۱۲ بهمن ۱۳۹۳، ۱۲:۳۷

سن سرطان در ایران ۱۰ سال کمتر از نرم جهانی است

سن سرطان در ایران ۱۰ سال کمتر از نرم جهانی است

اراک-رییس هیات مدیره انجمن حمایت از بیماران سرطانی استان مرکزی گفت: در کشور فعالیت های تیمی و تحقیقاتی آنگونه که باید شکل نگرفته و ضرورت تبدیل کار تیمی به فرهنگ در جامعه ضروری است.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر فتح الله محقق، شامگاه شنبه در نشست خبری با خبرنگاران به مناسبت هفته ملی مبارزه با سرطان، با بیان اینکه هشتم تا پانزدهم بهمن ماه با این عنوان نامگذاری شده است، گفت: بیماری سرطان یکی از چالش های مهم و جدی در جامعه است.

وی با بیان اینکه اکنون سرطان سومین عامل مرگ و میر در کشور است، اضافه کرد: قلبی و عروقی و سایر حوادث اولین و دومین عوامل مرگ و میر در ایران بوده و بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی تا سال ۲۰۳۰ به نخستین عامل مرگ تبدیل می شود.

مهار چالش های سرطان نیازمند پیشگیری، آموزش و غربالگری است

این فوق تخصص بیماریهای سرطانی در استان مرکزی با تاکید بر اینکه بیماری سرطان قشر جوان و فعال جامعه که اثرگذاری در اقتصاد دارد را تحت تاثیر قرار داده است، گفت: مهار چالش های سرطان و مدیریت این بیماری چند علیتی، نیازمند زنجیره مطالعات پایه در شناخت عوامل خطر، پیشگیری، آموزش، غربالگری و تقویت زیر ساخت های درمانی است.

محقق با بیان اینکه سازمان بهداشت جهانی بیشتر بر غربالگری تاکید دارد، اظهار کرد: تشخیص زودرس و برنامه ریزی برای آموز و درمان باید در کشور و استان مرکزی ترویج شود.

رییس هیات مدیره انجمن حمایت از بیماران سرطانی استان مرکزی تصریح کرد: سیاست مدیریت سرطان در جهان، تشخیص زودهنگام این بیماری است، به دلیل اینکه هزینه غربالگری ۵۰۰ بیمار سرطانی با هزینه های درمان یک بیمار پیشرفته سرطانی برابر است که این بیمار احتمال بازگشت به زندگی هم ندارد.

محقق با بیان اینکه ۸۰ تا ۸۵ درصد از عوامل خطر سرطان ها را عوامل محیطی شامل می شود، ادامه داد: عوامل ژنتیکی پنج تا ۱۰ درصد عوامل این بیماری را سبب شده و بقیه عوامل هنوز ناشناخته است.

ضرورت ایجاد یک مرکز تحقیقاتی جامع برای کشف علل سرطان ها

وی با تاکید بر لزوم ایجاد مرکز تحقیقاتی جامع و همه جانبه نگر برای کشف علل سرطان ها و راهبری و مهار آن در استان مرکزی، گفت: مشاوره روانپزشکی و روانشناسی و هدایت مسیر درمان بیماران سرطانی از فعالیت های است، که اکنون در انجمن حمایت از بیماران سرطانی استان مرکزی است.

این فوق تخصص بیماریهای سرطانی در استان مرکزی با بیان اینکه ارتباط رژیم غذایی ناسالم و مصرف مواد دخانی با برخی از سرطان ها در جهان ثابت شده است، ادامه داد: نیاز است با بازتعریف و یافتن ارتباط علمی این حوزه ها با الگوی بیماری دهی استان مرکزی، نقشه پیشگیری و درمان سرطان ها در این منطقه ترسیم و اجرا شود.

محقق با اشاره به اینکه سرطان پستان، پروستات، دهانه رحم و روده به عنوان چهار سرطان هدف در غربالگری سرطان در جهان تعیین شده است، افزود: برنامه جامعی از سوی بخش دولتی در غربالگری وسیع این بیماری ها در ایران وجود ندارد.

وی با بیان اینکه سرطان پستان شایع ترین نوع سرطان زنان در کشور و سرطان  دستگاه گوارشی شایعترین در مردان است، اضافه کرد: برخی سرطان ها نظیر سرطان ریه و مثانه در استان مرکزی نسبت به مناطق همجوار و سایر مناطق کشور بالاتر است.

رییس هیات مدیره انجمن حمایت از بیماران سرطانی استان مرکزی با اشاره به اینکه با امور هدفمند آموزشی و غربالگری می توان طیف وسیعی از سرطان ها را با تغییر الگوی تغذیه، تحرک مناسب جسمانی و غربالگری پیشگیری کرد، افزود: انجمن حمایت از بیماران سرطانی آمادگی دارد تاهمپای بخش دولتی در انجام تحقیقات لازم در این بخش سهیم باشد.

محقق تصریح کرد: علت بخشی از افزایش آمار بیماری سرطان در جهان و ایران به پیشرفت روش های تشخیصی و کیفیت درمان مرتبط بوده و این مهم در خصوص سرطان پیشرفت مهمی است.

وی با بیان اینکه ۶۰ درصد از بیماران سرطانی در کشور در طول درمان نیاز به شیمی درمانی دارند، گفت: باید با غربالگری و روش های تخیص زودهنگام بیماری درمان شود.

این فوق تخصص بیماریهای سرطانی در استان مرکزی اظهار کرد: شاید با روش غربالگری تعداد بیماران سرطانی یاد شود، اما با تشخیص به موقع از مرگ و میر جلوگیری و شاهد نزول این بیماری در کشور و استان شد.

محقق با بیان اینکه نظارت بیشتر بر کیفیت داروها به ویژه داروهای وارداتی از هند و کره ضروری است، اضافه کرد: سیاست حمایت دولت در قالب طرح تحول نظام سلامت گامی ماندگار در عرصه بهداشت و درمان کشور بوده و تقبل سهمی از هزینه های شیمی درمانی که بیماران سرطانی را زمین گیر می کند از موضوعات مهم کشور است.

سن سرطان در ایران ۱۰ سال کمتر از جهان است

 نایب رییس انجمن حمایت از بیماران سرطانی استان مرکزی در این نشست با اشاره به اینکه سن سرطان در کشور ۱۰ سال کمتر از جهان است، افزود: این مهم به این معنا است که نیروی انسانی مولد جامعه در ایران با این بیماری مواجه شده و سرمایه خانواده و کشور را هزینه می شود.

دکتر مرتضی صدیقی با بیان اینکه نیاز است دلایل بروز سرطان ریشه یابی و برای آن چاره ای اندیشیده شود، ادامه داد: بر اساس اعلام وزارت بهداشت و درمان (سال ۸۹)استان مرکزی پس از یزد دومین رتبه ابتلا را در کشور دارد.

وی با بیان اینکه سرطان ها از لحاظ ریخت شناسی رفتاری با هم متفاوت بوده و شرایط محیطی و جسمی بیمار بر بروز آن اثر مستقیم دارد، اظهار کرد: مطالعات شناخت عوامل خطر و راهبردهای پیشگیری و درمان در این حوزه سخت و پیچیده است.

مدیریت و مهار چالش سرطان نیازمند برنامه چندجانبه

نایب رییس انجمن حمایت از بیماران سرطانی استان مرکزی با اشاره به اینکه مدیریت و مهار چالش سرطان نیازمند برنامه چندجانبه نگر و راهبردی است، افزود: با اقدامات مقطعی، احساسی و تک بعدی نمی توان در این حوزه نتیجه گرفت.

صدیقی با تاکید بر ضرورت آسیب شناسی الگوی سرطان، گفت: آسیب شناسی الگوی سرطان در این استان و همگرایی تمام امکانات در بخش دولتی و خصوصی برای کاهش دامنه زیان های آن، نیاز جدی است.

وی با اشاره به اینکه هدفگذاری برنامه نظام تحول سلامت در سامان بیماری ها و تقویت پیشگیری در خصوص سرطان ها باید به گونه ای ترسیم شود تا سن ابتلا به سرطان به تاخیر افتد، افزود: در این صورت افراد زودهنگام از چرخه کسب و کار و اقتصاد خارج نشده و از سرمایه های مادی و انسانی برای توسعه بهره گیری می شود.

نایب رییس انجمن حمایت از بیماران سرطانی استان مرکزی تصریح کرد: ترغیب و توجه دادن اقشار جامعه به اهمیت غربالگری و تشخیص زودهنگام باعث می شود، سرطان ها در مراحل نخست با هزینه کمتر و طول عمر و کیفیت بهتر زیستی بیمار همراه شود.

بیش از ۱۹۰۰ بیمار سرطانی عضو انجمن استان مرکزی

مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران سرطانی استان مرکزی در این نشست با بیان اینکه اکنون هزار ۹۵۶ بیمارسرطانی زیر پوشش خدمات این انجمن هستند، گفت: از این تعداد ۵۹ درصد آنانزن و ۴۱ درصد مرد هستند.

احمد قربانی با اشاره به اینکه ۳۰ درصد پرونده های موجود در این انجمن متعلق به بیماران غیربومی (لرستان، اصفهان، کرمانشاه، گلپایگان و خانسار) است، افزود: اکنون ۱۲۶ کودک سرطانی در استان مرکزی در چرخه خدمات درمانی قرار دارند.

وی به افتتاح مجموعه آسایشگاهی با ۴۰ سوئیت با همکاری خیران در اراک ۱۸ دی ماه سال جاری خبر داد و اضافه کرد: به دلیل اینکه بیمارستان آیت الله خوانساری به عنوان قطب درمان سرطان غرب کشور مطرح است، وجود این مکان برای بیماران غیربومی ضروری بود.

مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران سرطانی استان مرکزی آموزش ۷۵۰ نفر از فرهنگیان، هزار و ۳۶۶ نفر طی سال گذشته در زمینه آشنایی با بیماری های سرطانی را از فعالیت های این انجمن عنوان کرد و گفت: آموزش های لازم به افرادی از جامعه ارائه می شود که با اقشار دیگر در ارتباط هستند.

قربانی اظهار کرد: توزیع ۱۵ هزار بروشور اطلاع رسانی و پیشگیری از سرطان، انتشار کتابچه ۴۰ صفحه ای آموزش آشنایی با این بیماری در اراک پایان هفته جاری، عهده دار شدن مسوولیت و ارائه سه هزار و ۳۰۰ کارت اهدای عضو، معرفی انجمن پشت قبوض در شهرستان های استان و کمک دو میلیارد ریالی به بیماران بدسرپرست و بی بضاعت گوشه ای از خدمات این انجمن است.

وی با بیان اینکه این انجمن برای نخستین بار تجربه برنامه های هدفمند ورزشی، تصریح کرد: برنامه های روانشناسی و تغذیه بیماران همزمان با درمان آنان آغاز شده و اقدامات نظرسنجی و سطح اثرگذاری این اقدامات در دست بررسی است.

کد خبر 2481657

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha