۶ آذر ۱۳۹۲، ۱۱:۰۹

حضور «شیطان ذهن» در بازار نشر

حضور «شیطان ذهن» در بازار نشر

کتاب «شیطان ذهن» نوشته لی بئر با ترجمه مریم تقدیسی توسط انتشارات ققنوس منتشر و راهی بازار نشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «شیطان ذهن» راهنمایی قابل درک در زمینه انواع افکاری است که موجب ترس، احساس گناه و نگرانی‌های شدید می‌شوند و راه‌حل‌هایی کاربردی برای برطرف کردن اختلالی عذاب‌آور و طاقت‌فرسا به دست می‌دهد. این کتاب که مطالبی درباره دارودرمانی موثر را هم در این زمینه در بر می‌گیرد، به افرادی که می‌خواهند بیش‌تر درباره افکار وسواسی بدانند، کمک می‌کند.

نویسنده در مقدمه کتابش اشاره کرده است: «برای جک، همسر سالی، این موضوع که سالی همیشه ترجیح می‌دهد جک پوشک بچه را عوض کند یا بچه را به حمام ببرد، و در این حال خودش تا جایی که می‌تواند دور می‌ایستد، باعث تعجب است. ولی سالی از ترس این‌که مبادا تصور کند او مادر نالایقی است،‌ هنوز نتوانسته خودش را راضی کند تا افکار غالب ذهنش را برای او اعتراف کند. حتی اعتراف این افکار نزد من هم برای سالی نفرت‌انگیز و شرم‌آور است. او در حالی که اشک می‌ریخت گفت: هیچ مادر دیگری نمی‌تواند افکاری مانند من داشته باشد ـ بی‌شک من دیوانه‌ام.»

مایکل ای. جنیک استاد رشته روانپزشکی دانشگاه هاروارد درباره نویسنده و کتابش گفته است: لی بئر یکی از خلاق‌ترین متفکران حوزه اختلال وسواسی بی‌اختیار (اُسی‌دی) است... و این کتاب برای همه کسانی که از افکار بد در عذابند بسیار سودمند است.

این کتاب دو بخش اصلی دارد که عبارت‌اند از «مشکل افکار بد» و «درمان افکار بد». «شیطان وسوسه»، «افکار کودک‌آزاری»، «چطور می‌توانم مطمئن شوم این‌ها فقط فکرند؟» و «چه‌ عاملی باعث ایجاد افکار بد می‌شود؟» فصل‌های بخش اول کتاب هستند. فصل‌های بخش دوم کتاب هم به ترتیب عبارت‌اند از: «مستقیم با ترس‌های خود مواجه شوید: مواجهه درمانی»، «در درستی افکار بدتان شک کنید: شناخت درمانی»، «افکار بد کفر‌آمیز»، «دارودرمانی در زمینه افکار بد» و «نقشه خود را عملی کنید».

در قسمتی از کتاب «شیطان ذهن» می‌خوانیم:

فروید تاکید کرده است زمانی که افکار و تمایلات خشونتبار و جنسی ذاتی ما (بازماندگان زیستی تکامل ما از گذشته که او آن را اید نامیده است) مستقیما با محدودیت‌های جدیدتر  و جدی‌تر در جامعه قاعده‌مندی مانند جامعه خود او در دوران ویکتوریا برخورد می‌کنند، بدون شک دچار تضاد می‌شویم. نظر فروید همچنین این است که ممنوعیت‌های اجتماعی از طریق معاشرت و بودن در جامعه، در سوپرایگوی ما درونی می‌شوند (شاید برخی از خوانندگان متوجه شباهت بسیار زیاد بین عملکرد قشر پیش‌حدقه‌ای مغز که قبلا توضیح داده شد و سوپرایگوی فروید شوند).

شاید این گفته فروید نباشد، ولی می‌توان گفت که شیطان وسوسه از همین برخورد زیستی ما با قوانین جامعه به وجود آمده است؛ یعنی تنش حاصل بین تمایلات ذاتی جنسی و خشونتبار ما و محدویت‌های جامعه که ما را از انجام دادن آزادانه چنین رفتارهایی منع می‌کند. فروید در نوشته‌های دیگری نشان داده است که شوخ‌طبعی تا حدودی به عنوان روشی امن و مورد قبول از سوی جامعه برای رفع این تنش به وجود آمده است ـ مانند طنز موجود درباره روابط جنسی که همیشه مورد علاقه مردم بوده یا شوخی‌هایی که در آن‌ها به روشی ظاهرا «معصومانه» ولی ستیزه‌جویانه دیگران را دست می‌اندازند.

سرکوب فکر و افکار بد

فرضیه‌های تکاملی و فرویدی به همان اندازه که جالبند، غیرقابل دفاعند. این فرضیه‌ها از این لحاظ سودمندند که به ما کمک می‌کنند به چگونگی ایجاد این افکار بد فکر کنیم. نظریه جدیدتری به نام سرکوب افکار که دکتر دانیل وگنر آن را ارائه کرده از این مزیت برخوردار است که از طریق مشاهدات و آزمایش‌هایی قابل دفاع است و همچنین روشی درمانی را برای کاهش افکار بد پیشنهاد می‌کند...

این کتاب با 207 صفحه، شمارگان هزار و 500 نسخه و قیمت 9 هزار تومان منتشر شده است.

کد خبر 2183774

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha