۲۳ شهریور ۱۳۹۳، ۱۰:۴۳

با حضور محمدرضا سنگری و محمد اسفندیاری؛

نقد و بررسي كتاب «نفس المهموم» برگزار می شود

نقد و بررسي كتاب «نفس المهموم» برگزار می شود

سومين نشست صبح كتاب خيمه به همت بنياد دعبل خزاعي با همكاري انتشارات خيمه به نقد و بررسی کتاب "نفس المهموم" اختصاص دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر، بنياد دعبل خزاعي با همكاري انتشارات خيمه سومين نشست صبح كتاب خيمه را برگزار می کند. 

مراسم نقد و بررسی كتاب «نفس المهموم» اثر شيخ عباس قمي  با حضوردكتر محمدرضا سنگري و استاد محمد اسفندياري  برگزار می شود.

این كتاب یك مقدمه و چندین باب و یك خاتمه دارد. مقدمه آن در مورد ولادت حضرت سیدالشهداء علیه السلام و داستان فطرس ملك است.

باب اول کتاب در مناقب امام حسین، ثواب گریه بر حضرت، لعن بر قاتلان حضرت و اخباری كه در شهادت حضرت است.

باب دوم این کتاب در ذكر وقایع بعد از بیعت مردم با یزید تا زمان شهادت حضرت است این باب خود بر چند فصل است. این فصول از زمان واقعه مرگ معاویه، بیعت گرفتن یزید از مردم، فرمان یزید بر بیعت امام حسین، خروج امام حسین از مدینه و ورود به مكه، جریانات كوفه و دعوت كوفیان از امام، اعزام مسلم بن عقیل به كوفه، شهادت مسلم بن عقیل، هانی بن عروه و عده ای دیگر از یاران امام قبل از واقعه كربلا (از قبیل میثم تمار، رشید هجری و ...)، خروج امام از مكه به طرف عراق و كوفه، ملاقات با حر و ممانعت او از حركت امام به سوی كوفه، ورود امام به سرزمین كربلا، وقایع مكالمات عمرسعد با امام حسین علیه السلام، جریانات قبل از عاشورا، شب عاشورا، شروع جنگ در روز عاشورا و شهادت 72 نفر از لشگر حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام و شهادت حضرت را شامل می شود.

باب سوم، در وقایع بعد از شهادت حضرت امام حسین علیه السلام است كه خود، چند فصل را داراست: غارت حرم حضرت حسین علیه السلام، ذكر وقایع عصر عاشورا، بردن اهل بیت از كربلا به كوفه، دفن حضرت اباعبدالله الحسین و سایر شهداء، ورود اهل بیت به كوفه و مجلس عبیدالله بن زیاد و خطبه حضرت زینب و امام زین العابدین علیه السلام، وقایع كوفه از فصل دهم، خبر شهادت امام در مدینه و فرستادن اهلبیت و سرهای شهداء به شام و ذكر وقایع شام و مجلس یزید و شهادت حضرت رقیه و بازگشت آنان از شام به مدینه.

باب چهارم، ناله ملائكه و گریستن آسمانها و زمین و اهل آن، بعد از شهادت حضرت را بیان می كند. آنگاه مرثیه و شیون جنیان بر حضرت و شرح حال دعبل و مرثیه های اوست.

باب پنجم به ذكر فرزندان و تعداد زوجات اباعبدالله الحسین علیه السلام، فضیلت زیارت حضرت، ظلم و ستم خلفا بر قبر شریف ایشان اختصاص دارد.

كتاب خاتمه ای دارد كه در آن شرح حال توابین، خروج مختار و كشتن قاتلان امام حسین به دست او، بیعت مردم با مختار، كشته شدن عبیدالله بن زیاد و آخرین مطلب عاقبت یزید و عاقبت كار مختار است.

این مراسم روز سه شنبه 25 شهریور ساعت 11 صبح در محل بنیاد دعبل خزاعی واقع در میدان فلسطین،‌ خیابان شهید سرپرست،‌ شماره 25 (روبروی اداره آموزش و پرورش شهر تهران) برگزار می شود.

 

 

 

کد خبر 2369203

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha