۱۸ آذر ۱۳۹۲، ۲۱:۰۶

اخبار هرمزگان/

بازسازی ذخایر آبزیان لازمه صید پایدار است

بازسازی ذخایر آبزیان لازمه صید پایدار است

بندرعباس - خبرگزاری مهر: مدیر عامل اتحادیه تعاونی های صیادی استان هرمزگان بازسازی ذخایر آبزیان را برای بقای صیادی و صید پایدار لازم دانست.

به گزارش خبرگزاری مهر، اسحق تندرو با بیان اینکه صید میگو سال جاری جوابگوی هزینه های بسیاری از صیادان نبوده است، گفت: صید غیر مجاز که به صورت غیر مسئولانه و توسط سودجویان بی ملاحظه  صورت می گیرد به شکل رقابتی در بین این سودجویان در حال ادامه پیدا کردن است که اگر با نگاهی ملی و کلان با این معضل برخورد نشود حرفه صیادی استان هرمزگان به ویژه در را بطه با میگو و چند گونه مهم ماهی دیگر به کلی از بین خواهد رفت.

وی با بیان اینکه اعتبارات مبارزه با صید غیر مجاز و بازسازی ذخایر آبزیان نیازمند بازنگری است از مسئولان خواست تا با افزایش اعتبارات مبارزه با صید غیر مجاز و  بازسازی ذخایر آبزیان به کمک شیلات و یگان حفاظت از منابع آبزیان بیایند.

وی با اشاره به کاهش صید براثر آلودگی دریا و معضل قاچاق سوخت که پیامد های آن گریبان گیر صیادان شده است گفت: قاچاقچیان سوخت با ریختن و امهای سوخت قاچاق خود در هنگام رویارویی با ماموران و مرزبانان به آلودگی های دریا دامن می زنند.

تندرو ادامه داد: قاچاقچیان سوخت در هنگام بارگیر و تخلیه سوخت نیز مقادیر زیادی  به میزان آلودگی دریا ها می افزایند.

نماینده جامعه صیادی استان هرمزگان با اشاره به اینکه صیادان استان هرمزگان باتوجه به کاهش صید امسال متحمل ضرر و زیان شده اند از مسئولان خواست تا همانطور که کشاورزان را در هنگام خشکسالی حمایت  می کنند جامعه صیادی را هم مورد حمایت خود قرار دهند.

اسحق تندرو با اشاره به هفت استان پهناور ساحلی ایران و نزدیک به 150هزار نفر که به  صیادی در کشور  مشغول به کار هستند  گفت: متاسفانه در رسانه های ملی و  دیگر رسانه ها به صیادان و جامعه صیادی آنگونه که باید پرداخته نمی شود و این زحمت کشان مظلوم واقع شده اند.

وی ادامه داد: در سخنرانی های بزرگان و مسئولان نیز از همه اقشار  جامعه از جمله صنعت گران،کارمندان، کارگزان و ...نام برده می شود و به ندرت دیده  می شود که کسی از جامعه صیادی یاد کند و این جامعه دریا دل و زحمت کش  را از انزوا خارج کنند.

تندرو از مسئولان ارشد و کشوری خواست تا هروقت که از کشاورزان و زحمت کشان جامعه یاد می کنند از صیادان که در آب های خروشان دریا و با امواج برای کسب رزق و روزی حلا دست و پنجه نرم می کنند را به یاد داشته باشند چرا که این مهم دلخوشی صیادان و توجه بیشتر و در خورتر مسئولان به صیادان را به دنبال خواهد داشت.

مدیر عامل اتحادیه تعاونی های صیادی استان هرمزگان گفت: در صورتی که مسئولان مسکن وشهرسازی و متولیان اراضی شهر قطعه زمینی را برای عرضه آبزیان صید شده در اختیار تعاونی های صیادی استان هرمزگان قرار دهند این تعاونی ها آمادگی احداث بازارهای عرضه مستقیم آبزیان و محصولات صیادی به صورت کاملا بهداشتی و مدرن را دارند.

