار وجود دارد که در این میان، سهم عمده با عوامل انسانی است، گفت: خانواده نقش بسیار مهمی در تربیت بچه‌ها دارد؛ بعد از آن، آموزش و پرورش، نخستین نهادی است که به تربیت بچه‌ها و آموزش مهارت‌های زندگی به آنان می‌پردازد.

به گفته معاون آموزش و پرورش، دو وظیفه ذاتی برعهده این وزارتخانه است؛ یک این‌که امکان آموزش رایگان را فراهم آورد که آموزش و پرورش حتی در دورافتاده‌ترین روستاها و مناطق عشایری چنین کرده و ما حتی 22 مدرسه با یک دانش‌آموز در سطح کشور داریم. دومین مسئله، ارائه آموزش‌های باکیفیت است. برای رسیدن به این مرحله باید بدانیم که ذکودکان در زمانی غیر از زمان ما زندگی می‌کنند.

آمار مرگ و میر کودکان به 18 نفر رسیده است

حمیدرضا الوند، مدیرکل دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی به این‌که 700 هزار کودک از خدمات بهزیستی می‌کنند، اشاره و بیان کرد: راه‌اندازی و ارائه خدمات به کودکانی با نیازهای ویژه، غربالگری شنوایی و بینایی کودکان، پیشگیری از معلولیت‌های جسمی و ... از جمله اقدامات سازمان بهزیستی است و امید آن می‌رود که بتوانیم در جامعه‌ای سالم که در گرو داشتن خانواده‌ای سالم است، زندگی کنیم.

یونیسف آماده ارائه خدمات در حوزه کودک است

منیر صفی‌الدین، نماینده دفتر یونیسف در ایران هم از حضور بیش از 16 وزارتخانه و سازمان دولتی و غیردولتی در این نشست تشکر کرد و افزود: این‌که هفته‌ای را به کودکان اختصاص می‌دهند و جشن می‌گیرند و نهادهای مرتبط دور هم جمع می‌شوند، اتفاق خوب و خوشایندی است. دفتر یونیسف در ایران، آماده ارائه خدمات در حوزه کودکان است و من از طرف خودم و سفیر حسن نیت یونیسف در ایران، مهتاب کرامتی از همه شرکت‌کنندگان تشکر می‌کنم.

مادران را توانمند کنیم

سیدحامد برکاتی، رئیس اداره سلامت کودکان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، یکی دیگر از کسانی بود که صبح امروز در نشست خبری هفته کودک سخنرانی کرد و گفت: ما خانواده را یک اصل و یک ارزش می‌دانیم و از همه سازمان‌ها می‌خواهیم تا به توانمد کردن مادران بپردازند.

او همچنین گفت: روز و هفته کودک باید همراه با نشاط و شادی باشد و این شور و هیجان، نیازمند یک عزم ملی است. امیدواریم همه سازمان‌های مرتبط، نه تنها به خردسالان و کودکان که به مادران و سلامت جسم و روح آنان برای داشتن فرزندانی سالم نیز توجه کنند و بدانند حوزه کودک، یک حوزه بین بخشی است.

برکاتی همچنین اشاره کرد که با توجه به آمار بین‌المللی، امسال میزان مرگ و میر کودکان در ایران به 18 نفر رسیده و این روند بسیار خوبی است.

موزه کودک تنها برای یک هفته

عارف‌نیا، مدیر روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی نیز برنامه‌های این سازمان در هفته کودک را برشمرد و افزود: صیانت از میراث فرهنگی و حفاظت از هنرهای سنتی درگرو آموزش به کودکان است. بنابراین، 18 مهر بازدید از موزه‌ها و اماکن تاریخی برای بازدیدکنندگان به همراه کودک رایگان است. جز آن تور شهر ری برای نویسندگان کودک و نوجوان در نظر گرفته شده است. اکران فیلم‌های مرتبط با موزه و کودک، نمایشگاه کتاب کودک، آموزش نگارگری به بچه‌ها، قصه‌گویی و خیمه شب بازی از دیگر برنامه‌هایی است که همزمان با هفته کودک از سوی سازمان میراث فرهنگی انجام می‌شود. همچنین قرار است با همکاری موسسه تاریخ ادبیات کودکان و نوجوان، موزه‌ای با عنوان موزه کودک در آن هفته راه‌اندازی شود.

یونیسف در کنار فارابی قرار می‌گیرد

مهتاب کرامتی، سفیر حسن نیت یونیسف در ایران گفت: من نماینده سینمای ایران هستم. فقط می‌توانم بگویم: زنده باد کودکی! زنده باد زندگی!

او به این‌که یونیسف برای دومین بار در کنار فارابی قرار می‌گیرد و در جشنواره کودک و نوجوان اصفهان شرکت می‌کند، اشاره کرد و گفت: من یکی از داوران هستم که فیلم‌ها را می‌بینم و نقد می‌کنم و امیدوارم اخبار یونیسف در جشنواره پیگیری شود.

مظفر الوندی، مدیر مجمع حقوق کودک نیز با اشاره به این‌که در یک سال گذشته، قوانین خوبی تصویب شده‌اند، گفت: اول اسفندماه سال 91، قانون حمایت از خانواده ابلاغ شد؛ اوایل اردیبهشت امسال هم قانون مجازات اسلامی ابلاغ شد و به رشد عقلانی کودکان در اجرای قصاص توجه کرد. حالا هم در حال تصویب لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست و بدسرپرست هستیم.

در حاشیه نشست خبری هفته کودک

سنجد به عنوان خبرنگار ویژه به این نشست خبری آمده بود تا از مسئولان قول بگیرد تنها به دادن وعده و وعید دل، خوش نکنند و به حرف‌های خود، جامه عمل بپوشانند.

17 نفر از 17 سازمان و نهاد مختلف در این برنامه شرکت کرده بودند تا دور هم باشند و عکس یادگاری بگیرند. مجالی نبود تا خبرنگاران پرسش‌های خود را مطرح کنند و پاسخ بشنوند. این مسئله، مثل معروف «سنگ بزرگ، علامت نزدن است» را به خاطر می‌آورد. انگار قرار نیست در هفته کودک، اتفاق ویژه‌ای بیفتد. همه بودند، اما نه درباره حقوق کودکان سخن به میان آمد، نه آموزش، سلامت و رفاه آنان، چه رسد به ادبیات و سینما و تئاتر و موسیقی کودک.

کد خبر 2146161

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha