۲۰ آبان ۱۳۹۳، ۱۰:۰۳

نگاهی به پیوند کلیه در مشهد/ وقتی گیرندگان و فروشندگان توان مالی ندارند

نگاهی به پیوند کلیه در مشهد/  وقتی گیرندگان و فروشندگان توان مالی ندارند

مشهد – خبرگزاری مهر: داد و ستد "كليه" در مشهد در حالی رخ می دهد كه فروشندگان اين عضو از بددن اغلب در بن بست های زندگی و برای رفع مشكلات مالی مثل پرداخت مهريه، پرداخت ديه يا قرضی كه به گردن دارند اين راه را انتخاب و البته به گفته مدير انجمن كليوی خراسان اغلب بيماران خريدار نيز بضاعت كافی خرید ندارند و با هزار بدبختی اين پول را فراهم می كنند.

به گزارش خبرنگار مهر، زمانی پیوند عضو در مشهد تنها آگهی‌هایی را تداعی می كرد كه بر در و دیوار بیمارستان های معروف مشهد مانند بیمارستان امام رضا(ع) نصب شده بود، اما امروز دانشگاه علوم پزشكی مشهد با  اعلام اینكه در حال حاضر اهدای عضو زنده فقط از طریق انجمن بیماران كلیوی خراسان  امكان پذیر است راه را بر بده بستان كليه از اين طريق بسته است.

انجمن حمایت از بیماران كلیوی در خصوص اهدا كنندگان و گیرندگان كلیه اعلام می كنند كه خریداران "كلیه" نیز مانند اغلب اهدا كنندگان زنده "كلیه" مشكلات مالی دارند و نیازمند كمك های خیرخواهانه هستند و البته در حالی كه بسیاری از افراد به خاطر نیاز مالی شدید کلیه هایشان را می فروشند ولی پیشنهاد پزشكان استفاده از کلیه بیماران مرگ مغزی و یا دریافت کلیه از یکی از اعضای خانواده است.

همچنين برای مقابله با تخلفات در داد و ستد "كلیه" در مشهد و در بخش خصوصی، با نظارت دانشگاه علوم پزشكی مشهد عمل پیوند فقط در بیمارستان منتصریه و با مجوز انجمن حمایت از بیماران كلیوی  انجام می شود.

نارسایی كلیه، زندگی همراه با رنج دیالیز و درد همیشگی را برای فرد مبتلا در بردارد و متخصصان اعلام می كنند افراد ۱۵ تا ۴۰ سااله بیشترین مبتلایان به این بیماری هستند و نیز در جمعیت اهدا كننده عضو نیز آنچه جلب توجه می كند حضور موتورسواران بی احتیاطی که دچار مرگ مغزی شده اند؛ در صدر فهرست اهدای عضو است.

تایید انجمن حمایت از بیماران كلیوی برای اهدای كلیه زنده

مسئول واحد فراهم آوری اعضاء بیمارستان منتصریه دانشگاه علوم پزشکی مشهد در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار می كند: در بیمارستان منتصریه به عنوان تنها محل پیوند اعضا در مشهد هیچگونه بده و بستان مالی انجام نمی شود و البته فقط اهدا كنندگان مورد تایید انجمن بیماران كلیوی  امكان اهدا عضو را دارند.

کلیه فروشی

ابراهیم خالقی همچنین تاكید می كند: به دلیل تخلفات انجام شده در بخش خصوصی، عمل های پیوند در مشهد فقط و فقط در بیمارستان منتصریه مشهد انجام می شود.

این پزشك متخصص بیان می كند: پیوند كلیه به دو صورت اهدا از مرگ مغزی و اهدا از فرد زنده انجام می شود و كلیه، كبد و پوست اهدا كننده زنده دارند.

وی با تاکید مجدد مبنی بر اینكه بیمارستان منتصریه تنها بیمارستانی است كه در مشهد اهدای عضو در آن انجام می شود، می افزاید: تعداد عمل های پیوند در این بیمارستان بستگی به مرگ های مغزی در آن روز دارد و برخی روزها ۳تا ۴ مرگ مغزی و در مجموع ده ها عمل انجام می شود.

مسئول واحد فراهم آوری اعضاء بیمارستان منتصریه دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه می دهد: گیرنده های كلیه یعنی بیمارانی كه نیاز به پیوند دارند تشكیل پرونده می دهند و در فهرست انتظار قرار می گیرند.

اهدا كلیه از فرد زنده فقط توسط انجمن حمایت بیماران كلیوی

خالقی بیان می كند: هماهنگی های  اهدای كلیه از فرد زنده توسط انجمن حمایت از بیماران كلیوی در مشهد انجام می شود.

وی عنوان می كند: مراجعه كنندگان به بیمارستان منتصریه از استان های شرق ایران، سیستان بلوچستان، خراسان های شمالی و جنوبی، گلستان، سمنان، شاهرود و دامغان  هستند و تمامی پیوندهای كلیه و كبد و ... توسط  دانشگاه علوم پزشكی مشهد در بیمارستان منتصریه متمركز شده است.

گیرنده های كلیه از بچه ۴ ساله تا افراد ۶۵ ساله

مسئول واحد فراهم آوری اعضاء بیمارستان منتصریه دانشگاه علوم پزشکی مشهد می گوید: گیرنده های كلیه از بچه ۴ تا ۵ ساله تا افراد ۶۵ ساله نیز هستند و نیز بیشترین پیوند در قشر فعال جامعه و افراد ۱۵ ساله تا ۴۰ ساله كه دچار نارسایی كلیه هستند؛ انجام می شود.

خالقی به این موضوع تاكید می كند كه افرادی كه دچار نارسایی كلیه هستند اغلب از بدنه فعال در جامعه به شمار می روند و به این دلیل است كه ما خانواده های دارای بیمار مرگ مغزی را ترغیب می كنیم تا با اهدای عضو یك فرد را از رنج نجات دهند و البته یك فرد موثر در جامعه را زندگی ببخشند.

به  گفته وی افرادی كه نیازمند پیوند قلب یا كبد هستند در صورتی كه پیوند نزنند ممكن است دچار مرگ شوند اما در بیماران كلیه یك زندگی همراه با رنج دیالیز و دردهمیشگی وجود دارد.

مرگ مغزی

موتورسواران و افراد مبتلا به فشار خون بیشترین مرگ مغزی را دارند

مسئول واحد فراهم آوری اعضاء بیمارستان منتصریه دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه موتورسواران و افراد مبتلا به فشار خون بیشترین مرگ مغزی را دارند،  بیان می كند: البته این بارها مورد تاكید پزشكان مركز پیوند بوده كه ما اصلا راضی به مرگ افراد نیستیم و به جوانان موتور سوار كه بیشترین طیف مرگ مغزی را شامل می شوند؛ هشدار می دهیم.

خالقی می گوید: بیشتر بیماران مرگ مغزی در گذشته بین سنین ۲۰ تا ۴۰ سالگی بودند اما هم‌اكنون افراد در سنین جوانی، كودكی و حتی میانسالی نیز دچار مرگ مغزی می‌شوند.

به گفته وی همچنین افراد دارای فشار خون نیز كه دچار سكته مغزی می شوند جمعیت دیگری از اهدا كننده عضو هستند كه شهروندان باید با كنترل فشار خون از این اتفاق پیشگیری كنند.

پیشگیری از نارسایی كلیه با تغییر سبك زندگی

خالقی توصیه می كند: برای اینكه مبتلا به نارسایی كلیه نشوید باید سبك زندگی خود را تغییر دهید و با كم تحركی، پرخوری، سیگار كشیدن و استرس های روانی قطعا شما ریسك ابتلای خود را به این بیماری بالا می برید.

مسئول واحد فراهم آوری اعضاء بیمارستان منتصریه دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاكید می كند: بسیاری از ما سبك زندگی غلطی داریم و شهروندان با ورزش، تغذیه سالم و پرهیز از غذاهای فست فود، كنترل منظم فشار خون و چربی خون می توانند خود را از ابتلا به بیماریها بیمه كنند.

وی می گوید: فرد اهدا كننده نیز باید تمامی آزمایشات را برای تایید سلامت در رابطه با  ایدز، هپاتیت و بیماریهای ویروسی انجام دهد و در صورت عدم سلامت اهدای عضو انجام نمی گیرد.

به گفته خالقی شیوع بیماری نارسایی كلیه در مشهد مانند سایر نقاط كشور است و ۹۰ درصد پیوندهای كلیه نیز در سال اول موفقیت آمیز بوده اند.

فروش كلیه برای پرداخت مهریه

محمد صادقی بیماری است ۴۵ ساله كه پیوند كلیه را چندی قبل در بیمارستان امام رضای مشهد انجام داده است؛ او به خبرنگار مهر می گوید: بیماران كلیوی با درد و رنج بی پایانی دست و پنجه نرم می كنند.

وی بیان می كند: در هنگام خرید كلیه با افراد متفاوتی روبه رو شدم از جمله فردی كه برای پرداخت مهریه زنش این تصميم را گرفته بود.

صادقی ادامه می دهد: پیوند فقط همان عمل پیوند نیست بیمار برای رسیدن به شرایط پیوند باید مدتها تحت مراقبت باشد و خون او برای این عمل باید آماده شود.

فروش کلیه

هشت ماه انتظار آمادگی برای پیوند

این بیمار كلیوی از مشكلاتش در هنگام عمل به خاطره ای در روزهای قبل از پیوند اشاره و می گوید: در بیمارستان امام رضا(ع) تحت دیالیز بود كه برای ثانیه ای برق قطع شد، می دانید این قطع برق ممكن بود به قیمت جان من تمام شود و البته چون برای پیوند آماده می شدم این مشكل پیوند من را نیز به تاخیر انداخت.

وی در ادامه یادآور می شود: ۸ ماه در انتظار برای آمادگی بدنی برای انجام عمل پیوند بودم و حالا هم باید هر شش ماه برای چكاپ بروم.

مهدیه همایون فر بیمار دیگری است كه با او به گفتگو می نشینم و او می گوید: مدتی است در انتظار پیوند كلیه هستم و حالا در تلاش هستیم تا با اهدا كننده زنده به توافق برسیم.

او قیمت پیشنهادی فردی برای پیوند را ۶۵ میلیون بیان و می گوید: با فروش خانه مان این هزینه را باید بپردازیم.

ضرورت كمك به تغذیه بیماران كلیوی

مدیر انجمن حمایت از بیماران کلیوی خراسان نیز در گفتگویی در رابطه با فعالیت های این انجمن می گوید: این انجمن با حمایت خیران و مردم خیر اندیش فعالیت می كند و به بیماران كلیوی در زمینه هزینه‌های پیوند و مبلغی نیز به خانواده فرد بیمار کمک می‌کند.

خجسته می‌افزاید: شاید بتوانیم گوشه‌ای از هزینه‌های رفت‌وآمد را بپردازیم، اما با توجه به گرانی تامین هزینه خوراکی، این بیماران توان تهیه مواد غذایی مقوی را ندارند و این در حالی است ‌که نقش تغذیه و تامین کالری این بیماران در بهبودشان مورد تاكید است.

وی ادامه می‌دهد: هر چند که ۲۲ مرکز دیالیز در مشهد داریم، اما بیماران انجمن، بعد از دیالیز دیگر توان پایین آمدن از تخت دیالیز را ندارند و باید غذای مقوی بخورند.

به گفته خجسته این انجمن برای تامین هزینه‌های رفت‌ و‌آمد بیماران، کارت عابر بانکی را در اختیارشان قرار داده‌ و مبلغی هر ماه به این کارت واریز می شود.

خریدارانی كه باید حمایت شوند

مدیر انجمن حمایت از بیماران کلیوی خراسان ادامه می دهد: کسانی هم که برای خرید کلیه اقدام می کنند توان مالی ندارند و شاید به ندرت بتوانند ۱۰درصد هزینه را خودشان پرداخت کنند و ۹۰ درصد آن با کمک خیران و یا انجمن تامین می شود.

خجسته بیان می‌کند: بيماراني كه که برای پیوند در لیست اهدا هستند باید ماه ها در انتظار باشند زیرا گاهی بافت‌های کلیه فرد اهداکننده و فردگیرنده با یکدیگر همخوانی ندارد.

به گفته وی قیمت اعلام شده از سوی  انجمن درتهران ۸ میلیون تومان و براساس استعلام از ستاد دیه دادگستری قیمت یک کلیه ۶۰ میلیون تومان است، اما این مبلغ در حال حاضر به شكل  توافقی بین اهداءکننده و گیرنده تعیین می شود.

مدیر انجمن حمایت از بیماران کلیوی خراسان در ادامه تاكید می كند: هرگونه خرید و فروش کلیه غیرقانونی و در بیمارستان تنها بیمارانی تحت عمل قرار می گیرند که از انجمن نامه رسمی داشته باشند و هزینه کلیه هم به توافق طرفین بستگی دارد.

حمایت از بیماران كلیوی

خدمات مشاوره‌ای، مددکاری، معرفی به بانک برای دریافت وام درمانی قرض‌الحسنه، ویزیت رایگان پزشک، معرفی برای صدور دفترچه بیماران خاص، تامین هزینه‌های دارویی و آزمایشگاهی به  اعضای این انجمن ارائه می‌شود.

اهدا كنندگان زنده كلیه اغلب كسانی هستند كه نیازهای مالی و فوری خود را از این طریق بر طرف می كنند و در بخش دیگر این ماجرا منتظرانی هستند كه گاه آنها نیز زیر فشار این درد بی تاب شده اند و توان مالی حتی تغذیه مناسب را ندارند چه رسد كه كلیه ای خریداری و جان خود را از رنج دیالیز رها كنند.

..............................

گزارش: زهره رنگ آمیز

 

 

 

 

 

 

کد خبر 2418791

برچسب‌ها