نماینده جامعه صیادی استان هرمزگان کوتاهی دست واسطه گران،کاهش قیمت تمام شده برای مصرف کننده،افزایش در آمد صیادان،عرضه آبزیان به صورت تازه  و مستقیم را از جمله مزایای این طرح خواند.

تندرو بازسازی ذخایر آبزیان را برای بقای صیادی و صید پایدار لازم بر شمرد و افزود:این مهم نه تنها لازمه صید پایدار است بلکه در دراز مدت سود و ارزآوری مناسبی را برای کشور خواهد داشت.

وی گفت: تعاونی های صیادی همچنین در رابطه با رهاسازی بچه ماهی برای بازسازی ذخایر در صورت تولید بچه ماهی توسط سازمان شیلات ایران برای بازسازی ذخایر با تمام قوای خود همکاری  می کنند.

صید غیرمجاز عامل بازدارنده توسعه و پایداری صید در هرمزگان

سرپرست معاونت صید و بنادر ماهیگیری شیلات هرمزگان از صید غیر مجاز به عنوان یکی از عوامل مهم در بازدارندگی توسعه صیادی و صید پایدار استان هرمزگان یاد کرد.

عبدالمجید مقصودی با اشاره به اینکه صید غیر مجاز  از عوامل مهم در کاهش صید است گفت:افرادی که به این کار مشغول هستند از جامعه زحمت کش صیادی استان هرمزگان مستثنی هستند .

وی تصریح کرد:این افراد سودجو بدون توجه به فصل صید،ادوات مناسب و بی ضرر صید وهمچنین مقررات صیادی اقدام به صید بی رویه،نا بهنگام و غیر مسئولانه می کنند که بی شک عواقب ناخوشایندی را برای نسل آینده به دنبال خواهد داشت.

مقصودی با بیان اینکه ذخایر آبزیان موجود در آبهای استان محدود بوده و  تنها می تواند جوابگوی نزدیک به سی هزار صیاد استان هرمزگان باشد گفت: متاسفانه افراد سودجویی که به صورت فصلی و یا در هنگام ممنوعیت صید اقدام به صید می کنند با برهم زدن تعادل صیادی نه تنها اشتغال 28 هزار نفر از زحمت کشان جامعه را به خطر می اندازند بلکه در صورت ادامه این روند ذخیره برخی از آبزیان مهم اقتصادی موجود نیز منقرض می سازند.

سرپرست معاونت صید و بنادر ماهیگیری شیلات هرمزگان گفت: صید غیر مجاز میگو با کاهش صید صیادان در فصل صید مجاز باعث شده این صنعت مقرون به صرفه نباشد و سرمایه گذاران به دلیل نداشتن توجیه اقتصادی از این صنعت مهم دوری کنند که نهایت منجر به عدم توسعه و پیشرفت در این صنعت به شکل مطلوب  شده است.

گفتنی است استان هرمزگان با نزدیک  به 30 هزار صیاد و بالغ برچهار هزار و 200 فروند شناور عنوان نخست صیادی کشور را دارا است.

اعلام آمادگی بخش خصوصی برای اجرای طرح های زیربنایی بخش آب در هرمزگان

جلسه پیگیری شروع عملیات اجرایی سد گابریک با حضور سرمایه گذار بخش خصوصی برگزار شد.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای هرمزگان گفت: سدسازی یکی از تاسیسات زیربنایی توسعه در استان است و ورود سرمایه گذار بخش خصوصی به این عرصه نویدبخش است.

محمدباقر حیدری تأکید کرد: ضرورت دارد با همکاری بخش خصوصی و سرمایه گذاران نسبت به جذب اعتبارات فاینانس اقدام لازم صورت گیرد.

وی با بیان این مطلب که توسعه پایدار نیازمند سرمایه گذاری بخش خصوصی است اظهار داشت: این شرکت آمادگی دارد در زمینه اجرای طرح های زیربنایی که نقش موثری در توسعه استان دارد از سرمایه گذاران بخش خصوصی حمایت کند.

حیدری بیان کرد: با همت بخش خصوصی و جذب سرمایه های بخش فاینانس می توان نسبت به استفاده از این ظرفیت ها جهت تولید ثروت و اشتغال در استان اقدام کرد.

حیدری با اشاره به محدودیت منابع دولتی برای اجرای طرح های بزرگ یادآور شد: بخش خصوصی هیچ گونه محدودیتی در زمینه سرمایه گذاری برای طرح ها ندارد.

مدیرعامل آب منطقه ای هرمزگان از فعالان بخش خصوصی خواست که کارهای مشترکی را با سرمایه گذاران خارجی (فاینانس) انجام دهند.

سد گابریک در 428 کیلومتری جنوب شرقی بندرعباس و 108 کیلومتری شمال شرقی بندرجاسک واقع گردیده است.

هدف از احداث این سد تامین آب کشاورزی اراضی دشت گابریک(اراضیبین رودخانه های جگین و سدیج)، کنترل مخاطرات سیلاب ، افزایش اشتغال در شرایط اجرای طرح و جلوگیری از مهاجرت بی رویه روستائیان به شهرها است.

برگزاری مسابقه کتابخوانی "رفتار پسندیده و اصول شهروندی" در بندرعباس

مسابقه کتابخوانی "رفتارهای پسندیده و اصول شهروندی" با هدف ارتقاء فرهنگ شهروندی در کتابخانه های عمومی شهرستان بندرعباس در حال برگزاری است .

محسن زینلی تختی در خصوص نقش شهروندان در توسعه فرهنگ شهری گفت: با گسترش شهر نشینی و حضور افراد با فرهنگ ها و نگرش های مختلف در جامعه شهری، ارتقاء فرهنگ شهروندی یکی از موضوعاتی است که باید تلاش بیشتری در جهت رسیدن به آن انجام داد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی هرمزگان خاطر نشان کرد: باید با افزایش برنامه فرهنگی و اجتماعی حقوق شهروندی رفتارهای پسندیده شهری به شهروندان آموزش داده شده و احساس تعلق خاطر و مسئولیت پذیری نسبت به جامعه شهری در آنان ایجاد شود.

وی افزود:  گاهی در زندگی روزمره غفلت از یک نکته در ظاهر کوچک رفتاری باعث بروز مشکلاتی می شود که جبران آن بسیار سخت است.

زینلی تختی با اشاره به برگزاری مسابقه کتابخوانی در راستای ترویج فرهنگ صحیح اصول شهروندی بیان کرد: کتاب "رفتارهای پسندیده و اصول شهروندی"برای برگزاری این مسابقه انتخاب شده است و در مرحله اول در سطح شهر بندرعباس و به صورت اینترنتی برگزار می گردد و در مرحله بعد در سطح سایر شهرستانها و استان برگزار می شود .

وی ادامه داد:در این کتاب موضوعاتی بیان شده که شهروندان در زندگی روزمره بیشتر با آن سروکار دارند و همچنین رفتارهای پسندیده و قواعد نانوشته زندگی شهری در برقراری ارتباط بهتر شهروندان با یکدیگر و حفظ نظم در جامعه در قالب جملاتی کوتاه در این کتاب آموزش داده شده است.

لازم به ذکر است مسابقه کتابخوانی"رفتارهای پسندیده و اصول شهروندی"با همکاری سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری بندرعباس و اداره کل کتابخانه های عمومی استان به صورت اینترنتی برگزار می گردد و علاقمندان می توانند تا تاریخ 25/9/92جهت شرکت در مسابقه به سایت  www.Booki.ir   مراجعه فرمایید.

مردم خواستار امكان تردد خودروهای پلاك قشم در سطح استان هرمزگان هستند

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در دومین نشست با دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ضمن ارائه گزارش عملكرد 100 روزه سازمان منطقه آزاد قشم، پیشنهاداتی را نیز مطرح كرد.

شهریار مشیری در این نشست پیشنهاداتی نظیر تشکیل جلسه مدیران عامل در هفته اول هر ماه، امکان تردد خودروهای پلاک قشم در سطح استان، رفع موانع ساختاری بین فرمانداری و منطقه آزاد قشم وهمچنین رفع تناقضات قانونی در مناطق آزاد کشور را مطرح کرد.

وی با تشریح فعالیت های 100 روزه انجام شده در منطقه آزاد قشم در دولت تدبیر و امید گفت: تمایل سرمایه گذاران منطقه آزاد قشم به هتل سازی و فعالیت های خدماتی، ساماندهی ستاد استقبال از مهمانان نوروزی، اقدامات اولیه ساخت بلوار ساحلی در دور تا دور جزیره از جمله فعالیت هایی است که در این منطقه انجام گرفته است.

مشیری با تاكید بر پیگیری مستمر پروژه های بزرگ در قشم مانند پل خلیج فارس و بیمارستان پیامبر اعظم (ص) نیز اظهار امیدواری كرد با رفع موانع و مشكلات سابق، این پروژه ها در دولت تدبیر و امید در زمان مناسب به بهره برداری برسند.

 جلسه هماهنگی سومین همایش «وحدت و بیداری اسلامی» برگزار شد

جلسه هماهنگی سومین همایش وحدت و بیداری اسلامی با حضور نماینده ولی‌فقیه در امور اهل‌سنت ، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از مدیران اجرایی استان در دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در امور اهل‌سنت هرمزگان برگزار شد.

جلسه هماهنگی سومین همایش وحدت و بیداری اسلامی با حضور نماینده ولی‌فقیه در امور اهل‌سنت ، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از مدیران اجرایی استان در دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در امور اهل‌سنت هرمزگان برگزار شد.

در این جلسه بررسی نحوه برگزاری همایش، دعوت از مدعوین و شناسایی چهره‌های تقریبی و وحدتی استان جهت تجلیل در همایش در دستور کار قرار گرفت.

حجت‌الاسلام محمد مریدی قائم مقام نماینده ولی‌فقیه در امور اهل‌سنت هرمزگان با اشاره به برگزاری سومین همایش «وحدت و بیداری اسلامی» در هرمزگان اظهار کرد: این همایش با حضور مسئولین استانی، علما، فضلا، ائمه جمعه و جماعت، روحانیون، اساتید و طلاب مدرسه علوم دینی اهل‌سنت 26 دی‌ماه در بندرعباس برگزار می‌شود.

وی تحکیم وحدت و یکپارچگی مذاهب اسلامی را از اهداف برگزاری سومین همایش وحدت و بیداری اسلامی دانست و افزود: هرمزگان در بعد وحدت دربین اهل سنت وشیعه امروز یکی از استان های مطرح و زبانزد است که این امر ریشه در اندیشه های ناب اسلامی دارد

قائم مقام نماینده ولی‌فقیه در امور اهل‌سنت هرمزگان با بیان اینکه بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران جایگاه مهم وحدت و بیداری مسلمانان را بارها متذکر شده‌اند افزود: امروز فرزند صالح و خلف ایشان نیز در پیشبرد اهداف معمار کبیر انقلاب در نشست‌های متعدد با اقشار مختلف جامعه، بر موضوع وحدت و به ویژه اتحاد میان شیعه و سنی تأکید دارند.

اضافه می‌شود، پیش از این اولین و دومین همایش وحدت و بیداری اسلامی در سال‌های 90 و 91 با حضور سخنرانان کشوری از جمله آیت‌الله مروی مسئولان استانی، اندیشمندان تقریب مذاهب اسلامی و روحانیون شیعه و اهل‌سنت رد بندرعباس برگزار شد.

کد خبر 2192269

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha