۲۱ شهریور ۱۳۹۴، ۹:۱۲

نمایشگاه «علامه نقاش» در شیراز تا پایان شهریورماه دایر است

نمایشگاه «علامه نقاش» در شیراز تا پایان شهریورماه دایر است

شیراز- نمایشگاهی با عنوان «علامه نقاش» در نگارخانه هنر معاصر به مناسبت یادمان چهلمین روز درگذشت استاد احمد علامه دهر برپاست.

مدیر نگارخانه هنر معاصر شیراز در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این مطلب، گفت: در این نمایشگاه آثار طراحی، نقاشی، خوشنویسی و عکس این هنرمند فقید به نمایش در آمده است.

حسن مشکین فام با اشاره به اینکه نمایشگاه علامه نقاش تا ۳۰ شهریورماه جاری در این نگارخانه برپاست، بیان کرد: در نمایشگاه یادشده ۲۲ طراحی، ۱۵ نقاشی و ۵۰ عکس از استاد علامه دهر به نمایش عمومی در آمده است که در گشایش این نمایشگاه استادانی چون ابوالقاسم فقیری، کاظم روزی طلب و چهره های ادبی و هنری حضور یافتند.

نمایشگاه آثار زنده یاد احمد علامه دهر در گالری هنر معاصر شیراز

وی عنوان کرد: احمد علامه دهر هنرمندی بی‌قرار بود که دوست داشت هر از چندی دست به کار تازه ای بزند و فضاهای جدید را تجربه کند. در کار تئاتر هم تنها بازیگر نبود. دکوراتور و گریمور هم بود. او شاید یکی از بهترین بازیگران نقش «سیاه» بعد از سعدی افشار بود.

مدیرنگارخانه هنر معاصر ادامه داد: او مدتی را نیز به خوشنویسی پرداخت و توانست مدارج آن را تا عالی بپیماید. از کارهای مهم دیگر علامه دهر در زمینه هنرهای تجسمی، نقاشی روی کاشی بود. این کار را از میانه دهه پنجاه به خاطر دوستی و ارتباطش با مجید اوجی فرزند صدرالهج اوجی از پیشکسوتان این رشته و ورود به کارگاه تولید کاشی خانواده «شیشه گر» آغاز کرد و با فراگیری اصول و روش کار با رنگ و کاشی به خاطر توانایی اش در طراحی و نقاشی و جسارت در تجربه اندوزی مبتکر روش های نوینی در این زمینه شد که یکی از شاخص ترین آنها ارائه و انجام طرح های برجسته به روش ویترای روی کاشی بود.

وی ادامه داد: استاد پا را از محدوده سبک و کارهای سنتی فراتر گذاشته و به ترسیم آثار نقاشان بزرگ اروپایی مانند روبنس، وانگوگ و امپرسیونیست‌ها و حتی نقاشان مدرنیست روی کاشی می پرداخت که در نوع خود تازگی داشت.

احمد علامه دهر، هنرمند سینما، تئاتر و فیلم، یکشنبه ۱۱ مرداد پس از تحمل یک دوره بیماری در تهران چشم از جهان فروبست.

کد خبر 2912927

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha