۱۹ بهمن ۱۳۹۳، ۱۲:۵۴

ایران و جایگاه آن در سند امنیت ملی آمریکا

ایران و جایگاه آن در سند امنیت ملی آمریکا

سند امنیت ملی آمریکا جمعه ۱۷ بهمن توسط «باراک اباما» به کنگره تحویل داده شد، در این سند رئیس جمهور آمریکا ضمن تاکید مجدد بر رویکرد فعلی خود در قبال جمهوری اسلامی بارها به نام ایران اشاره کرده است.

خبرگزاری مهر - گروه بین الملل: در این استراتژی تازه تاکید شده که آمریکا همچنان باید رهبری جنگ با تروریسم را عهده‌ دار باشد، اما هشدار داده شده که این کشور نباید بیش از حد خود را در کشورهای دیگر درگیر کند.

باراک اوباما در بیانیه‌ ای که همراه با این سند منتشر شده، گفته است که آمریکا از موضع قدرت رهبری خواهد کرد. اما این بدان معنا نیست که این کشور باید تلاش کند تا مسیر اتفاقات جهان را تعیین کند.

اوباما اعلام کرده که آنچه آمریکا به آن نیاز دارد صبوری استراتژیک و ثبات قدم است و نمی‌ توان همه چیز را از طریق قوای نظامی حل کرد.

اشاره پی در پی به نام ایران در سند امنیت ملی آمریکا 

اوباما اشاره به نام ایران را از برنامه پراگ آغاز کرده و می نویسد:

ما در عرصه جهانی متعهد هستیم برنامه «پراگ» را پیش ببریم که دربرگیرنده اقداماتی از قبیل متوقف کردن گسترش تسلیحات هسته‌ای و تامین امنیت مواد هسته‌ ای است. درحال حاضر، سرگرم بررسی این مسئله هستیم که آیا ممکن است به راه حلی جامع دست یافت که بتواند به جامعه بین المللی این اطمینان خاطر را بدهد که برنامه هسته‌ ای ایران، صلح آمیز است آنهم در شرایطی که طرح اقدام مشترک (توافق ژنو) سبب متوقف شدن پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران شده است.

دفاع از تحریم های غیر موجه 

اوباما در ادامه به موضوع تحریم ها اشاره کرده و می نویسد: ما هدایت تلاشهای بین المللی را برای متوقف کردن اشاعه تسلیحات هسته‌ ای برعهده داشتیم و ازجمله کارهایی که در این زمینه انجام دادیم تقویت رژیم تحریمهای بین المللی بی‌سابقه برای پاسخگو کردن ایران بخاطر عمل نکردن به تعهدات بین المللی‌ اش بود. البته در کنار این کار به تلاشهای دیپلماتیک ادامه دادیم که همین حالا نیز سبب متوقف شدن پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران شده و این برنامه را در ابعاد کلیدی به عقب رانده است.

تمامی گزینه ها همچنان مطرح هستند

رئیس جمهور آمریکا در مورد عمل به تعهدات بین المللی از سوی واشنگتن نیز بار دیگر به سراغ ایران رفته و می نویسد: ما تصریح کرده‌ایم که ایران باید به تعهدات بین المللی خود عمل کند و نشان دهد که برنامه هسته‌ ای این کشور کاملا صلح آمیز است. برنامه تحریم‌ های ما نشان داده است که جامعه بین المللی می‌تواند- و خواهد توانست- آن دسته از کشورهایی را که به تعهدات خود عمل نمی‌کنند به پاسخگویی وادار کند، و این تحریم‌ها در عین حال فضایی را برای حل و فصل دیپلماتیک باز می‌کند. پس از دستیابی به یک توافق گام نخست که پیشرفت برنامه هسته‌ ای ایران را در ازای لغو محدود تحریم‌ها متوقف می‌کند، گزینه ارجح ما دستیابی به یک توافق جامع و قابل راستی آزمایی است که اطمینان بدهد برنامه هسته‌ ای ایران کاملا اهداف صلح آمیز دارد. این بهترین راه برای پیشبرد منافع ما، تقویت رژیم منع تکثیر جهانی، و قادر ساختن ایران برای دسترسی به انرژی صلح آمیز هسته‌ ای است. با این حال، ما همه گزینه‌ ها را برای تحقق هدف جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ ای حفظ می‌کنیم. 

ارتباط ثبات خاورمیانه با مذاکرات هسته ای 

ثبات و صلح در خاورمیانه و آفریقای شمال همچنین نیازمند کاهش علل زیربنایی درگیری است. بنابراین، آمریکا کماکان به همکاری با متحدان و همکاران خود در راستای دستیابی به توافق جامع با ایران که نگرانی‌ های جهان را در رابطه با برنامه هسته‌ای ایران برطرف کند، ادامه خواهد داد. ما همچنان به پایان دادن به اختلاف‌ ها و درگیری‌ها میان اسرائیل و فلسطینیان از طریق راه حل دو کشوری ادامه خواهیم داد که متضمن امنیت اسرائیل و زیست‌پذیری فلسطین (به عنوان کشوری مستقل) باشد. ما از تلاش‌ ها برای کاهش دادن تنش‌ های فرقه‌ ای و خشونت میان جوامع شیعه و سنی در سراسر منطقه حمایت خواهیم کرد.

کد خبر 2491113

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha