۶ اسفند ۱۳۹۳، ۱۴:۰۱

نگاهی به نمایشگاه آثار اتو پینه در تهران

هنرمندی که مرگ مجال رسیدنش به ایران را نداد/ نقاشی با آتش

هنرمندی که مرگ مجال رسیدنش به ایران را نداد/ نقاشی با آتش

اتو پینه هنرمند آلمانی با ارائه آثار آتشین و رنگین کمانی خود مهمانی خیال انگیزی از رنگ ها و نورها را در موزه هنرهای معاصر تهران برپا کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، به تازگی نمایشگاهی از آثار اتو پینه هنرمند آلمانی الاصل و بنیانگذار گروه «زیرو» در موزه هنرهای معاصر تهران گشایش یافته است.

این چهارمین نمایشگاه از آثار هنرمندان آلمانی است که در این موزه برپا می شود و پیش از این آثار دو هنرمند دیگر از گروه «زیرو» یعنی هاینس ماک و گونتر اوکر نیز در این موزه به نمایش درآمده است.

اتوپینه هنرمند آلمانی

در مقابل موزه هنرهای معاصر تهران با یکی از آثار بادی اتو پینه مواجه می شویم که بر فراز سر در موزه به اهتزاز درآمده و در ورود به داخل ساختمان موزه نیز چیدمان رنگارنگی از احجام بادی این هنرمند که «هفت ستاره» نامگذاری شده است، با رنگ های تند و درخشانش توجه همگان را به خود جلب می کند که نویدبخش نمایشگاهی از مهمانی رنگ ها و نورهاست.

بیشتر آثار اتو پینه با الهام از طبیعت و بر اساس عناصر «نور، آتش، هوا و خاک» خلق شده است که بر نگاه فلسفی این هنرمند آوانگارد تأکید دارد.

نمایشگاه آثار اتو پینه

گالری های آغازین موزه هنرهای معاصر تهران به آثار رنگین کمانی و چاپ های سیلک اسکرین او اختصاص یافته است و در ادامه دیگر آثار او که از آتش در خلق آنها استفاده کرده است، روی دیوار نشسته است. آثاری که به جای استفاده از قلم مو و رنگ، آتش به عنوان متریال اصلی مورد استفاده هنرمند قرار گرفته و منجر به خلق آثار آتشین او شده است.

در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه گروه های موسیقی مختلفی در گالری های موزه هنرهای معاصر در کنار این آثار به اجرای موسیقی و تکنوازی آلات مختلف موسیقی پرداختند که فضای هیجان انگیزی را در کنار رنگ ها و نورپردازی های متناسب با این آثار هنری ایجاد کرده بود.

نمایشگاه آثار اتو پینه

یکی از آثار اتو پینه که گفته می شود برای این نمایشگاه در تهران ساخته است، اثری است که بر اساس تصاویری از مسجد امام اصفهان ساخته و شامل اشکال استوانه ای شیشه ای است که همراه با نورپردازی و چیدمان نور ویژه ای در این نمایشگاه جلوه گری می کند.

بخش دیگری از آثار این هنرمند چیدمان نور است که اثر «جلو آمدن خورشید» از آن جمله است و مخاطبان با فضایی رنگین و نورپردازی شده از اشکال مختلف روی گوی بزرگ سفیدی مواجه می شوند و فضای خیال انگیزی از نورهای رنگین را تجربه می کنند که حاصل تفکر و تخیل این هنرمند آلمانی است.

نمایشگاه آثار اتو پینه

«سرد شدن ماه»، «ریش آبی»،  «آبی زیر»، «اکسید ارغوانی»، «اسکلت»، «نوازش»، «آهن داغ» و «چرخ های آتش» در زمره آثار آتشین اتوپینه قرار دارد که برای خلق آنها از آتش زدن کاغذ استفاده کرده و اشکالی بدیع و نو را پیش روی مخاطب گذاشته است.

نمایشگاه آثار اتو پینه

در بخش های پایانی این نمایشگاه و در گالری های آخر نیز بخشی از آثار چیدمانی و احجام بادی اتوپینه دیده می شود که «گل های شرارت» یکی از آنهاست. گل هایی سیاه رنگ که هرازگاهی شکفته می شوند و سربرمی آورند و دیگر بار پژمرده شده و سر خم می کنند، بازدیدکنندگان در افتتاحیه این نمایشگاه این بخش را به همراه موسیقی و نورپردازی ویژه به تماشا ایستادند.

اتوپینه هنرمند آلمانی

اتوپینه که برای برپایی نمایشگاه آثارش در ایران با اشتیاق همفکری و همراهی کرده بود، سال گذشته از دنیا رفت و فرصت حضور در ایران و موزه هنرهای معاصر تهران را نیافت اما آثارش که برگرفته از تفکر و احساس این هنرمند است، اکنون پیش روی مخاطبان ایرانی قرار گرفته است.

اتوپینه همواره در رویاهایش دنیای بهتری را جستجو می کرد و معتقد بود که بزرگترین کارش روشن ساختن نوری در دل آسمان شب بوده است.

او در آثارش از عناصر طبیعی الهام گرفته و به رنگین کمان به عنوان یک پرفورمنس طبیعی و هنرمندانه نگریسته است، نور و آتش جایگاه ویژه ای را در آثار این هنرمند دارد و همواره در پی معنا و اهمیت نور در ارائه آثار هنری خود بوده است.

نمایشگاه آثار اتوپینه که شامگاه سه شنبه 5 اسفندماه در موزه هنرهای معاصر تهران گشایش یافته است تا 28 فروردین ماه سال 94 پذیرای علاقه مندان خواهد بود.

کد خبر 2506400

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha