۵ آذر ۱۳۹۲، ۱۱:۵۳

وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی:

اصرار داشتیم نمایشگاه یاد یار مهربان سراسری در همه استان‌ها برگزار شود

اصرار داشتیم نمایشگاه یاد یار مهربان سراسری در همه استان‌ها برگزار شود

وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ما اصرار داشتیم که نمایشگاه یاد یار مهربان در همه استان‌ها برگزار شود چون در تهران، شهرداری از این نمایشگاه حمایت می‌کرد، ولی در استان‌ها، منابع مالی آنها اجازه نمی‌داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، سیدمحمد حسینی وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: از جمله نمایشگاه‌های بسیار خوبی که در حوزه کتاب در این سال‌ها برگزار شده است، نمایشگاه یاد یار مهربان است به خاطر اینکه امکان خیلی خوبی است تا نیازهای کتاب مدارس کشور تامین شود.

وی افزود: ما اگر می‌خواهیم سرانه مطالعه در کشور افزایش یابد، راهی نداریم جز اینکه از مدارس و مخصوصاً دبستان‌ها شروع کنیم و اگر این کار با تمرکز و برنامه‌ریزی انجام شود، خیلی می‌تواند موثر باشد.

وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: ما اصرار داشتیم که نمایشگاه یاد یار مهربان در همه استان‌ها برگزار شود چون در تهران، شهرداری از این نمایشگاه حمایت می‌کرد، ولی در استان‌ها، گاهی اوقات منابع مالی آنها اجازه نمی‌داد.

حسینی همچنین گفت: البته بعضی استانداری‌ها هم بودند که 50 درصد هزینه را تقبل می‌کردند و ما هم نمایشگاه را با کمک شهرداری‌ها برگزار می‌کردیم. من فکر می‌کنم که باید در تمام استان‌ها و حتی اگر امکانش باشد، در تمام شهرها این نمایشگاه را برگزار کنیم.

وی یادآور شد: برگزاری نمایشگاه یاد یار مهربان کاری ارزشمند است و سرمایه‌ای است که هدر نخواهد رفت.

در همین رابطه، محمد حسنی، مدیرعامل بنیاد ادبیات داستانی ایرانیان ضمن اشاره به اهمیت برگزاری این رویداد فرهنگی گفت: تامین کتاب برای مراکز مشخص و تعریف شده از  انجام یک کار تخصصی حکایت می‌کند. وقتی شما می‌خواهید برای کارمندان یک سازمان، ارباب رجوع و یا مشارکین یک نهاد و یا یک مدرسه، کتاب تهیه کنید نیاز به مخاطب‌شناسی و کار تخصصی دارد.

وی ادامه داد: شما باید بدانید چه آثاری برای این نهادها و مراکز مناسب است و تقاضاهای آن طرف چیست؟ لذا به نظر من برگزاری این نمایشگاه از این جهت که گام‌هایی برای رسیدن به این هدف برمی‌دارد، کار مفیدی است و اگر بتوانیم فضای نیازهای حقیقی و ترکیب آن با تمایلات مخاطبان را در مدارس دریابیم و از طرف دیگر تعدادی کارشناس خبره به عنوان پل ارتباطی ما با مدارس عمل کنند، بدون تردید سرانه مطالعه در کشور ارتقا پیدا می‌کند.

مدیرعامل بنیاد ادبیات داستانی ایرانیان با بیان اینکه ترغیب افراد به مطالعه باید از مدارس آغاز شود گفت: از کسی که در طول دوران مدرسه‌اش فقط کتاب‌های درسی‌اش را خوانده است، چه توقعی دارید که در دوران دانشگاه و بعد هم میانسالی و دوره‌های بعد بنشیند و کتاب بخواند؟ قالب نمایشگاه یاد یار مهربان در حد فعلی خوب است اما برای ارتقای سرانه مطالعه، فرآیندهای دیگری هم نیاز است که عمدتاً به حوزه تولید کتاب برمی‌گردد.

حسنی در توضیح بیشتر این نکته اضافه کرد: جای این سوال وجود دارد که نویسنده ما و بنگاه‌های نشر ما چه خصوصی و چه دولتی، چه نسبتی با مخاطب برقرار می‌کنند و چقدر واقعی کار می‌کنند و مخاطب را به شکل صحیح می‌شناسند؟ یک مثال می‌زنم؛ الان، دوره رمان‌های چند جلدی و یا تعدد شخصیت‌ها در رمان نیست. اگر این نکات را رعایت کنیم و رمان‌هایمان ماجرا و خلاقیت داشته باشند و متناسب با اقتضائات سن و ویژگی‌های مخاطب نوشته شوند، قطع به یقین مخاطب هم از آنها استقبال خواهد کرد.

وی افزود: نمایشگاه یاد یار مهربان از نظر اینکه در یکی از این حلقه‌ها یعنی در حوزه توزیع کتاب، گامی رو به جلو و اقدامی مثبت است و هر چقدر نیاز دانش‌آموزان در مدارس ما واقعی‌تر شود و این نیاز با حوزه انتخاب و خرید آثار پیوند برقرار کند، به هدف خودش که کتابخوان کردن بچه‌ها است، نزدیکتر می‌شود.

یازدهمین نمایشگاه «یاد یار مهربان» از سوم تا نهم آذر ماه در باغ کتاب تهران دایر است.

کد خبر 2183052

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha