۹ مرداد ۱۳۹۴، ۱۱:۵۷

صادرات گاز به ترکیه کماکان قطع است؛

واکنش شرکت گاز به بی‌تفاوتی بوتاش ترکیه

واکنش شرکت گاز به بی‌تفاوتی بوتاش ترکیه

مدیر امور بین الملل شرکت گاز با بیان اینکه بوتاش ترکیه هنوز به طور رسمی دلایل توقف واردات گاز از ایران را اعلام نکرده است، گفت: مبنای اعمال موارد فورس ماژور در توقف صادرات گاز اعلام رسمی خریدار است.

به گزارش خبرنگار مهر، صادرات گاز ایران به ترکیه از ساعت ۲۰ شامگاه دوشنبه پنجم مردادماه تاکنون به ایجاد مشکل در خط لوله ۴۰ اینچ صادراتی، (در کیلومتر ۲۰ خط لوله صادرات گاز) حد فاصل شهر دوبیاضیت و پاسگاه گل بلاغ در خاک ترکیه متوقف شده است.

با گذشت نزدیک به چهار روز از توقف صادرات گاز ایران به ترکیه، شرکت بوتاش ترکیه تاکنون به طور رسمی دلایل توقف واردات گاز طبیعی از ایران را به طور رسمی به شرکت ملی گاز ایران اعلام نکرده است.

عدم اعلام رسمی دلایل توقف واردات گاز طبیعی از ایران توسط ترکیه و بی تفاوتی شرکت بوتاش در اعلام رسمی دلایل این توقف در روند مبادلات گازی بین دو کشور با واکنش مسئولان شرکت ملی گاز ایران همراه شده است.

عزیز الله رمضانی امروز با اشاره به توقف واردات گاز ترکیه از ایران گفت: علت توقف واردات گاز تاکنون به صورت رسمی از طرف ترکیه اعلام نشده است.

مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه مبنای موارد فورس ماژور اعلام رسمی خریدار در مورد علت توقف و تطبیق آن با قرارداد فی مابین است افزود: پس از اعلام رسمی از سوی طرفین، این موارد مشمول مفاد قراردادی که وجود دارد می شود.

به گفته این عضو هیات مدیره شرکت ملی گاز ایران مرجع تایید موارد و حوادث فورس ماژور نیز اتاق های بازرگانی دو طرف هستند.

منوچهر طاهری مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز یاران هم هفته جاری در گفتگو با مهر با اشاره به حادثه در خط لوله انتقال گاز صادراتی ایران به ترکیه، گفته بود: در طول چند ساعت گذشته تاکنون شرکت بوتاش هیچ مکاتبه و یا تماس تلفنی با مسئولان شرکت ملی گاز ایران نداشته است.

از سوی دیگر پیگیری‌های خبرنگار مهر نشان می‌دهد که صادرات گاز ایران به ترکیه تا ۷ تا ۱۰ روز آینده از سر گرفته نمی‌شود با این وجود ایران آماده همکاری با بوتاش ترکیه به منظور تسریع در عملیات بازسازی خط لوله آسیب دیده گاز است.

به گزارش مهر، در شرایط فعلی تاسیسات تقویت فشار و شبکه انتقال گاز ایران از ظرفیت انتقال روزانه ۳۰ میلیون متر مکعب گاز به ترکیه برخوردار است که امکان افزایش ظرفیت گاز صادراتی از خطوط و تاسیسات موجود تا سقف روزانه ۴۰ میلیون متر مکعب معادل ۱۵ میلیارد متر مکعب در سال وجود دارد.

پیش بینی می شود با بهره برداری از اولین تاسیسات تقویت فشار گاز با فنآوری الکتروکمپرسورهای برقی، ظرفیت انتقال گاز طبیعی ایران به ترکیه به دو برابر افزایش یابد.

بر این اساس با اجرای طرح توسعه تاسیسات تقویت فشار تبریز و استفاده از الکتروکمپرسور به جای توربوکمپرسور، ظرفیت انتقال گاز این ایستگاه از ۲۴ میلیون متر مکعب در روز فعلی به بیش از دو برابر افزایش یابد.

کد خبر 2871353

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha