۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۰:۲۹

همزمان با ۲۹ اردیبهشت؛

آغاز مراسم روز جهانی موزه ها/ ساخت موزه در مناطق کمتر توسعه یافته

آغاز مراسم روز جهانی موزه ها/ ساخت موزه در مناطق کمتر توسعه یافته

مراسم روز جهانی موزه ها در حالی آغاز شد که مدیرکل امور موزه ها از ساخت موزه در مناطق کمتر توسعه یافته خبر داد.  

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم روز جهانی موزه و میراث فرهنگی در سالن اجتماعات موزه ملی ایران در حال برگزاری است در این مراسم وزیر میراث فرهنگی به دلیل کسالت حضور ندارد ولی سفرای کشورهای مختلف و استانداران به همراه قائم مقام وزارت میراث فرهنگی حضور پیدا کرده‌اند.

در این مراسم، هادی میرزایی مدیرکل موزه‌های کشور گفت: موزه و موزه داری در ایران یک علم میان رشته‌ای است.

وی گفت: انجام فعالیت‌های برنامه ریزی شده در جذب مخاطبان و ساخت موزه در مناطق کمتر توسعه یافته و برنامه‌های تورهای رایگان و تشکیل نمایشگاه‌های موزه داری از جمله برنامه‌های ماست.

میرزایی بیان کرد: امسال از موزه‌های وابسته و غیروابسته و مشارکتی تقدیر می‌شود همچنین از الواح هخامنشی پس از ۸۸ سال رونمایی خواهد شد.

در ادامه سید احمد محیط طباطبایی رئیس ایکوم ایران نیز گفت: وقتی موزه‌ها جایگاهی صحیح داشته باشد باید آن کشور را توسعه یافته دانست. یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های توسعه یافتگی موزه‌ها هستند.

وی بیان کرد: تلاشگرانی که در حوزه موزه داریم در جهت تغییر نگاه به موزه میراث فرهنگی کار می‌کنند. کسانی که به موزه داری توجه می‌کنند به نسل آ ینده فکر کرده‌اند محور فعالیت موزه‌ها و فعالان آن امسال آموزش و پژوهش است موزه جدا از اینکه به ارتقای دانش جامعه محلی خود فکر می‌کنند به ایجاد دانایی در مخاطب هم فکر کرده است‌.

محیط طباطبایی گفت: امروزه همه آنچه به عنوان کتابخانه، فضاها، بوستان‌ها و سایت‌های فرهنگی نامگذاری می‌شود رفتار موزه‌ای دارد.

در این برنامه کلیپ ۱۴ نمایشگاه همزمان از آثار کمتر دیده نشده موزه ملی در ۱۱ استان پخش شد.

همچنین در پایان مراسم از برترین‌های عرصه موزه داری کشور تقدیر به عمل آمد.

گزیده‌ای از گل نبشته های باروی تخت جمشید استرداد شده از آمریکا نیز پس از ۸ ماه در سالن ایران باستان موزه ملی رونمایی شد.

کد خبر 6109607

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha